اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

جای ناشران کودک و نوجوان در نمایشگاه کتاب، خوب نیست+عکس

امسال در حالی که پیش‌بینی می‌شد، بخش کودک با جاذبه‌های بصری بیشتری در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گیرد، اما متولیان برپایی این نمایشگاه مکان مناسبی برای بخش کودک و نوجوان اختصاص نداده‌اند.

جای ناشران کودک و نوجوان در نمایشگاه کتاب، خوب نیست+عکس

به ‌‌گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران توانا، نمایشگاه بین‌المللی کتاب امسال هم همچون سال‌های گذشته با هیجان و اشتیاق خاصی برگزار شده است. یکی ‌از بخش‌های پرطرفدار نمایشگاه کتاب، بخش کودک و نوجوان است که این بخش نه تنها کودکان، بلکه بزرگ‌تر‌ها را نیز به خود جذب کرده است.

سهم آیندگان کشور در زیر زمین

با این وجود، امسال در حالی که پیش‌بینی می‌شد، بخش کودک با جاذبه‌های بصری بیشتری در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گیرد، اما متولیان برپایی این نمایشگاه مکان مناسبی برای بخش کودک و نوجوان اختصاص نداده‌اند؛ به طوری که این بخش در زیرزمین صحن مصلی قرار گرفته و فضای تاریک، نبود برنامه‌های شاد و مفرح برای کودکان، وجود گرد‌‌ وغبارو همچنین چیدمان نامناسب غرفه‌ها اعتراض غرفه‌داران و برخی از والدین را به همراه داشته است.

شرایط نامناسب بهداشتی در بخش کودکان

یکی از مسئولان غرفه‌های این بخش با اشاره به غیربهداشتی بودن فضای موجود برای کودکان ونوجوانان می‌گوید: متأسفانه با وجود گذشت ۶ روز از شروع نمایشگاه، هنوزبه وضعیت بهداشتی این بخش توجه نمی‌شود. این امر در حالی است که با توجه به مخاطب اصلی این بخش یعنی کودکان، نظافت آن خصوصا در شرایط کرونا از اهمیت بسیاری برخوردار است.

علاوه بر این، برخی از بازدیدکنندگان نسبت به وضعیت مکانی این بخش گلایه دارند و معتقدند که باید محیطی شاد و جذاب برای کودکان فراهم و دکورهای جذاب‌تر به همراه بازی و سرگرمی پیش‌بینی می‌شد.

قدرت خرید مردم به یک پنجم سال‌های گذشته رسیده است

همچنین بالا بودن قیمت کتاب کودک، یکی دیگر از موضوعاتی است که موجب نارضایتی بازدیدکنندگان شده است. یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب که به همراه دو فرزندش به این بخش آمده است، می‌گوید: محصولات ارائه شده گران است و شاید هرکسی توان خرید چندین کتاب نداشته باشد. البته ما سال‌های گذشته که به نمایشگاه می‌آمدیم، با دست پر به خانه برمی‌گشتیم، اما امسال شاید در حد سه جلد کتاب خریداری کرده باشیم.

به گفته یکی از غرفه‌داران، امسال قدرت خرید مردم نسبت به سال‌های گذشته  به یک پنجم رسیده و بسیاری از کتاب دوستان فقط تماشاگر غرفه‌ها هستند و توان خرید ندارند.

کودکان با بادکنک‌های پاستیلی و کاغذ‌های رنگی عکس یادگاری انداختند/ ترویج خشونت  در نمایشگاه

در کنار غرفه‌هایی با چیدمان نامناسب، برخی از غرفه‌ها با وسایل مختلف به تزئین غرفه خود پرداخته بودند تا بتوانند از این طریق نظر بازدیدکنندگان را جلب کنند. یکی با کاغذهای رنگی و دیگری با بادکن‌ک‎های پاستیلی دکور زده است و کودکان بسیاری با آنها عکس یادگاری می‌انداختند.

اما نکته جالب اینجاست که کودکان و نوجوانان بیشتر به کتاب‌های سیاه سفید و شخصیت‌های کارتونی ترسناک علاقه نشان می‌دهند؛ به طوری که یکی از غرفه‌‌هایی که کتاب‌های تخیلی و ترویج دهنده خشونت عرضه می‌کرد، بیش از سایر غرفه‌ها‌، نوجوانان و حتی جوانان را به  خود جذب کرده است.

استقبال از کتاب‌های مقاومت در بخش کودکان

در کنار کتاب‌های متنوع همچون آشپزی برای کودکان تا داستان‌های کوتاه و کتاب‌های جیبی، در قسمتی از این بخش کتاب‌هایی با موضوع مقاومت و دفاع مقدس عرضه می‌شود. به گفته مسؤول غرفه انتشارات مرکز مطالعات پژوهشی روایت ۲۷ بعثت از کتاب‌هایی با‌ موضوع زندگینامه شهدا به زبان کودکان و داستان‌هایی درباره‌ مقاومت و شهادت استقبال زیادی شده است. در بخش‌های مختلف نیز توجه به کتابخوانی با شعار‌هایی همچون «کتاب بخوان قهرمان»، «دست کتاب را ول نکن»، «کتابت را بالا بگیر» و «سلام کتاب» ترویج شده است.   

به گزارش فارس، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) از ساعت ۱۰ تا ۲۰ دایر است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول