اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

تلاش سوئد برای جلب نظر «ترکیه» جهت پیوستن به ناتو

به دنبال مخالفت ترکیه با پیوستن سوئد به ناتو، این کشور حوزه اسکاندیناوی قصد دارد برای جلب نظرآنکارا مقام‌های خود را عازم ترکیه کند.

تلاش سوئد برای جلب نظر «ترکیه» جهت پیوستن به ناتو

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌ها روز دوشنبه از سفر هیات دیپلماتیک به آنکارا برای جلب نظر ترکیه جهت پیوستن استکهلم  به ناتو خبر دادند.

به نوشته خبرگزاری «نیوز آرمنیا» به نقل از رسانه‌های ترکیه‌ای، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه پیشتر گفته بود که ترکیه روند پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو را دنبال می‌کند و نگاه مثبت به آن ندارد. «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه  نیز روز شنبه اظهار داشت که فنلاند و سوئد آمادگی خود را برای همکاری با ترکیه در مورد موضوعات مورد علاقه آنکارا اعلام کردند.

مولود چاووش اوغلو،  پس از دیدار و گفت‌و‌گو با همتایان سوئدی و فنلاندی خود در برلین، گفت که آنکارا با سیاست درهای باز ناتو جهت افزایش اعضا مخالفتی ندارد.

 چاووش اوغلو گفت که به اعضای ناتو گفته که سوئد و فنلاند چگونه از گروهک« پ.ک.ک» حمایت می‌کنند و همزمان مانع واردات از ترکیه می‌شوند و از این رو نمی‌توان عضویت آن‌ها را در ناتو پذیرفت. او همچنین مدعی شد که سوئد اقدام به حمایت تسلیحاتی از پ.ک.ک می‌کند.

وزیر خارجه سوئد روز دوشنبه در این زمینه گفت: «این هیات دیپلماتیک به زودی برای بررسی درخواست ناتو عازم آنکارا خواهد شد.»

حزب حاکم سوسیال دموکرات سوئد روز یکشنبه تصمیم خود را برای درخواست عضویت در ناتو اعلام کرد و در عین حال خاطرنشان کرد که سوئد در صورت تایید، با استقرار تسلیحات اتمی و پایگاه‌های نظامی در خاک خود مخالفت خواهد کرد.

«ماگدالنا اندرسون» نخست وزیر سوئد گفته است که پیوستن به ناتو تاثیر مثبتی بر امنیت کشور و مردم سوئد خواهد داشت. روز یکشنبه فنلاند نیز به طور رسمی تصمیم گرفت به ناتو بپیوندد.

وزرای امور خارجه ۳۰ کشور عضو ناتو در حال برگزاری مذاکرات دو روزه آخر هفته (شنبه-یکشنبه) در برلین هستند که تمرکز آن بر درخواست عضویت دو کشور شمال اروپا است و درخواست رسمی آن‌ها برای پیوستن به ناتو ظرف چند روز آینده انتظار می‌رود. گفته می‌شود که بسیاری از کشورهای عضو ناتو در نشست برلین از فنلاند و سوئد حمایت و بر لزوم تصویب سریع پیشنهادهای عضویت آن‌ها که معمولاً تا یک سال طول می‌کشد، تاکید کردند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول