اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

اجاره راهنمای گردشگری ساعتی 150 هزار تومان/ وقتی هزینه‌های جانبی سفر از خود سفر بیشتر می‌شود

گردشگران برای بهره‌مندی از حداقل‌های یک سفر باید هزینه‌های زیادی را پرداخت کنند و همین هزینه‌های جانبی، امکان یک سفر ارزان را از آن‌ها سلب می‌کند.

اجاره راهنمای گردشگری ساعتی 150 هزار تومان/ وقتی هزینه‌های جانبی سفر از خود سفر بیشتر می‌شود

خبرگزاری فارس - سعیده اسدیان:  توسعه سفر ارزان و اسکان همه اقشار جامعه در مناطق گردشگری از جمله وعده‌های مهمی است که عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از بدو حضور خود در این وزراتخانه بر آن تأکید داشته و این موضوع را در سخنرانی‌ها و گفت‌وگوهای خود با اهالی رسانه بارها تکرار کرده است.

وی در حاشیه افتتاح نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی و در جمع خبرنگاران درباره برنامه این وزارتخانه برای سفر ارزان با توجه به اظهارات مکرری که در این‌باره دارد، چنین عنوان کرد: «بسته‌های سفر ارزان یکی از اولویت‌های این وزارتخانه است تا توزیع عادلانه در سفر اتفاق افتد، به همین منظور برنامه جدیدی اعلام می‌شود تا مردم بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند. دستگاه‌های مختلف هم باید برای این‌که خدمات در اختیار گردشگران قرار گیرد همراهی کنند تا مردم از خدمات گردشگری بهره ببرند، چون گردشکری حق همه مردم است.»

ضرغامی همچنین در گردهمایی انجمن‌های صنفی دفاتر خدمات مسافرتی هم با بیان این‌که زیر میز موانع و مشکلات می‌زنیم، خواست که سفر برای اقشار کم‌درآمد ارزان شود.

وی در این مراسم همچنین عنوان کرد: «سفر و شادی حق همه مردم است، نه فقط یک گروه خاص، وزیر از انجمن‌ صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی سراسر کشور درخواست می‌کنم بسته‌های متنوع و ارزان‌قیمت گردشگری طراحی کنند؛ اقشار متوسط و فرودست نیز حق دارند تا به سفر بروند به همین منظور باید بسته‌های ارزان‌قیمت فراهم کنیم.

با توجه به اینکه سفر و شادی حق همه مردم است، تنها محدود به افراد مرفه شده در حالی‌که مردم برای التیام روح و روان خود نیازمند گردشگری، اوقات فراغت، شادی و تفریحات هستند و این باید برای تمام مردم مهیا شود.»

هزینه‌های جانبی سفر از خود سفر بیشتر است

این در حالی است که متأسفانه هنوز هیچ یک از زیرساخت‌های لازم برای این وعده‌های خوش آب و رنگ فراهم نیست و حتی گردشگران برای بهره‌مندی از حداقل‌های یک سفر باید هزینه‌های زیادی را پرداخت کنند و همین هزینه‌های جانبی، امکان یک سفر ارزان را از آن‌ها سلب می‌کند.

بازدید از اماکن تاریخی و موزه‌ها به ویژه برای گردشگرانی که بار اول به یک مجموعه قدم می‌گذارند، قطعاً هیجان انگیز و جالب خواهد بود اما این جذابیت زمانی بیشتر می‌شود که از تاریخچه آن مکان تاریخی و جزئیات آن اطلاع داشته باشند، به همین جهت بخش مهمی از ارائه خدمات آن به حضور نیروهای انسانی متخصص همچون راهنمایان گردشگری وابسته است.

اجاره راهنمای گردشگری ساعتی ۱۵۰ هزار تومان

حالا شما فرض کنید که در سفر به شیراز و برای بازدید از سایت میراث جهانی تخت جمشید باید علاوه بر پرداخت هزینه بلیط، به ازای یک ساعت مبلغ ۱۵۰ هزار تومان پرداخت کنید تا بتوانید بازدید مفیدی از این مجموعه داشته باشید.

این هزینه در پاسارگاد هم بر دوش شما قرار گرفته و برای اجاره راهنما باید این بار مبلغ ۱۲۰ هزار تومان به ازای یک ساعت پرداخت کنید، با این حساب شما در سفر به شیراز فارغ از هزینه رفت و آمد و اقامت، صرفاً برای بازدید از این دو مجموعه با احتساب هزینه بلیط باید برای یک خانواده ۴ نفره ۳۵۰ هزار تومان پرداخت کنید، هزینه‌ای برای دریافت یک خدمت که به نام شما و حداقل به کام ۳۰ گردشگر دیگری می‌شود که همزمان با شما در این بازدید حضور دارند و می‌توانند بدون پرداخت هزینه در این معرفی اثر سهیم شوند.

در صورتی هم که مشتاق تماشای موزه محوطه میراث جهانی  تخت‌جمشید و برنامه نور و صدا در شب باشید باید ۴۰ هزار تومان به مبلغ فوق اضافه کنید.

هیچ الزامی به حضور راهنمای گردشگری به صورت ثابت در سایت‌های جهانی نیست

محسن حاجی سعید رئیس کانون راهنمایان گردشگری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگری فارس در خصوص این موضوع اظهار کرد: هیچ یک از این راهنمایان گردشگری استخدام مجموعه میراث جهانی پاسارگاد یا تخت جمشید نیستند و با توجه به وقت آزادی که دارند و تمایل خودشان در این مجموعه‌ها به صورت ساعتی کار می‌کنند، به همین جهت هم اگر کسی تمایل به دریافت خدمت از این افراد داشته باشد می‌تواند به دفتر بچه‌های راهنما مراجعه کند.

وی با بیان اینکه هیچ الزامی به حضور راهنمای گردشگری به صورت ثابت در سایت‌های جهانی نیست، گفت: حتی در یونسکو هم جایی به این موضوع اشاره نشده، هرچند که اگر راهنما حضور داشته باشد باعث درک بهتر گردشگر خواهد شد اما الزامی بر آن نیست.

رئیس کانون راهنمایان گردشگری کشور با تأکید بر اینکه حضور راهنما به صورت ثابت نیازمند بودجه‌ای کلان خواهد بود، تصریح کرد: اگر قرار باشد راهنمای گردشگری به استخدام وزارت گردشگری درآید و به صورت مستمر در تخت جمشید و پاسارگاد حاضر شود باید این اتفاق در سایر سایت‌های ثبت جهانی هم رخ دهد، طبیعتاً برای هر مجموعه حداقل 20 راهنما لازم است که در شرایط فعلی بعید می‌دانم که وزارت گردشگری با بودجه‌ای که دارد، امکان این کار را داشته باشد.

استخدام راهنمای گردشگری بودجه جداگانه‌ای را می‌طلبد

حاجی سعید تصریح کرد: ما از چنین اتفاقی قطعاً استقبال می‌کنیم اما مسأله این است که این کار فعلاً‌ عملیاتی نمی‌شود.

وی در خصوص نحوه تعیین هزینه راهنمای گردشگری گفت: هزینه‌ها بر اساس بعد مسافت سایت و طبق مشورتی که از ما می‌گیرند، تعیین می‌شود. قطعاً حضور راهنمای گردشگری می‌تواند درک گردشگر را از فضای سایت، باستان‌شناسی‌هایی که صورت گرفته و تاریخی در آنجا رقم خورده بیشتر کند.

رئیس کانون راهنمایان گردشگری کشور تأکید کرد: البته در ایام نوروز ما شاهد حضور راهنمایان گردشگری بودیم که به صورت موقت و بدون دریافت هزینه اقدام به فعالیت می‌کردند اما ادامه این کار به صورت مستمر نیازمند بودجه‌ای جداگانه خواهد بود.

این در حالی است که در سایت‌های جهانی نکات زیادی در خصوص حجاری‌ها و داستان‌های آن وجود دارد، وجود کاخ‌های عمومی و خصوصی، نوع و سبک معماری، ترجمه کتیبه‌ها، زمان اولین کاوش‌ها و ... از جمله موضوعاتی است که دانستن آن برای گردشگران می‌تواند شیوه گردشگری در این سایت‌های جهانی را متفاوت کند و تجربه جدیدی را به خصوص برای گردشگران تازه رقم بزند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول