اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

امضای چهار تفاهم‌نامه شرکت ملی نفت ایران به ارزش 2.8 میلیارد دلار

شرکت ملی نفت ایران در راستای توسعه میادین نفتی و گازی، جمع آوری گازهای مشعل و افزایش ضریب استحصال اتان در پالایشگاه‌های پارس جنوبی، چهار تفاهم نامه به ارزش 2.8 میلیارد دلار امضا می‌کند.

امضای چهار تفاهم‌نامه شرکت ملی نفت ایران به ارزش 2.8 میلیارد دلار

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در نمایشگاه بین‌الملل نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، شرکت ملی نفت ایران در راستای توسعه میادین نفتی و گازی، جمع آوری گازهای مشعل و افزایش ضریب استحصال اتان در پالایشگاه‌های پارس جنوبی، چهار تفاهم نامه به ارزش 2.8 میلیارد دلار با شرکت‌های پتروشیمی، صندوق بازنشستگی نفت و شرکت پالایش پارسیان سپهر امضا می‌کند.

پیگیری خبرنگار فارس از این موضوع حاکی است با توجه به رشد سالیانه مصرف گاز کشور و کمبود خوراک صنایع پایین دستی، طرح مشارکت و سرمایه گذاری شرکت‌های پتروشیمی با همکاری شرکت های اکتشاف و تولید E&P در دولت سیزدهم تهیه و ارایه شد.

در این طرح با سرمایه گذاری شرکت های پتروشیمی و اجرا و تکمیل طرح ها با استفاده از توان شرکت‌های تخصصی بالادستی، ضمن بازپرداخت سرمایه گذاری‌های انجام شده توسط شرکت ملی نفت ایران، از محل محصولات تولیدی، امکان تأمین مطمئن و پایدار خوراک صنایع پتروشیمی پایین دست فراهم می شود.

در این راستا کنسرسیوم شرکت‌های پتروشیمی در توسعه پنج میدان/ مخزن گازی و یک میدان نفتی مشارکت خواهند کرد.

همچنین در راستای اجرای سیاست‌های زیست محیطی (جمع آوری گازهای مشعل) و استحصال حداکثری محصولات از گازهای غنی تولیدی و تأمین خوراک صنایع پتروشیمی پایین دست، جمع آوری گازهای مشعل میادین غرب کارون و افزایش ضریب استحصال اتان از 9 پالایشگاه پارس جنوبی در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفته است بر این اساس، امروز چهار تفاهم نامه مجزا برای انجام مطالعات بین شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم‌های شرکت‌های پتروشیمی و اکتشاف و تولید ایرانی امضا می‌شود.

تفاهم‌نامه‌هایی که امروز برای انجام مطالعات امضا خواهند شد عبارت اند از:

۱- تفاهم نامه بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس برای انجام مطالعه توسعه مخزن گازی مارون خامی و جمع آوری گازهای مشعل واحدهای فرآورش دارخوین و غرب کارون.

۲- تفاهم نامه بین شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم شرکت های پتروشیمی باختر و پترو فرهنگ و پارس پترو زاگرس برای انجام مطالعه توسعه میادین گازی گردان، خارتنگ و پازن.

۳- تفاهم نامه بین شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم صندوق بازنشستگی نفت و شرکت مهندسی و ساختمان نفت OIEC برای انجام مطالعه توسعه مخزن گازی قلعه نار و میدان نفتی آذر

۴- تفاهم نامه بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت پالایش پارسیان سپهر برای انجام مطالعه افزایش ضریب استحصال اتان از 9 پاالیشگاه پارس جنوبی.

در صورتی که این مطالعات در نهایت منجر به عقد قرارداد و اجرای پروژه ها شود، ضمن افزایش ظرفیت تولید نفت خام و گاز کشور به میزان 37 هزار بشکه در روز نفت خام، 54 میلیون مترمکعب در روز گاز غنی و 50 هزار بشکه در روز میعانات گازی، روزانه 105 میلیون فوت مکعب گازهای مشعل جمع آوری و سالیانه یک میلیون تن افزایش استحصال اتان از پالایشگاه.های پارس جنوبی صورت می‌پذیرد، ضمن آنکه سبب رونق تولید داخلی و ایجاد اشتغال گسترده در استان های خوزستان، بوشهر، فارس و ایلام شده و بازار کار مناسبی به وجود خواهد آورد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول