اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

ساماندهی زباله محمودآباد لنگ زمین/ ورود یک شرکت دانش‌بنیان برای آموزش تفکیک از مبدا

فرماندار محمودآباد درباره مشکل تامین زمین برای دپوی زباله این شهرستان گفت: یک قطعه زمین برای جابه جایی مکان فعلی دپو زباله مشخص شده که منابع طبیعی باید درباره آن اظهارنظر کند.

ساماندهی زباله محمودآباد لنگ زمین/ ورود یک شرکت دانش‌بنیان برای آموزش تفکیک از مبدا

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان محمودآباد، نداشتن محل مناسب برای دپوی زباله یکی از مشکلات شهر ساحلی محمودآباد است، قبلا زباله در مکانی دپو می‌شد ولی اکنون با پیگیری‌های انجام شده، زباله از مکانی که محل دپو بوده، تغییر یافته و  به خارج از استان منتقل می‌شود.

 اینکه می‌گویند زباله بزرگ‌ترین مشکل در استان مازندران است در محمودآباد بیشتر خود را نشان می‌دهد؛ چرا که این شهرستان لنگ یک قطعه زمین مناسب برای احداث سایت زباله است که همچنان در این زمینه بررسی‌های مکان‌های مختلف بی‌نتیجه مانده  و طلسم آن شکسته نشده است.

انتقال زباله محمودآباد از ساحل

علی محمد دعاگو رئیس محیط زیست شهرستان محمودآباد در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: قبلا زباله در کنار ساحل تلنبار شده بود که در حال حاضر مکانی برای بارگیری تبدیل شده و شهرداری آن را از کنار ساحل به مکان دیگری منتقل می‌کند.

وی گفت: روزانه  ۳۰ تن زباله در این مکان تخلیه می‌شود که آلودگی‌هایی به همراه دارد و برای حل مشکل زباله و پایان دادن به این وضعیت  پیگیر هستیم تا مکان جدیدی پیدا کنیم‌.

رئیس محیط زیست شهرستان محمودآباد با بیان اینکه ما تایید نمی‌کنیم زباله در این مکان تخلیه شود، ولی از ۳۰ سال قبل زباله در ساحل محمودآباد دپو می‌شده است، تصریح کرد: برای جلوگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی بحث آهک‌پاشی در دستور کار قرار دارد و این مکان را محصور می‌کنیم ولی مکان مناسب جایگزینی وجود ندارد.

این مسؤول یادآور شد: در طرح جامع پسماند استان شهر ساحلی محمودآباد با شهرهای دیگر آمل و نور دیده شده است.

 در ایام تعطیلات زباله‌ها سه برابر می‌شود

دعاگو ادامه داد: مشکلی که نگرانی‌ها را چندبرابر می‌کند این است در ایام تعطیلات زباله‌ها سه برابر حالت عادی می‌شود که باید در این زمینه تدبیری جدی صورت گیرد؛ چرا که ما خدمات ملی ارائه می‌دهیم و با اعتبارات محدود شهرستان نمی‌توانیم در این زمینه کاری انجام دهیم.

یداللهی معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به افتتاح کارخانه زباله‌سوز نوشهر، اظهار کرد: روزانه  ۱۰۰ تن  زباله در این کارخانه می‌سوزد و همچنین ظرفیت کارخانه کمپوست نور روزانه ۸۰ تن زباله است و امیدواریم کارخانه زباله‌سوز ساری نیز راه‌اندازی شود.

وی در ارتباط با مشکل زباله در شهرستان محمودآباد، تصریح کرد: با توجه به اینکه این شهر کنار ساحل قرار دارد مشکلات دو چندان شده است.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به هزینه انتقال زباله از این شهرستان،گفت: اگر بحث پسماند در منطقه جنوب آمل راه بیفتد مشکل زباله چند شهرستان از جمله محمودآباد حل خواهد شد که در این زمینه پیگیر هستیم.

افزایش ۳ برابری حجم زباله در زمان حضور مسافر

مهدی اختیاری شهردار محمودآباد در این خصوص عنوان کرد: با همت و تلاش مسؤولان شهرستانی و اعضای شورای شهر از حجم چند صد تن زباله دپو شده در ساحل تقریبا خلاصی یافتیم ولی روزانه حدود ۳۵ تن زباله در این مکان دپو شده و شب هنگام به وسیله تریلرهایی به مکان جدید حمل می‌شود.

وی یادآور شد: در زمان پیک حضور مسافر حجم زباله شهر محمودآباد به سه برابر حجم فعلی می‌رسد که دپو و نگهداری در کنار ساحل اصلا منطقی نبوده و هرچه سریع‌تر باید یک زمین دیگر با هماهنگی مسؤولان شهرستانی و استان برای زباله محمودآباد تعبیه شود تا ساحل زیبا از این وضعیت در بیایید.

روح الله علیزاده فرماندار محمودآباد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: یک قطعه زمین برای جابه جایی مکان فعلی دپو زباله مشخص شده که قسمتی از آن آب‌بندان بوده و منابع طبیعی باید درباره آن اظهارنظر کند که در حال رایزنی با افراد محلی هستیم تا مقاومت محلی کاهش یافته و با اجرای طرح پسماند با کمترین آلودگی بتوانیم این طرح را اجرا کنیم.

وی تاکید کرد: باید در زمینه تفکیک زباله کار شود تا مشکل زباله شهرستان حل شده و با تفکیک زباله از مبدا هم شیرابه‌ها وارد خاک نمی‌شوند و هم زباله‌ها ساماندهی شده و مردم هم راحت‌تر موضوع تفکیک از مبدا را می‌پذیرند.

فرماندار محمودآباد خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذار برای طرح تفکیک زباله آمده و باید این کار اجرایی شده تا زباله حمل شود و همزمان یک شرکت دانش‌بنیان هم در سه روستای بخش سرخ‌رود طرح جمع‌آوری و تفکیک زباله از مبدا و تبدیل به کمپوست را در حال اجرا دارد که قرار است این کار از سه روستا به ۱۱ روستا برسد و دنبال یک زمین هم در بخش مرکزی هستیم تا کار تفکیک زباله از مبدا در روستاهای اینجا هم اجرا شود.

وی در پایان گفت: روستاهای ما ماهانه مقدار زیادی پول بابت حمل زباله هزینه می‌کنند که با اجرای طرح تفکیک زباله هم حجم زباله کم می‌شود و هم هزینه کمی بابت حمل می‌پردازند؛ در حوزه روستایی کار پسماند و تفکیک زباله و کم کردن حجم زباله در دستور کار بوده که طرحی به نظام‌مهندسی پیشنهاد شده تا برای دریافت پروانه ساختمانی حتما دو عدد سطل زباله یکی برای زباله تر و دیگری زباله خشک تعبیه شود تا با کاهش حجم زباله بتوانیم این موضوع را مدیریت کنیم و این کار مستلزم همکاری همه شهروندان و پیگیری مسؤولان است.

به گزارش فارس، در محل دپو فعلی زباله یک مرحله توسط کارگران حاضر تفکیک ابتدایی صورت می‌گیرد و برای بازیافت از حجم زباله ورودی کم شده که چنانچه به صورت کلی این طرح از مبدا اجرا شود در حجم زباله ورودی خیلی موثر بوده و هزینه کمی را بر شهرداری برای حمل زباله تحمیل می‌کند و همدلی، همکاری و کلان نگری درباره زمین مشخص شده برای کاهش تنش اجتماعی به‌منظور حل معضل چندین ساله زباله شهرستان الزامی و راهگشا خواهد بود.

انتهای پیام/۸۶۰۳۸/ح/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول