اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

خطیب‌زاده: در سفر مورا ابتکارات خاصی از سوی ایران مطرح شد/ نقض آشکار حقوق و مصونیت‌های اسدالله اسدی

سخنگوی وزارت امور خارجه مذاکرات انریکه مورا در تهران را بسیار جدی و معطوف به نتیجه و همراه با ابتکارات خاص از سوی ایران عنوان کرد و گفت: برخی راه‌حل‌ها پیشنهاد شد و اگر آمریکا پاسخ دهد می‌توانیم به وین برگردیم.

خطیب‌زاده: در سفر مورا ابتکارات خاصی از سوی ایران مطرح شد/ نقض آشکار حقوق و مصونیت‌های اسدالله اسدی

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

* ابتکارات خاص ایران در سفر مورا

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره سفر انریکه مورا معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات وین به تهران و تحرکات آشکار رژیم صهیونیستی و این‌که در چه مرحله‌ای از توافق هستیم؟ گفت: هر موقعی که ابتکاری انجام و تحرکی در حوزه دیپلماسی انجام می‌شود، رژیم جعلی اشغالگر قدس تحرکات خودش را بر ضد دیپلماسی انجام می‌دهد و چیز جدیدی نیست. 

خطیب‌زاده درباره سفر مورا اظهار داشت: در ادامه تماس‌ها بین ایران و هماهنگ کننده مذاکرات وین انجام می‌شد، امیرعبداللهیان و بورل در گفت‌وگوی تلفنی توافق کردند این گفت‌وگوها و پیام‌هایی که رد و بدل می‌شود این بار به صورت حضوری و رو در رو انجام شود و آقای مورا به ایران بیاید که آقای مورا به تهران آمد و مذاکرات بسیار جدی و معطوف به نتیجه و همراه با ابتکارات خاص از سوی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. ایشان چند دور گفت‌وگوهای طولانی با آقای باقری داشت.

وی یادآور شد: برخی راه‌حل‌هایی که پیشنهاد شد، قرار شد طرف آمریکایی اگر پاسخ دهد ما می‌توانیم در موقعیتی قرار بگیریم که همه طرف‌ها به وین برگردند. اگر امروز آمریکا تصمیم سیاسی خود را اعلام کند که ما هنوز دریافت نکردیم می‌توانیم گام مهمی در پیشرفت مذاکرات برداریم.

* موضع ایران در قبال تحولات افغانستان

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره سفر رئیس شورای علمای شیعه افغانستان و منتقدان جامعه تشیع در افغانستان به تهران و حمله طالبان به جلسه این شورا و این‌که آیا ایران بنا ندارد رویکرد خودش را نسبت به طالبان تغییر دهد؟ بیان کرد: سفرهای بین ایران و شخصیت‌ها و گروه‌ها و هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان به صورت معمول انجام می‌شود و براساس طراحی‌‌ها و برنامه‌ها این سفرها انجام می‌شود و موضوع جدیدی هم نیست.

به گزارش فارس، خطیب‌زاده ادامه داد: موضع جمهوری اسلامی ایران نیز یک موضع اصولی مبتنی بر واقعیات افغانستان و اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. ما اعلام کردیم که هیأت حاکمه سرپرستی فعلی افغانستان نسبت به حفظ امنیت در داخل جغرافیای افغانستان و این‌که اجازه ندهد رشد افراطی گری در آن منطقه اتفاق بیفتد و گروه‌های تروریستی به تهدیدی علیه کشورهای همسایه تبدیل شوند، مسؤولیت قطعی دارد و باید تلاش کند به سمت شکل گیری یک دولت فراگیر و همه شمول در افغانستان حرکت کند. 

وی خاطرنشان کرد: این موضع ما همچنان موضعی است که طی ماه‌های گذشته پیگیری شده و در عین حال تلاش شده که اگر هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان احتیاج به کمکی برای حرکت به سمت این اهدافی که گفتیم داشته باشد، کمک کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما در مورد همه مردم افغانستان به شمول همه گروه‌ها و اقوام جدی هستیم و نگران وضعیت آنها می‌باشیم.

* حق‌آبه هیرمند

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره حق‌آبه هیرمند نیز اظهار داشت: در موضوع آب از دو منظر می‌توانم پاسخ دهم یکی از منظر حاکمیتی است که به عنوان مسؤول پاسخگویی در وزارت خارجه از این منظر باید موضوع را باز کنم و بعد دیگر هم بعد توجه به شرایط اقلیمی منطقه غرب آسیاست که از فقدان استانداردهای زیست محیطی به خاطر سال‌‌ها جنگ و خونریزی و شرایط اقلیمی خاص و فشارهایی که بر منابع آشکار و پنهان آب در این منطقه آمده است، رنج می‌برد.

وی ادامه داد: حتما با آنهایی که با این حوزه آشنا هستند صحبت کنید. موضوع محیط زیست موضوعی است که همه مشترکا در این منطقه باید به آن توجه کنند. تیر ماه میزبان وزرای محیط زیست کشورهای منطقه در تهران هستیم و درباره موضوع آب، محیط زیست و ریزگردها صحبت کنیم. با برخی کشورها دارای معاهدات لازم الاجرا هستیم از جمله آن کشورها افغانستان است. ما با دولت‌ها معاهده نمی‌بندیم ما با هیأت‌های حاکمیتی و رژیم‌های کوتاه مدت و یا بلندمدت و با ساختارهای سیاسی دولتی معاهده نمی‌بندیم. حاکمیت‌ها با هم توافق می‌کنند و یا معاهدات دوجانبه را امضا می‌کنند.

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: در سال ۱۳۵۱ معاهده لازم الاجرایی بین ایران و افغانستان امضا شد و این معاهده بند داوری و قسمت‌های لازم الاجرا برای هر کسی که در افغانستان حاکمیت و قدرت سیاسی را دارد. البته همواره تلاش کردیم با همسایگان از مسیر دوجانبه جلو برویم. رجوع به مراجع ذیربط یا بندهایی که برای داوری حاکمیت در آنها گنجانده شده آخرین راه‌حل است و امیدواریم اساسا به آن سمت حرکت نکنیم.

* اظهارات اولیانوف سفیر روسیه در سازمان ملل

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات میخائیل اولیانوف سفیر روسیه در سازمان ملل خاطرنشان کرد: نقش روسیه در مذاکرات وین نقش سازنده و مثبتی بود. من درباره توئیت‌های پراکنده افراد صحبت نمی‌کنم. صدایی که ما می‌شنویم صدایی است که در ملاقات لاوروف و امیرعبداللهیان همه شنیدند و هم لاوروف پیشت تریبون اعلام کرد که اگر امروز توافق شود روسیه هیچ مشکلی ندارد و تلاش می‌کند و موضع رسمی دولت روسیه را گفت و هم امیرعبداللهیان موضع ایران را بیان کرد که موضع ایران حفاظت و صیانت از منافع مردم در این راستاست.

وی ادامه داد: درباره روسیه طبیعی است جنگی که در اوکراین رخ داده و اختلافات عمیق بین روسیه و غرب و اروپا شاید نقش روسیه را در حوزه میانجیگری در برخی موضوعات از جمله برجام و مذاکرات کم‌رنگ‌تر کند. ولی این یک واقعیت است و تعبیر پیش بینی از رفتار روسیه شاید یک مقدار زود باشد.

* نقض آشکار حقوق و مصونیت‌های اسدالله اسدی

به گزارش فارس، خطیب‌زاده درباره انتشار دست نوشته‌هایی از اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت شده ایران در بلژیک و اقدامات وزارت خارجه برای آزادی این دیپلمات ایرانی هم اظهار داشت: متاسفانه یک دیپلمات جمهوری اسلامی ایران با نقض بدیهی‌ترین مصونیت‌ها و برخلاف کنوانسیون ۱۹۶۱ وین برخلاف مقررات و معاهدات بین‌المللی با نقض آشکار مصونیت‌ها و حقوق این دیپلمات، توسط دولت آلمان و دولت بلژیک دستگیر شده است. کل فرآیند غیرقانونی بوده و ایشان در شرایط نامناسبی نگهداری شده و منتقل و حقوقش نادیده گرفته شده است. طبیعی است نادیده گرفته شدن بدیهیات حقوق بشری درباره هر کسی اعمال شود، زشت است.

وی یادآور شد: البته این‌که مصونیت‌های دیپلماتیک رعایت نشده و بدعتی در حقوق دیپلماتیک و مصونیت‌ها توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا رخ داده است، جای تاسف دارد. البته جمهوری اسلامی ایران هم از مجاری دوجانبه و هم مجاری خاص خود این موضوع را پیگیری کرده است و ترجیح بوده از همین طریق موضوع حل شود و البته ارجاع به مراجع ذیربط بین‌المللی و حقوق بشری در دستورکار جدید قرار گرفته است چون متاسفانه نقض آشکار حقوق و مصونیت‌های اسدی صورت می‌گیرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: باعث تاسف است که دولت‌های اروپایی فکر می‌کنند برای مجرمین و تبعه‌های باسابقه و جاسوسان و کسانی که با نقشه وارد ایران شدند و کارهای ضد امنیت ملی انجام دادند، می‌توانند هیاهو و ادعا کرده و دمارش بدهند و این نمایش‌ها را برقرار کنند، در حالی که ناقض حقوق اولیه دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران هستند.

خطیب‌زاده افزود: کل فرآیند بازداشت، استرداد، دادگاه، صدور حکم و رفتارهایی که با آقای اسدی شده کلا غیرمشروع است و ما کل این فرآیند را غیرقانونی می‌دانیم.

* آنچه ایران خواسته تنها حقوق خودش است

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر انریکه مورا هماهنگ کننده مذاکرات وین به تهران و این‌که آیا دست خالی آمد و دست پر رفت یا آنها هم ابتکار و پیشنهادی داشتند؟ اظهار داشت: مورا در سفر به تهران با دستورکار مشخصی آمد. البته مذاکرات در ایران همراه با ابتکارات ویژه خاص ایران بود. ایران از آغاز مذاکرات جدید چندین بار این خلاقیت‌ها را به کار برد که کم کاری‌ها و عدم تصمیمات سیاسی طرف مقابل را مرتفع کند. متاسفانه تا امروز منتظر تصمیم سیاسی در واشنگتن است.

وی ادامه داد: بعضا صحبت‌هایی از سوی واشنگتن شنیده می‌شود که این بازی نخ نمای مقصرنمایی و این دفترچه تکراری که به عنوان بازی مقصرنمایی جملات تکراری را مدام تکرار می‌کنند و الحمدالله خسته هم نمی‌شوند. همه واقعیت موضوع را می‌دانند، آنچه ایران خواسته تنها حقوق خودش است و چیزی بیشتر از حقوقش نخواسته و بیشتر از آن‌چه در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ تعهد داده شده نخواسته است. اصطلاحاتی که بعضا می‌شنوید فرابرجامی، از روز اول مذاکرات هر جایی که نخواستند توافق کنند یک برچسب فرابرجامی به آن زدند که به تعهداتشان عمل نکنند.

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: آنچه ایران گفته روشن است باید تمامی بخش‌ها و مؤلفه‌های فشار حداکثری و هر آنچه دولت قبلی آمریکا یعنی ترامپ گذاشته و باید این پیچ و مهره‌‌ها باز شود. دولت بایدن یک بار باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد در میراث ترامپ باقی بماند و یا به تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ پایبند باشد و میراث جدیدی را برای آمریکا در حقوق بین‌الملل بگذارد.

* سفر گزارشگر ویژه سازمان ملل به تهران

وی درباره سفر خانم دوهان گزارشگر ویژه سازمان ملل  برای بررسی آثار منفی اقدامات قهری یک‌جانبه نیز گفت: خانم دوهان ایران است و تا پس فردا که در ایران ملاقات‌هایش را انجام می‌دهد. از ۲۰۱۴ که گزارشگر ویژه با حمایت قاطع ایران برای ایجاد چنین گزارشگری همراه بود تلاش کردیم همواره کمک کنیم که گزارش‌های حقیقی از نتایج تاسف بار اقدامات قهرآمیز بر علیه کشورها دربیاید. ایشان بر اساس درخواست خودش و برنامه خودش ملاقات‌هایش را انجام می‌دهد و فکر می‌کنم روز چهارشنبه جمع بندی سفر خودش را به رسانه‌ها اعلام خواهد کرد.

* حکم احمدرضا جلالی  قطعی است

سخنگوی وزارت خارجه درباره حکم «احمدرضا جلالی» و توصیه نامه‌های مسافرتی برخی کشورهای اروپایی برای عدم سفر به ایران و بازداشت شهروندان اروپایی و این‌که ایران به دنبال مبادله آنها با حمید نوری و اسدالله اسدی نیز اظهار داشت: آقای جلالی سه سال قبل دستگیر شده و حکم امنیتی دارد و جاسوسی کرده و همکاری نزدیک با موسا دارد و از طریق یکی از کشورهای اروپایی بر ضد امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران کار کرده و باعث خسارات جانی علیه دانشمندان ما شده است. موضوع ایشان کاملا روشن است این‌که برخی گروکشی‌ها انجام می‌شود نه قابل قبول است و نه پذیرفتنی.

خطیب‌زاده گفت: حکم جلالی قطعی است و قوه قضاییه اعلام کرده است. درخواست داده‌اند اجرای حکم در زمان دیگری انجام شود که در حال بررسی است. قوه قضاییه این کار را پیگیری می‌کند.

وی درباره هشدارهای سفر به ایران از سوی چند کشور اروپایی‌ نیز گفت: بهتر است به جای اینکه بگوییم برخی بهتر است بگوییم کدام کشورها، انگلیس و سوئد. این یک سیاست شناخته شده است که انگلیسی‌ها و اخیرا سوئد به آن پیوسته است، به جای اینکه مواضع خود را پشت تریبون‌ها اعلام کنند مواضع خود را در قالب هشدارهای سفر بیان می‌کنند. منظورشان از این هشدارها این است که وضعیت ایران را فوق العاده و نشان دهند وضعیت ایران آرام نیست.

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: دعوت می‌کنم پشت تریبون بیایند و به جای هشدارهای تکراری سفر، مواضع خود را پشت تریبون‌ها بگویند. بیش از نیم میلیون ایرانی در انگلیس حضور دارد و ایرانی‌های مقیم انگلیس زیاد به ایران می‌آیند و هیچ مشکلی هم ندارند. سعی کنند جاسوس نفرستند و از ایرانی‌های پرافتخار استفاده‌های دیگری نکنند و ایرانی‌ها باید مواظب باشند سرویس‌های امنیتی برخی کشورها از آنها رویکردشان را عوض کرده‌ و تلاش کرده‌اند دانسته از این عزیزان سوءاستفاده‌هایی را انجام دهند.

* توقف مورا در فرودگاه فرانکفورت

سخنگوی وزارت خارجه درباره توقف مورا در فرودگاه فرانکفورت بعد از بازگشتش از تهران و ارتباط آن با سنگ اندازی صهیونیست‌ها در مذاکرات اظهار داشت: برخی از گزارش‌های پراکنده را دیدیم. بدنامی رژیم صهیونیستی بر همه آشکار است که در همه فرآیندها مداخله می‌کند. اما درباره بازداشت مورا از نزدیکان ایشان سؤال کردیم و موضوع ظرف چند دقیقه مرتفع شد و بهتر است خود ایشان و اتحادیه اروپا در این زمینه توضیح دهند.

* واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ترکیه

وی درباره اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ترکیه درباره سدسازی و ریزگردها و این‌که ادعاهای ایران درباره ریزگردها به خاطر سدسازی‌ها مبنای علمی ندارد، بیان کرد: ما علم را به دانشمندان بسپریم و کمک کنیم به همدیگر که مشکلات زیست محیطی و مشترکت را حل کنیم. استقبال ترکیه را به فال نیک می‌گیرم. باید تلاش کنیم قدم اجرایی برای منطقه درست کرده و مشترکا مشکل آب، محیط زیستی و ریزگردها را مرتفع کنیم.

* انتخابات پارلمانی لبنان

خطیب‌زاده درباره انتخابات پارلمانی لبنان و برخی ادعاها درباره دخالت ایران و تلاش‌های دیگر کشورها برای مداخله در امور داخلی لبنان نیز اظهار داشت: عملکرد هر طرفی نشان می‌دهد که دوست زمان سختی کشورها کدام طرف‌ها هستند و کدام طرف‌ها و کنشگران تنها به فکر اهداف سیاسی خود هستند و همه چیز را مشروط کرده و تلاش می‌کنند اهداف سیاسی خود را با تحریم و گرسنه نگهداشتن ملت‌ها و محاصره ملت‌ها و محروم کردن آنها از حق طبیعی حیاتشان جلو ببرند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران بر عکس همواره تلاش کرده در کنار مردم لبنان برای تحقق خواست و ارده آنها باشد. ایران هیچ وقت سعی نکرده در سیاست داخلی لبنان ورود کند. اتفاقا این نقطه‌ای بوده که برای آنها شکست بوده چون آنها از گروگانگیری نخست‌وزیر تا محاصره و تحریم و دخالت و پول دادن به رسانه‌ها برای این‌که از این گونه مطالب بزنند، دیده می‌شود. سیاست ما همچنان این است که مردم رشید و بالغ لبنان درباره این کشور تصمیم بگیرند و همه کشورها احترام بگذارند و ایران هم در کنار مردم لبنان به خواست آنها احترام می‌گذارد.

* سفر آیت‌الله رئیسی به یک کشور حوزه خلیج فارس 

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره سفر ‌آیت‌الله رئیسی به منطقه و سفر امیر قطر به تهران نیز بیان کرد: آقای دکتر رئیسی عازم سفر به یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس است و موقعی نهایی شود حتما دفتر رئیس جمهور گزارش می‌دهد. برنامه‌های منطقه‌ای آقای دکتر رئیسی با قوت در حال پیگیری است. هم سفر امیر قطر و هم سفر قبلی ایشان در اسفند ماه به دوحه و هم سفر به یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس حاکی از اهمیتی است که برای روابط با همسایگان قائلیم، آنچه در سیاست خارجی به صورت گزاره به اطلاع رسید امروز در عمل اجرا می‌شود

وی گفت: امیدواریم سفر آتی رئیس جمهور به آن کشور همراه با دستاوردهای خوبی برای روابط دوجانبه و منطقه باشد.

* سفر امیرعبداللهیان به امارات

وی در پاسخ به اینکه آیا مقامی از ایران برای شرکت در مراسم درگذشت رئیس امارات و عرض تسلیت به این کشور سفر می‌کند؟ گفت: من به ملت و دولت دوست امارات تسلیت می‌گویم و امیدوارم رئیس جدید کشور امارات عربی متحده، آقای محمد بن زاید برای کشور امارات شکوفایی و آینده‌ای بهتر و همچنین حضور و انتخاب ایشان برای منطقه پیام آور ثبات و صلح و دوستی باشد. سفر امیرعبداللهیان وزیر خارجه در دستورکار است و برای امروز تنظیم شده است.

خطیب‌زاده درباره روی کار آمدن محمد بن زاید در امارات و رویکرد ایران و روابط بعد از جابه جایی در قدرت در امارات هم گفت: روابط ایران و امارات عربی متحده به عنوان دو همسایه فارغ از رفت و آمدها و اتفاق ناگوار در امارات یعنی از دست دادن رئیس این کشور و روی کار آمدن رئیس جدید، می‌تواند مسیر خودش را طی کند. فرصت‌ها و فضای جدیدی در روابط ایجاد شده و امیدواریم این فرصت ایجاد شده در روابط در دوران محمد بن زاید به مرحله جدیدی برسد.

* حرکت رو به جلو بوده

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر مورا به تهران و اظهارات بورل مبنی بر خروج از بن بست نیز اظهار داشت: ملاقات‌ها در تهران مسیر درستی را پیش آورده و حرکت رو به جلو بوده و ابتکاراتی که اعلام شده از سوی ایران قابل اجرا است و از نظر اتحادیه اروپا به نظر می‌رسد قابل اجراست و تنها منتظر پاسخ واشنگتن هستیم که مطمئن شویم بالاخره تصمیم سیاسی خود را گرفتند. وضعیت نسبت به قبل از حضور مورا در تهران در نقطه بسیار بهتری است.

* آلزایمر سیاسی مقامات آمریکایی

وی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات نماینده آمریکا در امور یمن و این‌که عربستان به دنبال حل موضوع یمن است؛ ولی ایران مانع تراشی می‌کند نیز گفت: بعضی مواقع احساس می‌کنیم مقامات آمریکا جغرافیا را خوب نمی‌شناسند و تاریخ را هم فراموش می‌کنند و بعضی مواقع دچار آلزایمر سیاسی هستند و نقش چند روز قبل خودشان را هم فراموش می‌‌کنند.

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از روز اول تلاش کرده راهکار سیاسی در یمن جواب دهد جنگ تمام شود و مردم یمن دسترسی آزاد و مناسبی برای تامین مایحتاج خود داشته باشند. ائتلاف جنگ طلبی که جنگ را چندین سال با حمایت و چک سفید امضای آمریکا ادامه داد، باید پاسخگو باشد.

خطیب‌زاده یادآور شد: البته این اظهارات ما را نگران می‌کند که نکند این زمینه سازی است برای این‌که دوباره خشونت و جنگ را در یمن شعله ور کنند. هم پیشنهاد می‌دهم و هم توصیه می‌کنم یک بار مواضع چند سال اخیر خود را مرور کنند بهترین جواب برای آنهاست.

* مذاکره اساسا متوقف نشده که وین برود و ادامه یابد

خبرنگاری از خطیب‌زاده پرسید اگر وین برگردیم برای توافق می‌رویم و یا مذاکره مجدد که وی پاسخ داد: مذاکره اساسا متوقف نشده که وین برود و ادامه یابد. پیام‌ها به صورت مستمر، هر چند پیام‌های ناخوشایندی دریافت شده باشد، رد و بدل شده است. سفر مورا به تهران برای این بود که حضورا این رفت و برگشت‌ها را تسریع کند و قبلا هم سفری به واشنگتن داشت.

وی یادآور شد: معدود موضوعات، ولی بسیار با اهمیتی که باقیمانده، اگر حل شود می‌رویم که توافق را اعلام کنیم و شاید برخی مسائل و ادیتی مانده باشد که آنجا انجام شود.

* سفرها به افغانستان

وی درباره اخبار شنیده شده مبنی بر سفر هیأت‌هایی از ایران به افغانستان از سوی کاظمی قمی نیز خاطرنشان کرد: آقای کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان است و در جلسات وزارت خارجه حضور دارد و در افغانستان با هماهنگی کامل کارها جلو می‌رود و انجام می‌شود و اگر سفری قابل اعتنا باشد، اطلاع رسانی می‌شود. اطلاع رسانی روزمره در همه حوزه‌ها کار وزارت خارجه نیست برخی را وزارتخانه‌های دیگر انجام می‌دهند و برخی هیأت‌ها به صورت روتین می‌روند و برمی‌گردند. 

* رژیمی که به تشییع جنازه یک خبرنگار هم رحم نمی‌کند

خطیب‌زاده درباره عدم محکومیت ترور شیرین ابوعاقله خبرنگار الجزیره از سوی نهادهای بین‌المللی و کشورهای مدعی حقوق بشر که سؤال یکی از خبرنگاران بود نیز اظهار داشت: برخی از کشورها و برخی از شخصیت‌ها سعی کردند حداقل در این موضوع آشکار قتل عمدی و ترور هدفمند موضعی را بگیرند. اما متاسفیم آنهایی که ادعای حقوق بشر دارند تنها و تنها به مبتذل‌ترین وجه ممکن از این مفهوم و ارزش متعالی انسانی استفاده می‌کنند صرفا و صرفا برای این‌که برخی از اهداف خودشان را جلو ببرند. مثال‌های زیادی از استانداردهای دوگانه در رفتار آنها وجود دارد که جدیدترین و بارزترین آن ترور هدفمند شیرین ابوعاقله خبرنگار فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی بود و شاهد بودید که رژیم سفاک حتی به تشییع جنازه این شهیده هم رحم نکرد.

وی ادامه داد: این بدون روتوش رژیم اشغالگر قدس است. چه آنهایی که به تعبیر مقام معظم رهبری طمع این را دارند که این رژیم به آنها سودی برساند و چه آنهایی که بیم این را دارند ضرری از این رژیم ببینند، اشتباه محاسباتی می‌کنند. این رژیم در حضیض مشروعیت خودش قرار دارد که به یک خبرنگار رحم نمی‌کند و به تشییع جنازه آن هم رحم نمی‌کند.

* حضور مقتدرانه ایران در بازار انرژی را پیگیری کرده، می‌کنیم و خواهیم کرد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات آمریکایی‌ها و مقامات اروپایی درباره فروش نفت ایران اظهار داشت: فارغ از این‌که واشنگتن و برخی پایتخت‌های اروپایی چه می‌گویند جمهوری اسلامی ایران فروش نفت خود و سهم خود از بازار نفت و حضور مقتدرانه در بازار انرژی را همواره پیگیری کرده و می‌کند و خواهد کرد. این‌که برخی اظهارات از طرف آنها مطرح می‌شود در بازی‌های داخلی بلوک بندی‌های خودشان است و آنچه برای ما مهم است این است که منافع مردم را در بازار انرژی تامین کنیم.

* رکورد زدن بازرسی‌های آژانس در ایران

وی درباره گزارش بلومبرگ مبنی بر رکورد زدن بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران نیز گفت: ما عضو پادمان و ان.پی.تی هستیم و در چارچوب مقررات و مراودات معمول بین ایران و آژانس در چارچوب تفوق فنی رفتار آژانس یعنی حفظ بی طرفی و عدم سیاسی کاری، همواره روابط نزدیکی با آژانس داشته‌ایم و در زمانی که اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف شد، در چارچوب پادمان مراودات خود را پیگیری کردیم. گزارش‌های آژانس باید منبع باشد نه مطالبی که برخی رسانه‌ها منتشر می‌کنند. 

* رایزنی‌ها با فدراسیون فوتبال

سخنگوی وزارت خارجه درباره دیپلماسی ورزشی و حضور هیأت امیر قطر در تهران و گفت‌وگوها درباره بازی‌های جام جهانی نیز گفت: قبل از آمدن با وزیر ورزش صحبت می‌کردم. ایشان برنامه ریزی خوبی را برای کمک به فدراسیون فوتبال انجام داده و وزارت خارجه همراه با وزارت ورزش در کنار فدراسیون فوتبال هر کجا گفتند تلاش خود را انجام داده‌ایم که کمک کنیم. دو روز قبل هم با سرپرست تیم ملی دیدار کوتاهی داشتیم و آقای استیلی تشریف آورد، ما پیشنهادات وزارت خارجه را مرور کردیم و البته فدراسیون فوتبال براساس نیازها و برنامه‌ خودش برخی را پذیرفته و برخی را بررسی می‌کند. مواردی که امکان بازی‌های دوستانه و کمک و مساعدت بود را در اختیار فدراسیون فوتبال گذاشتیم.

وی گفت: مهم این است که وزیر ورزش و دولت در بازی‌های جهانی ورود کامل می‌کنند و ان‌شاءالله در کنار فدراسیون فوتبال حضور موفقی را از تیم ملی خودمان داشته باشیم.

* درخواست‌های فرابرجامی آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه درباره درخواست‌های فرابرجامی نیز بیان کرد: ‌‌آمریکا از ابتدای مذاکرات هر آنچه را مایل نبود انجام ندهد برچسب فرابرجامی به آن زد و این آمریکا بود که با تصور این‌که مشکلاتی که در حوزه دوجانبه ایجاد کرده می‌تواند از طریق مذاکرات وین حل کند، گاها باعث تطویل مذاکرات شد. الان در نقطه‌ای هستیم که آمریکا باید براساس برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ امکان انتفاع کامل اقتصادی ایران و عادی شدن تجارت خارجی ایران و دیگر تعهدات را بپذیرد. نمی‌تواند بخشی از فشار حداکثری را حفظ و پیچ و مهره‌ها برای مشوه کردن چهره ایران حفظ کند و فضایی را آماده کند که امکان مراودات اقتصادی فراهم نشود و در عین حال فکر کند می‌تواند به توافقی برای بازگشت به برجام با ایران و ۱+۴ برسد. اینها مانعه الجمع هستند و نمی‌توانند با هم اتفاق بیفتند.

* موارد به جمهوری آذربایجان گفته و تذکر داده شده

وی در پاسخ به سؤالی درباره برگزاری کنگره آذربایجانی‌های دنیا در شوشا جمهوری آذربایجان با حضور الهام علی اف و برخی اظهارات مطرح شده بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان طی چند ماه گذشته تلاش کردند از این سوءتفاهم‌هایی که بعضا در حوزه فضای رسانه‌ای و یا با نقل قول‌هایی که انجام می‌شود، عبور کنند. ایران تمام موارد خود را از طریق مجاری خودش هم به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و هم از طریق وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در محل بیان کرده و نکات گفته و تذاکرات داده شده است.

به گزارش فارس، خطیب‌زاده ادامه داد: تلاش کردیم به عنوان ایران برخی اشتباهاتی که از سوی هر کدام از همسایگان رخ می‌دهد با نگاه برادرانه و به صورت مصلحانه اصلاح کنیم. مطمئنم جای اظهارات در ملاقات‌هاست. اگر سرویس اطلاعاتی کشوری اطلاع خاصی را دارد در چارچوب قضایی و مراودات معمول باید پیگیری شود و این به طرف آذربایجانی گفته شده است.

* رفت و آمد پیام‌ها هیچ وقت در هیچ نقطه‌ای متوقف نبوده

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات جوزپ بورل مبنی بر این‌که بعد از بازگشت مورا از تهران، مذاکرات از بن بست خارج شده است و اظهارات یکی از نمایندگان در خصوص این‌که باقری بزودی عازم وین خواهد بود نیز اظهار داشت: من چنین خبری را نشنیدم و پیشنهاد می‌کنم از آن نماینده مجلس بپرسید. درباره اظهارنظر بورل باید بگویم بیشتر جنبه ایجابی اظهاراتش مدنظر قرار بگیرد. این‌که در یک یا دو نقطه، نقطه اختلافی داشته باشیم، در مذاکرات امر غیرطبیعی نیست ولی مکث بیش از حد را هر کسی می‌تواند یک جور تعریف کند.

وی گفت: رفت و آمد پیام‌ها هیچ وقت در هیچ نقطه‌ای متوقف نبوده است. آن‌چه امروز در دسترس است چند قدم جلوتر از قبل از سفر مورا به تهران است.

* برنامه ۲۵ همکاری ایران و چین

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره برنامه ایران برای خرید هواپیما از چین و وضعیت برنامه برنامه ۲۵ ساله ایران و چین، به دیدار دیروز گروه دوستی پارلمانی ایران و چین با امیرعبداللهیان اشاره کرد و گفت: درباره پروژه‌هایی که باید اجرا شود تفاهماتی شد. درباره برنامه ۲۵ ساله همکاری ایران و چین قرار شده هر وزارتخانه و بخشی که پروژه آن به جایی رسیده که بتواند اعلام و یا مصلحت باشد اعلام کند، خودش اعلام کند. درباره همکاری با چین در حوزه هوا و فضا و هواپیما نیز گفت‌وگوهایی بوده است، ولی نمی‌توانم بگویم به تفاهمی رسیده است.

* سفر امیر قطر به تهران

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر امیر قطر به تهران در هفته گذشته و برخی گزارش‌های منتشر شده مبنی بر گفت‌وگو در خصوص پرونده تبادل زندانیان و آزادسازی منابع ایران در خارج و نقش قطر در این زمینه نیز اظهار داشت: این سفر در پاسخ به سفر آقای دکتر رئیسی به دوحه بود. چندین پرونده و موضوع مهم دوجانبه و رایزنی‌های منطقه‌ای را در این سفر انجام دادیم. از همه تلاش‌های دولت قطر و شخص امیر قطر برای حل و فصل موضوعات در منطقه یا موضوعاتی که به ایران مرتبط است، تشکر می‌کنیم و از تلاش‌های صادقانه امیر قطر و دولت قطر برای حل و فصل این موضوعات تقدیر و دوستی قطر را ارج می‌نهیم.

*  در مسیر درستی حرکت شده و ابتکارات خوبی هم روی میز است

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات وزرای خارجه آمریکا و فرانسه درباره برجام نیز خاطرنشان کرد: ما همچنان منتظر پاسخ واشنگتن به خواسته‌های منطقی و اصولی جمهوری اسلامی ایران و متنی هستیم که ۱+۴ و ایران توافق کردند. فکر می‌کنم واشنگتن می‌داند باید چه کار کند که توافق در دسترس‌تر از آن چیزی که امروز است قرار بگیرد. در مسیر درستی حرکت شده و ابتکارات خوبی هم روی میز است. فکر می‌کنیم اگر یک تصمیم سیاسی در واشنگتن گرفته شود می‌توانیم پرونده این مذاکرات را ببندیم.

وی افزود: چیزی به ما منتقل نشده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول