اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

پنجه در پنجه فقر/ اینجا اهالی روستا همه جهادگرند

اهالی روستای بلوک‌آباد مراغه همگی جهادگرند و دست به دست هم داده‌اند تا روستایی آباد و خرم داشته باشند. همدلی آنها باعث شد تا در سال۹۶ نمونه استانی و درسال ۹۷ به عنوان نمونه کشوری انتخاب شوند.

پنجه در پنجه فقر/ اینجا اهالی روستا همه جهادگرند

خبرگزاری فارس، معصومه درخشان- "می‌سازیم تا ساخته شویم" این شعار جهادگران مهربانی است که کمر همت بسته‌اند تا لبخند خدا را یک روز در چهره پیرمرد کشاورز روستایی ببینند که محصول کشاورزی‌اش به دست آنها درو می‌شود، روز دیگر در چهره دختران و پسرانی ببینند که با فقر پنجه در پنجه انداخته و فقر آنها را از آموختن الفبای دانایی باز می‌دارد، یا در چهره آن پیرزن روستایی و عشایر ببینند که دست‌های دعایش را به آسمان بلند کرده و برایشان عاقبت به خیری می‌خواهد.

 جهادگران گروه جهادی " المهدی" روستای بلوک آباد شهرستان مراغه همان جهادگران خستگی ناپذیر هستند که برای خدمت به هم ولایتی‌های خود سر از پا نمی‌شناسند.

این گروه جهادی یک تفاوت عمده با سایر گروه‌های جهادی دارد. این گروه جهادی المهدی را اهالی همان روستای بلوک‌آباد تشکیل می‌دهند.

اهالی روستا دست به دست هم داده‌اند تا در سایه همدلی و  وحدت میان همدیگر روستایی آباد و خرم داشته باشند. در سایه همدلی،  این گروه جهادی در سال۹۶ نمونه استانی و درسال   ۹۷ نمونه کشوری انتخاب شده است.

 هسته مرکزی این گروه جهادی را جوانان روستایی تشکیل می‌دهند وقتی که برای اولین بار تصمیم گرفتند گوشه‌ای از سقف مسجد روستا که تخریب شده بود را تعمیر کنند.

فائز مسلمان، مسوول گروه جهادی "المهدی" روستای بلوک‌آباد مراغه با یادآوری خاطره تعمیر سقف مسجد به خبرنگار فارس در تبریز  اظهار داشت: ۱۰ سال پیش بود، بعد از اقامه نماز در مسجد با دوستان مشغول صحبت کردن بودیم که ترک برداشتن سقف مسجد توجه یکی از دوستان را جلب کرد، همانجا تصمیم گرفتیم سقف مسجد را تعمیر کنیم. هنوز یادم است که مردم چه قدر از درست شدن سقف مسجد خوشحال شدند.  خوشحالی  مردم روستا شور و شعف زیادی در ما جوانان ایجاد کرد.

تعمیر سقف مسجد بهانه‌ای می‌شود تا اهالی روستا به کمک جوانان در آبادانی روستای خود جهاد کنند. به‌طوریکه بعد از تعمیر مسجد به درخواست کمک یکی از اهالی روستا جواب مثبت داده و در دروی گندم به او کمک می‌‌کنند.

تابستان که می‌شود، اعضای گروه جهادی روستا به گروه‌های ۱۰ تا ۱۵ نفری تقسیم می‌شوند، یک روز آنها را می‌بینی که خوشه‌های طلایی گندم درو می‌کنند، روزی آنها را پای درختان سیب می‌بینی که سیب می‌چینند، روزی  در حال شخم زدن زمین کشاورزی بوده و دیگر روز به وضعیت دام و احشام رسیدگی می‌کنند و سبک زندگی  خود را در کمک کردن و کارهای خیر و عام‌المنفعه تعریف می‌کنند.

حرف‌های مسلمان که به اینجا می‌رسد یک نکته جالب را یادآوری می‌کند و آن اینکه از همان ۱۰ سال پیش تا به امروز، به هر کسی که کمک می‌‎کنند، از او می‌‎خواهند در کار خیر بعدی با آنان همراه شود تا به این ترتیب زکات کمکی که به آنها شده است به شکل دیگری با کمک به دیگران پرداخت کنند. 

وی ادامه می‌دهد: افراد زیادی برای کمک کردن در روستا جذب شده‌‎اند. با این کار خیلی از جمعیت حدود یک‌هزار نفره روستا، حداقل یک بار در یکی از کارهای خیر با ما همراه و مقدم شده‌اند.

مسلمان در توصیف فعالیت این جهادگران می‌گوید: این گروه جهادی از ۱۰۰ نفر از اهالی روستا تشکیل شده و از دختران و پسران نوجوان تا افراد میانسال و ریش سفیدان روستا عضو گروه جهادی هستند.

در این گروه می‌توان افرادی با مشاغل مختلف مانند روحانی، جوشکار، بنا  مکانیک، کشاورز، راننده لودر، تراکتور و سایر ادوات کشاورزی، معلم، دانشجو، پزشک، دامدار و ...وجود دارد.

هر کدام از این افراد هر کجا که نیاز باشد بی‌دریغ و بدون هیچ چشمداشتی کار هم ولایتی خود را انجام می‌دهند.

روزی که قرار اردوی جهادی برای برداشت محصول کشاورزی گذاشته می‌شود، جوانان می‌آیند و در دو، سه روز محصول گندم، نخود، جو، برداشت می‌کنند. این کار جهادگران روستا به قدری کشاورز روستایی را خوشحال می‌کند که دعای خیر و عاقبت به خیری را بدرقه راه این جوانان می‌کند.

این اقدامات علاوه بر اینکه دلی را شاد می‌کند، باعث رشد معنوی و روحی جهادگران نیز می‌شود.

کشاورزانی که توان جسمی ندارند روی نیروی جوانی این جهادگران حساب ویژه باز می کنند، این جهادگران نیز به دعای خیر آنها دلخوشند و آنطور که مسوول گروه جهادی "المهدی: می‌گوید: در یک سال کشاورزی به هفت یا هشت نفر از کشاورزان ناتوان در برداشت محصول کمک می‌کنیم. خواهران جهادی نیز در دو گروه ۲۵ نفره در برداشت محصول سیب به کشاورزان کمک و یاری می‌کنند.

در عرصه‌ای دیگر رد پای این جهادگران را می توان دید، آنجا که برای محرومان سرپناه می‌سازند تا چراغ امید را در دل‌ها روشن کنند.

می‌سازیم تا ساخته شویم

در طی سه سال اخیر ۱۶ باب خانه محروم توسط این جهادگران احداث شده و ۵۰ تا ۶۰ مورد بازسازی مساجد، خانه‌ها با همت جهادی جوانان صورت گرفته است. این جوانان بعد از شناسایی خانه‌های محروم، در پنجشنبه و جمعه‌های جهادی در اردوهای یک روزه یا دو روزه با شعار "می‌سازیم تا ساخته شویم" کمر همت بسته و شروع به احداث یا بازسازی و تعمیر این خانه‌ها می‌کنند.

طبق تفاهم‌نامه موجود میان بسیج سازندگی شهرستان، کمیته امداد و بنیاد مسکن هزینه‌های احداث، بازسازی و تعمیر خانه‌های محروم با همکاری این سه نهاد و با استفاده از ظرفیت خیرین تامین می شود.

گروه جهادی که مهاجرت می کند

 فائز مسلمان همچنان که درباره فعالیت جهادی دوستانش سخن می‌گوید لابه لای حرف‌هایش اضافه می‌کند، گروه جهادی "المهدی" روستای بلوک‌آباد جغرافیا‌محور است به این معنا که مجوز هجرت دارد و از یک منطقه به منطقه دیگر می‌تواند برود. به عنوان مثال جهادگران این گروه جهادی هنگام وقوع سیل در شهرستان آققلا حضور داشتند‌ همچنین در زلزله گیلان‌غرب و میانه نیز در کنار هموطنان خود بوده و کمک می‌کردند به‌طوریکه این گروه جهادی در اثر فعالیت‌های جهادی خود در سال ۹۶ به عنوان گروه جهادی نمونه استانی و در سال ۹۷ به عنوان نمونه کشوری انتخاب شده است.

این جهادگران در بازسازی عتبات عالیات نیز نقش دارند و آنطور که فائز مسلمان، می‌گوید: ماه مبارک رمضان چند نفر از اعضای گروه برای بازسازی حرمین شریفین امام حسین ( ع) و حضرت ابوالفضل‌العباس در زمینه ساخت و ساز و پختن غذا حضور داشته و فعالیت می‌کردیم.

جهادگران فرهنگی 

بخش دیگری از فعالیت این جهادگران را فعالیت فرهنگی تشکیل می‌دهد. اجرای برنامه‌های فرهنگی در مناسبت های ملی و مذهبی همچون عید فطر، عید غدیر، ماه مبارک رمضان، ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا، مناسبت‌های ملی همچون دهه فجر یا عید نوروز از جمله فعالیت‌های این گروه است.

تشکیل ایستگاه صلواتی در مناسبت‌های مختلف، برگزاری کلاس‌های عقیدتی و روشنگری همچنین تشکیل تیم‌های ورزشی والیبال و فوتبال، برگزاری کلاس‌های مشاوره در مورد آسیب‌های اجتماعی مخصوصا در زمینه مبارزه با  اعتیاد، ترویج سبک زندگی ایرانی، اسلامی از دیگر فعالیت‌های این گروه است.

 این جهادگران تنها برای آبادانی روستای خود تلاش نمی‌کنند بلکه ذکر خیر آنها دهان به دهان چرخیده و فعالیت‌های جهادی آنها در روستاهای دیگر نیز گفته و شنیده می‌شود. به‌طوریکه اهالی روستای "باللی قیه" نیز از فعالیت‌های آنها بهره‌مند می‌شوند.

یکی از جمعه‌های جهادی این گروه به روستای "باللی قیه" اختصاص داشت که در این اردوی جهادی هشت تیم جهادی تخصصی حضور داشتند.

پزشکان جهادی رفته بودند برای ویزیت رایگان و توزیع دارو، روحانیون برای بیان احکام و پاسخ به سوالات دینی و عقیدتی و تیم فنی و عمرانی شامل پیمانکار، بنا، سیمکش، جوشکار حضور داشتند.

همچنین بسته‌های معیشتی کمک مومنانه و لوازم التحریر برای ۱۵ خانوار توزیع شد. در مناطق کم برخوردار همچنین پخت غذا و توزیع بسته‌های معیشتی فعالیت دارند.    

اعضای گروه جهادی در موضوع بهسازی و زیبا سازی  معابر عمومی کمک حال شورا و دهیاری روستای بلوک‌آباد هستند. بنا به گفته مسلمان چند نفر از خیرین منزل مسکونی خود را به گروه جهادی و مسجد اهداء کرده بودند ولی این گروه جهادی در جهت مسیرگشایی طرح هادی این منازل مسکونی را به دهیاری اهداء کردند و در مقابل خیابان هشت متری در روستا احداث شد. 

این جهادگران با خدا معامله کرده‌اند تا آنجا که در توان دارند، بتوانند سرپناهی برای نیازمندان بسازند تا در سایه این ساختن‌ها خودشان نیز از نظر معنوی ساخته شوند و روحیه امید و خودباوری را در دل انسان های نیازمند به بار بنشانند.

انتهای پیام/۶۰۰۲۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول