اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

طلوع آفتاب مهربانی از افق گروه جهادی خانوادگی

وقتی مقام معظم رهبری جوانان را به آتش به اختیار و انجام کار تمیز فرهنگی دعوت کردند تعدادی از جوانان تصمیم گرفتند دوستانشان را دور هم جمع کرده و در قالب یک گروه جهادی فعالیت کنند.

طلوع آفتاب مهربانی از افق گروه جهادی خانوادگی

خبرگزاری فارس، معصومه درخشان- نوجوانان دانش‌آموز اوائل دهه ۹۰ که طعم شیرین خوشحالی اهدای لوازم التحریر به  دانش آموزان مناطق حاشیه‌ای تبریز زیر زبانشان مزه کرده بود در اواخر دهه ۹۰ که جوانان برومند دانشجو هستند بازهم گردهم آمده‌اند تا دوباره گل لبخند را بر لبان دانش آموزان مناطق محروم و کم برخوردار بنشانند.

این بار فعالیت‌هایشان کمی منسجم‌تر، منظم‌تر و گسترده‌تر شده است به‌طوریکه حالا در قالب یک گروه جهادی دانشجویی فعالیت می‌کنند.

افق مهربانی؛ کار تمیز فرهنگی از مدرسه تا دانشگاه

۲۰ نفر از نوجوانان دانش‌آموز مقطع دبیرستان معراج اندیشه، میثاق و صدرای تبریز بعد از اینکه در کنکور سراسری شرکت کرده و هر کدام در یک دانشگاه مشغول ادامه تحصیل شدند انگار همگی منتظر و گوش به فرمان رهبر انقلاب بودند تا جوانان را به " کار تمیز فرهنگی" و " آتش به اختیار" دعوت کند تا آنها دوباره همدیگر را پیدا کرده و از دانشگاه‌های مختلف دور هم جمع شده و گروه جهادی دانشجویی " افق مهربانی" را تشکیل دهند.

این جوانان از دانشگاه تبریز، علوم پزشکی، سهند، شهید مدنی و پیام نور زیر یک پرچم جمع شده و دوباره به یاد سال‌های نوجوانی فعالیت‌های خود را از سر گرفته‌اند، جمع ۲۰ نفره گروه دانش‌آموزی حالا ۱۰۰ نفره  دانشجویی شده است.

در یک عصر بهاری به جمع این گروه جهادی دانشجویی آمده‌ام تا روایتگر فعالیت‌های این جوانان پرشور باشم.

حسن هاتف که مسوولیت گروه جهادی دانشجویی" افق مهربانی " را عهده‌دار است یکی از همان نوجوانان دانش‌آموز مدرسه معراج اندیشه تبریز بود که صحبت‌هایش را از همان دوره آغاز کرد و گفت: وقتی دانش‌آموز دبیرستان بودم به کمک چند نفر از دوستان بسته‌های لوازم‌التحریر خریداری کرده و آنها را به دانش‌آموزان منطقه ایده‌لو تبریز اهدا کردیم، احساس خوشحالی خاصی در خود احساس می‌کردیم، رفته رفته با کمک چند نفر دیگر از دانش‌آموزان در مدارس دیگر فعالیت‌های نیکوکاری و خیریه‌ای همچون کمک به یک  شیرخوارگاه را به برنامه قبلی اضافه کرده و ادامه دادیم.

مقطع دبیرستان تمام شد و هر کدام از ما در دانشگاه‌های مختلف در حال ادامه تحصیل بودیم که مقام معظم رهبری در صحبت‌های خود جوانان را به انجام" کار تمیز فرهنگی" و " آتش به اختیار" دعوت کردند. چند نفر از دوستان که با همدیگر در ارتباط بودیم دوستان خود را از سایر دانشگاه‌ها پیدا کرده و در یک جلسه مشترک تصمیم گرفتیم گروه جهادی " افق مهربانی" را در سال ۹۶ تشکیل داده و همچنان فعالیت فرهنگی و نیکوکارانه را ادامه دهیم.

در این گروه جهادی می‌توان دانشجویان رشته پزشکی، فنی و مهندسی،علوم انسانی، ارتباطات و ... را مشاهده کرد.

یک بخش از فعالیت جهادگران دانشجویی مشارکت و همکاری با کمیته امداد است، آن طور که مسوول گروه جهادی افق مهربانی اشاره می‌کند: این گروه دانشجویی در طرح ایتام و محسنین و شناسایی خیرین برای حمایت و سرپرستی از ایتام همکاری خوبی با کمیته امداد دارد. همچنین همزمان با مهر ماه و آغاز بازگشایی مدارس با اجرای طرح و پویش " مهر همدلی" با تهیه هزار بسته لوازم التحریر و کیف و کفش و توزیع آن در بین دانش‌آموزان مناطق محروم باعث خوشحالی آنها می‌شوند.

وی گفت: از سال ۹۶ تا ۹۸ فعالیت‌های این گروه بیشتر نیکوکارانه و خیریه‌ای از جمله توزیع بسته‌های غذایی بود از سال ۹۸ کارهای فرهنگی و از سال ۹۹ کارهای رسانه‌ای نیز به فعالیت‌های گروه اضافه شده است.

گروه جهادی خانوادگی

بخش دیگری از فعالیت این جهادگران را می‌توان عمرانی و مهندسی ذکر کرد. ساخت، تعمیر و بهسازی خانه نیازمندان و مددجویان کمیته امداد نیز توسط آنها انجام می‌شود. هزینه ساخت از طریق مشارکت خیرین تامین می‌شود و طبق گفته‌های آقای هاتف در طی چهار سال فعالیت این گروه دانشجویی پنج باب خانه مسکونی در تبریز و امند احداث شده و در اختیار مددجویان قرار گرفته است.

البته در این گروه جهادی دانشجویان تنها نیستند بلکه پدر و مادرها نیز به یاری فرزندان خود آمده و در تامین هزینه‌ها یا تعمیر و بهسازی واحدهای مسکونی کمک می‌کنند.

اجرای طرح" دوباره زندگی" با هدف  آزادسازی زندانیان غیرعمد هم یکی دیگر از طرح‌هایی است که جرقه آن از زمان دانش‌آموزی زده شده و آنها توانستند با جمع کردن ۱۳میلیون تومان مشارکت مردمی یک نفر زندانی خانم را از زندان آزاد کنند و در سال گذشته نیز با تامین هزینه ۲۰ میلیون تومان باعث آزادی سه نفر از زندانیان شده و چراغ امید خانواده‌ای را روشن کردند.

منطقه باغ معروف تبریز هیچگاه فعالیت‌های گروه‌های جهادی را فراموش نخواهند کرد.

پزشکان جوان جهادگری که در قالب اجرای طرح " ویزیت رایگان" در این مناطق حضور یافته و سعی می‌کنند مرهمی بر آلام دیگران باشند.

پزشکان جهادگر با همکاری ویژه بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در قالب تیم دندانپزشکی، چشم پزشک، ارتوپد، پزشک داروخانه و... در این منطقه حضور یافته و به ارائه خدمات پزشکی می‌پردازند.

کودکان کار نیز در طرح‌ها و پویش‌های این گروه دانشجویی سهم دارند. در کنار کارهای آموزشی و فرهنگی خانم‌های جهادی این گروه پویش " شال و کلاه" ایجاد کرده و بعد از بافت شال و کلاه در زمستان آنها را به کودکان کار اهداء می‌کنند. تاکنون ۲۰۰ دست شال و کلاه به کودکان کار اهداء شده است و اعضای این گروه جهادی در ساماندهی کودکان کار با بهزیستی همکاری می‌کنند.

بخش دیگری از فعالیت‌های انجام شده به کودکان و خردسالان اختصاص دارد. مسوول گروه جهادی" افق مهربانی" در مورد فعالیت‌های این بخش اظهار داشت: در حوزه کودکان طراحی بازی عید غدیر، رنگ‌آمیزی کتابچه ریحانه و..از جمله اقدامات انجام شده بوده  و سود حاصل از فروش آن در اقدامات فرهنگی گروه استفاده می‌شود.

همچنین اطعام غدیر و پخت و توزیع غذای گرم در بین مناطق حاشیه‌ای تبریز از سال ۹۷ شروع شده است.

احیای "نذر نان" یکی دیگر از موضوعاتی است که هاتف به آن اشاره کرد و  ادامه داد: " نذر نان" عنوان طرحی است که سعی می کنیم سنت احسان نان که در گذشته پررونق بود و حالا کمتر شده است را احیاء کنیم. به این منظور در مناطق محروم و حاشیه ای به مغازه‌های نانوایی رفته و هزینه یک روز پخت نان پرداخت شده و اهالی منطقه به صورت رایگان نان می‌خرند.

هاتف در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به انجام اقدامات فرهنگی اظهارداشت: در بحث اقدامات فرهنگی در تولید انیمیشن، اینفوگرافی، ساخت کلیپ فعالیت کردیم. یکی از نمونه فعالیت‌های فرهنگی ساخت پازل سردار شهید  سلیمانی بود که در سطح شهر از شهروندان خواسته می‌شد تکه‌هایی از پازل را چیده و در نهایت تصویر شهید سلیمانی قهرمان جبهه جهانی مقاومت کامل می‌شد. همچنین همزمان با هفته هنر انقلاب پازل شهید آوینی با مشارکت شهروندان تکمیل کرد و در نهایت متن " ما همه آوینی هستیم" همراه با تصویر شهید آوینی نمایان می‌شد.

مشارکت، همکاری و انعکاس فعالیت سایر گروه‌های جهادی نقطه قوت گروه جهادی افق مهربانی است چرا که آنها معتقدند اگر در کنار هم بوده و دست در دست یکدیگر داشته باشند می‌توانند موفق شوند.

هاتف از تهیه مستند مطالبات و نیازهای منطقه محروم باغ معروف خبر داد و افزود: از آنجا که حضور گروه‌های جهادی در یک منطقه مقطعی است ما در باغ معروف مطالعه میدانی کرده و مستند کوتاهی از اطلاعات، کمبودها، مطالبات مردمی و ...تهیه کردیم تا این نیازمندی‌ها در دست ما بوده و اگر سایر گروه‌های جهادی خواستند در این منطقه فعالیت انجام دهند با توجه به این مستند مطالبات مردمی را پیگیر شوند.

در ایام کرونا نیز جهادگران افق مهربانی با همکاری موسسه خیریه"  شهید باکری" و بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با راه‌اندازی کارگاه ماسک دوزی در تامین نیروی انسانی، دوخت، توزیع و بسته بندی ماسک فعالیت می‌کردند.

 این جوانان جهادگر دانشجویی البته گلایه‌هایی هم دارند. اینکه گاهی وقت‌ها برخی از مسوولان در کنار گروه‌های جهادی دانشگاهی نیستند، فعالیت‌های جهادی در حوزه فرهنگی و آموزشی به صورت مقطعی برگزار می‌شود، برخی مسوولان روحیه جهادی ندارند و سد راه تیم‌های جهادی دانشجویی هستند. تفکر آنها تفکر آبادانی نیست بلکه فکر می‌کنند حضور گروه‌های جهادی در مناطق محروم باعث افزایش انتظار مناطق کم برخوردار و محروم می‌‌شود.

البته به گفته مسوول این گروه جهادی تعدادی از مسوولان نیز بودند که با روحیه جهادی در کنار این گروه دانشجویی بوده و آنان را همراهی می‌کردند.

آنها اظهار امیدواری کردند که توجه مسوولان به گروه‌های جهادی بیشتر شود تا آنها بتوانند مطالبات مردم محروم و کم برخوردار را به گوش مسوولان رسانده و آنها را برطرف کنند.

انتهای پیام/ ۶۰۰۲۰/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول