اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

ثبت رکورد 21 روز مازاد تقاضا در بورس/ علامت‌دهی مثبت و منفی دلار به بازار سهام

بازار سرمایه امروز هم روند صعودی داشت و جریان ورود پول حقیقی به سهم‌های کوچک‌نیز ادامه پیدا کرد.

ثبت رکورد 21 روز مازاد تقاضا در بورس/ علامت‌دهی مثبت و منفی دلار به بازار سهام

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، این روزها بازار سرمایه به‌ وضعیتی متعادل رسیده است. هیجانات سهامداران جای خود را به یک روند منطقی داده و این مساله را می توان در افزایش و کاهش های بازار سهام به خوبی دید. روز یکشنبه شاخص بیشترین نزول در یک هفته اخیر را پشت سر گذاشت. اما امروز شاخص های عملکردی بازار سرمایه روند صعودی به خود گرفتند.

بورس در وضعیتی قرار گرفته است که تحلیل پذیر شده و می توان امیدوار بود همین روند در کوتاه مدت و میان مدت ادامه داشته باشد. طی معاملات روزهای گذشته نیمی از نمادهای بازار سبزپوش بودند و نیمه‌ دیگر بازار قرمزپوش بود.

طی معاملات روز یکشنبه نمادهای بزرگ بازار بیش از نمادهای کوچک و متوسط با خروج پول حقیقی مواجه بودند و امروز هم نمادهای کوچک بازار شاهد بیشترین ورود پول حقیقی بودند. شکل گیری تقابل میان سهام بزرگ و کوچک به دلیل جاماندن سهام کوچک بازار سرمایه از رشد هفته های قبل بازار می تواند موتور محرک بورس باشد.

* قدرت خریداران نشانه رشد بورس

محمدرضا مددی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره رشد تقاضا در کلیت بورس گفت: امروز برای بیست و یکمین روز کاری پیاپی بود که معاملات بازار با مازاد تقاضا بسته شد. این مساله نشان می دهد قدرت خریداران بیشتر از فروشندگان است و در صورتی که همین روند ادامه داشته باشد، می توان امیدوار به ورود شاخص کل به کانال 1.6 میلیون واحدی بود.

وی ادامه داد: رشد و افت شاخص بیش از آن که متأثر از روندهای درونی بازار باشد، تحت تأثیر تلاطمات سایر بازارها و شرایط سیاسی و بین المللی است. نوسان قیمت دلار می تواند هم سیگنال مثبت و هم سیگنال منفی به سهم‌های دلاری بازار سرمایه باشد.

امروز قیمت سهام تمامی نمادهای گروه‌ های فعالیت‌های جنبی مرتبط با واسطه ‌گری مالی‌ و شرکت‌ های چندرشته‌ ای صنعتی افزایش یافت و یکپارچه سبزپوش شدند، پس از این دو گروه، گروه‌های استخراج کانه ‌های فلزی، انبوه سازی املاک و مستغلات و بانک‌ها و مؤسسات اعتباری سبزترین گروه‌های بازار بودند.

* رشد شاخص های عملکردی بورس

در پایان معاملات روز دوشنبه، شاخص کل بورس با صعود 10 هزار و 820 واحدی نسبت به روز یکشنبه به رقم یک میلیون و 583 هزار و 800 واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت 0.69 درصد بوده است.

شاخص کل هم وزن بورس هم با رشد 4 هزار و 252 واحدی در سطح 449 هزار و 224 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت 0.96 درصد بود. همچنین شاخص کل فرابورس 130 واحد بالا آمد و در سطح 21 هزار و 620 واحد قرار گرفت.

* ورود پول حقیقی به بازار سرمایه

در جریان معاملات امروز، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و 148 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد. گروه فلزات اساسی و استخراج کانه ‌های فلزی بیشترین ورود پول حقیقی را داشته اند.

در معاملات روز دوشنبه بیشترین ورود پول حقیقی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران)، فولاد (شرکت فولاد مبارکه) و مدیریت (شرکت سرمایه گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری) اختصاص داشت و نمادهای بپاس (بیمه پاسارگاد)، شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) و شتران (پالایش نفت تهران) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

* افت ارزش معاملات خرد

امروز نیز مانند همه دوشنبه‌های گذشته، ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 171 هزار و 384 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 162 هزار و 165 میلیارد تومان بود که 95 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می ‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 10 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 7 هزار و 421 میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس حدود 4 درصد بوده است.

* افزایش ارزش صف‌های خرید بازار سهام

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 138 درصد افزایش یافت و 62 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 99 درصد رشد کرد و در رقم 682 میلیارد تومان ایستاد.

امروز نمادهای آسیاتک (شرکت انتقال داده‌های آسیاتک)، مدیریت (شرکت سرمایه گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری) و حگهر (شرکت حمل و نقل گهر ترابر سیرجان) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد سیمرغ (شرکت سیمرغ) تعلق داشت. پس از این سهم، نمادهای غبشهر (صنعتی‌ بهشهر)، زکشت (کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت)، فلوله (لوله ‌و ماشین‌ سازی ‌ایران‌) و زماهان (مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان) بیشترین صف فروش را داشتند. تعداد 90 نماد در صف خرید و 18 سهم نیز در صف فروش قرار داشتند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول