اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

جنگل‌های زاگرس در حال فرو رفتن به خواب ابدی/ لزوم احیای جنگل‌ها

منطقه جنگلی دینارکوه با ۶۲۰۰۰ هکتار مساحت، پوشیده از درختان بلوط به دلیل مشکلاتی از جمله نبود پاسگاه انتظامی، عدم تخصیص اعتبار، ییلاق و قشلاق عشایر و ... در حال نابودی بوده و نیازمند توجه ویژه مسوولین است.

جنگل‌های زاگرس در حال فرو رفتن به خواب ابدی/ لزوم احیای جنگل‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، اهمیت مراتع و جنگل به عنوان یک اکو سیستم طبیعی بر کسی پوشیده نیست چرا که انسان خود جزئی از همین اکو سیستم طبیعی محسوب می‌شود و انسان تا موقعی که به طور معقول از این اکو سیستم استفاده کند تعادل طبیعی برقرار می‌شود ولی با تسلط بی چون و چرا بر طبیعت به خصوص در سال‌های اخیر به علت خشکسالی و وجود ریزگردها، از بین رفتن توسط انسان‌ها، چرای بی رویه دام این تعادل بهم خورده و شاهد از بین رفتن جنگل‌ها و مراتع هستیم.

منطقه جنگلی دینارکوه با ۶۲۰۰۰ هکتار مساحت پوشیده از درختان بلوط است و در دامنه ی جنوبی آبدانان قرار دارد اینروزها نیازمند توجه بیشتر مسولین است چرا که با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم میکند.

وجود ۷۵۰ خانوار عشایری در منطقه دینارکوه

یعقوب محمدی مسوول سمن زندگی سبز بوتک آبدانان در این باره به خبرنگار فارس گفت: دینارکوه به عنوان یک پارک جنگلی ناب و پوشیده از درختان بلوط به محافظت و رسیدگی بیشتری نیاز دارد؛ از جمله مشکلات این منطقه جنگلی وجود ۷۵۰ خانوار عشایری است که خود مشکلاتی به همراه داشته است.

وی افزود: درختی که در حال نابودی است به صورت خودجوش پاجوش میزند تا برای همیشه زنده بماند ولی گله چوپان به پاجوش حمله برده با خوردن آن، درخت در حال مرگ را برای همیشه به کما میبرد.

مسوول سمن زندگی سبز بوتک آبدانان گفت: ییلاق و قشلاق عشایر غیر بومی استان که از آبدانان به طرف دهلران می‌روند پاییز دینارکوه را به عزای جنگل تبدیل میکند و بهار که جنگل دینارکوه در حال احیای زخم‌های پاییزی گله‌های عشایر کوچرو است برگشت دوباره آنها دینارکوه را با خاک یکسان می‌کند در صورتی که در عصر مدرنیته نقل و انتقال با ماشین انجام می‌گیرد.

محمدی خاطر نشان کرد: وجود رمه‌های اسب، قاطر و فضولات آنها باعث شده در زمان آتش سوزی این فضولات به یاری آتش شتافته و آن را شعله ورتر کند.

منابع طبیعی آبدانان به تنهایی قادر به حفاظت از جنگل نیست

سید قدرت اله نوروزی رئیس منابع طبیعی آبدانان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: این اداره با ۲۰ نفر نیروی اداری، کار حفاظت از مساحت ۲۵۰ هزار هکتاری حوزه استحفاظی و موقعیت جنگلی شهرستان که مقام چهارم استان به لحاظ جنگل را دارا است برعهده دارد.

وی ادامه داد: این اداره با اقدامات حفاظتی در طول سال و کشیک شبانه روزی بدون کمک مردم و با توجه به سنگینی حفاظت از عرصه‌های جنگلی با وجود ۷۵۰ خانوار عشایری صرفا در منطقه دینارکوه به تنهایی قادر به حفاظت از این عرصه نیست.

رئیس منابع طبیعی آبدانان با اشاره به شرایط اقتصادی و تورم و گرانی حاکم بر خانواده عشایری و افراد بیکار فاقد شغل گفت: شاهد روی آوردن و دست درازی به محصولات اصلی و فرعی جنگل از جمله تهیه هیزم و زغال و فروش آنها به محدوده شهرستان همچنین شهرستان‌های همجوار هستیم.

کشف ۱۶۰ کیسه زغال در آبدانان

وی افزود: از دی ماه سال ۱۴۰۰ تا پایان فروردین ۱۴۰۱ در بیش از ۵۰ ماموریت کاری ۱۶۰ کیسه زغال و بیش از ۵۰ کیسه هیزم از سودجویانه منابع طبیعی در مراحل تولید یا در مرحله حمل در طول مسیر جاده‌های مواصلاتی شهرستان بوده که ارزش ریالی این مقدار بیش از ۲۰ میلیون تومان است و هم اکنون جز اموال بازداشتی و در اختیار منابع طبیعی قراردارد.

نوروزی چالش‌ها و نگرانی‌های مامورین منابع طبیعی را نبود وجود پاسگاهای انتظامی مستقر در ورودی و خروجی شهرستان بیان کرد و گفت: نبود پاسگاه انتظامی منطقه کبیرکوه و همچنین فقدان پاسگاه انتظامی در ورودی شهر مورموری جهت جلوگیری و کنترل شبانه روزی از خودروهای حامل محصولات جنگلی از جمله هیزم و زغال است.

وی خاطر نشان کرد: دومین چالش و نگرانی عدم تخصیص اعتبار برای جذب نیروهای قروقبان، نگهبان، دیده بان در عرصه جنگلی خصوصا در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ است و سومین چالش نبود شغل و امنیت اقتصادی خانوارها و روی آوردن خانواده‌های عشایری و روستایی و چشم داشت به ارزاق جنگل‌ها و حتی بوته‌ها و گونه‌های مرتعی از جمله گل گاوزبان که خواص دارویی دارند، است.

رئیس منابع طبیعی آبدانان تصریح کرد: در راستای تحقق و انجام رهنمودهای رهبری مبنی بر اینکه فرهنگ منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود، بدون محدودیت سنی از همه همشهریان عزیز تقاضای همکاری به عنوان مروج و محافظ با صدور کارت همیار طبیعت می‌کنیم و علاقمندان به همکاری می‌توانند از طریق واحد ترویج اداره منابع طبیعی اقدام به دریافت کارت همیار یا محافظ طبیعت کنند.

نوروزی از همشهریان و دوستداران طبیعت خواسته که در صورت مشاهده هرگونه تخلف در حوزه منابع طبیعی به شماره ۱۵۰۴ اطلاع دهند.

انتهای پیام/ ۹۷۰۸۱۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول