اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

پرس تی‌وی؛ راوی مقاومت ملت فلسطین علیه اشغالگری صهیونیست‌ها

شبکه تلویزیونی پرس‌ تی‌وی می‌تواند به فروپاشی درونی رژیم صهیونیستی که در شرایط فعلی بیش از هر زمان دیگری خود را نشان می‌دهد، بپردازد.

پرس تی‌وی؛ راوی مقاومت ملت فلسطین علیه اشغالگری صهیونیست‌ها

خبرگزاری فارس - گروه رادیو و تلویزیون: پرس‌تی‌وی شبکه انگلیسی‌زبان معاونت برون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است که با هدف شکستن انحصار قوی رسانه‌های غربی، به وجود آوردن پلی میان فرهنگ‌های مختلف و تاکید بر نمایش تفاوت‌ها و مشترکات سیاسی و فرهنگی با توجه به شرایط انسانی در طی سالیان گذشته فعالیت داشته است. شبکه‌‌ای تلویزیونی که رویه‌ای مستقل در مقایسه با جریان‌های رسانه‌ای غربی در نگاه به مسائل و پدیده‌های مختلف اتخاذ می‌کند و درست به همین دلیل بوده که در چندین نوبت، هدفِ اقدامات خصمانه جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی(و متحدان آنها)، چه از حیث تبلیغاتی و چه در قالب کارشکنی در روند جریان آزاد اطلاع‌رسانی قرار گرفته، به طور خاص برخی مسائل و موضوعات را که این جریان‌های رسانه‌ای، تحت فشار لابی‌های قدرت سعی در بایکوتِ خبری آنها دارند.

ضمن افشاگری در مورد ماهیت و ابعاد مخالف آنها، عملاً روشنگری در موضوعات مذکور را در دستور کار قرار داده است. نمونه واضح این مسئله را می‌توان در تحولات مرتبط با فلسطین و اشغالگریِ صهیونیست‌ها در اراضی اشغالی مشاهده کرد. بر کسی پوشیده نیست که جریان‌های رسانه‌ای غربی سال‌ها است تحولات فلسطین و رویه‌های مجرمانه رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی را به نحو گسترده‌ای سانسور می‌کنند و عملاً همان روایتی را در قالب معادله مذکور ترویج می‌کنند که مطلوب غرب و صهیونیست‌ها است. البته که این جریان‌ها، پاداشِ این قبیل رویکردهای خود را نیز به طرق مختلف دریافت می‌کنند. 

با این حال، پرس‌تی‌وی به عنوان شبکه‌ای پرنفوذ که از برد مؤثر بین‌المللی نیز برخوردار است، به طور ویژه پرونده فلسطین و افشاگری از جنایت‌های صهیونیست‌ها در اراضی اشغالی را در دستور کار خود داشته و دارد و در قالب برنامه‌های مختلف به آنها پرداخته است. در این زمینه به طور خاص برنامه «فلسطین؛ محرمانه‌زدایی» شبکه پرس‌تی‌وی که در قسمت‌های مختلف خود به افشاگری مثلاً در مورد نهادها و سازمان‌هایی که بعضاً در قالب‌هایی زیبا و جالب، در مورد مسئله فلسطین کار می‌کنند. اما در پشت پرده متحد صهیونیست‌ها هستند و همچنین دیگر مسائل می‌پردازد، جلوه‌ای عینی از تلاش‌های پرس‌تی‌وی در ارائه تصویری روشن و شفاف از تحولات مرتبط با فلسطین و اشغالگری صهیونیست‌ها محسوب می‌شود.

البته که این شبکه تلویزیونی در برهه‌های زمانی مختلف نظیر جنگ‌های مختلف رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و یا اعتراضات گسترده فلسطینی‌ها در مسجد الاقصی و محله «شیخ جراح» بیت‌المقدس علیه صهیونیست‌ها نیز حضور و نقشی پررنگ داشته و اجازه نداده که این تحولات با بایکوت رسانه‌های غربی، از چشم و نظر افکار عمومی بین‌المللی دور بمانند.

با این حال، این‌طور به نظر می‌رسد که با توجه به ایجاد تحولات جدید در اراضی اشغالی، پرس‌تی‌وی نیز می‌تواند سطح کنشگری‌های خود در معادله فلسطین و رونمایی از فروپاشی ساختارهای درونی صهیونیست‌ها را وارد مرحله‌ای جدید کند. در این راستا به طور خاص این شبکه می‌تواند به فروپاشی درونی رژیم صهیونیستی که در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگری خود را نشان می‌دهد هم بپردازد. فروپاشی که اکنون از دو منظر سیاسی و اجتماعی، عملاً عیان شده و در پیش چشم همگان قرار گرفته است.

جریان‌های رسانه‌ای غربی و به طور خاص حامی صهیونیست‌ها، به هر طریقی مایل به پوشاندن آن‌ هستند. از منظر سیاسی، اعتراضات اخیرِ مردم فلسطین در مسجدالاقصی و به طور خاص ضعف درونی دولت کنونی رژیم صهیونیستی به نخست وزیری نفتالی‌بنت موجب شده که ائتلاف سیاسی سستی که این دولت بر آن استوار است، عملاً با خروج بعضی از اعضای ائتلاف، رو به فروپاشی حرکت کند. کما اینکه بسیاری از ناظران و تحلیلگران از احتمال سقوط دولت کنونی رژیم صهیونیستی در صورت باز شدن پارلمان این رژیم (کنست) که به دلیل تعطیلات "عید پسح" یهودیان بسته است، خبر می‌دهند.

مسئله‌ای که عملاً موجب شده تا بار دیگر ناظران و تحلیلگران از ایجاد بن‌بست سیاسی در اراضی اشغالی خبر دهند و مسئله تشکیل دولت را به بحرانی تمام عیار برای صهیونیست‌ها تشبیه کنند. فراموش نکنیم که قبل از روی کار آمدنِ دولت کنونی رژیم صهیونیستی به نخست وزیری نفتالی بنت و در زمان نخست وزیری "بنیامین نتانیاهو"، صهیونیست‌ها در طول دو سال، چهار انتخابات برگزار کردند و به دلیل بن‌بست حاکم در اراضی اشغالی که تا حد زیادی موجب مضحکه آنها حتی به دست آمریکایی‌ها شده بود، در نهایت بر پایه ائتلافی سست، دولت نتانیاهو از قدرت کنار رفت و نفتالی بنت کرسی نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی را به دست گرفت.

اکنون نیز صهیونیست‌ها عملاً در وضعیت مشابهی از حیث بن‌بست سیاسی قرار گرفته‌اند.

جدای از این‌، در روزهای اخیر شاهد بوده‌ایم که مقام‌های مختلف صهیونیست نظیر نفتالی بنت(نخست وزیر)، بنی‌گانتس(وزیر دفاع) و آیلت شاکد(وزیر کشور رژیم صهیونیستی)، به کرات و در سخنرانی‌های خود از ضرورت وحدت داخلی صهیونیست‌ها صحبت کرده‌اند.

موضع‌گیری که حتی در همان زمان ایرادِ خود، با واکنش منفی صهیونیست‌ها و فحاشی آنها به این مقام‌های رژیم صهیونیستی همراه شده است. مسئله‌ای که در نوع خود حاکی از اوج‌گیری، بحرانِ عمیق و جدّی در عمق اراضی اشغالی است. بحرانی که ریشه در قطبی‌گرایی و تفرقه شدید میان صهیونیست‌ها دارد و سیاستمداران و رهبران صهیونیست با کمک جریان‌های رسانه‌ای همراه با خود به هر نحو ممکن سعی دارند تا آن را بپوشانند و مخفی کنند.

البته که این قطبی‌گرایی علل مختلفی دارد که مسائلی نظیر سیاست‌های نژادپرستانه، تبعیض و رویه‌های غیرقانونی صهیونیست‌ها در اراضی اشغالی، تنها بخشی از محرک‌های آن است. از این رو در این فضا، پرس‌تی‌وی همچون گذشته می‌تواند فضای کنشگری جدیدی را برای خود تعریف کند و تا حد زیادی به افشاگری از پشت پرده تحولات جاری در اراضی اشغالی و سست شدن بیش از پیش بنیان‌های رژیم جعلی صهیونیستی بپردازد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول