اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

چرا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نمایشگاه امسال غایب است؟

اختصاص نیافتن غرفه به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نمایشگاه کتاب، تصمیمی است که در دولت قبل اتخاذ شده، اما مسؤولان دولت جدید با پایبندی به قانون، آن را اجرایی کردند. البته کانونی‌ها هم به این تصمیم احترام گذاشتند.

چرا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نمایشگاه امسال غایب است؟

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات باشگاه توانا، سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امسال در حالی برگزار شده که جای خالی برخی از ناشران همچون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که یکی از بزرگ‌ترین ناشران حوزه کودک و نوجوان است، حس می‌شود.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان غایب اصلی نمایشگاه کتاب ۱۴۰۱

علی رمضانی، سخنگوی سی و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، پس از پیگیری‌های فارس در پاسخ به سوالی مبنی بر دلیل غیبت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پس از ۲ سال تعطیلی نمایشگاه حضوری، می‌گوید: تخلفی که کانون در سال ۹۸ و در آخرین حضور فیزیکی نمایشگاه داشت، مقرر شد تا به دلیل این تخلف یک سال از حضور در نمایشگاه محروم شود که در ۲ سال گذشته به دلیل کرونا نمایشگاه به صورت مجازی برگزار شد و امسال با توجه به برپایی حضوری این نمایشگاه، امکان حضور کانون مهیا نشد. البته مدیر قبلی کانون نیز پیگیری لازم برای حضور را نداشت.


غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نمایشگاه کتاب سال‌های گذشته

تبعیت کانون از قانون/ کانونی‌ها به تصمیم گردانندگان نمایشگاه با دیده احترام نگاه کردند

با وجود اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امسال در نمایشگاه حضور ندارد و به نظر می‌رسید که مسؤولان کانون با متولیان برپایی نمایشگاه اختلاف داشته باشند، اما کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بیانیه‌ای با ابزار ناراحتی از نبود غرفه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب، توجه به قوانین را اولین گام در همراهی و همصدایی با جامعه‌ فرهنگی عنوان کرده و آورده است: «متاسفانه علیرغم پیگیری‌های فراوان و انجام مکاتبات متعدد، حضور کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ به دلیل رای صادره در سال ۹۸ طبق قوانین موجود حاکم در نمایشگاه کتاب میسر نشد و کانونی‌ها به تصمیم گردانندگان نمایشگاه با دیده احترام نگاه کردند و به قوانین جاری نمایشگاه گردن نهادند. کانون و متولیان آن از این شرایط که در سال ۱۴۰۱ بر آنها تحمیل شد، متاسف‌اند. اما تابع قوانین و شرایط موجود هستند. قطعا عدم حضور کودکان و نوجوانان در غرفه‌ پر نشاط کانون برای متولیان دلسوز آن بسیار ناخوشایند است».

نبود غرفه کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان که سال‌ها نه تنها در حوزه کتاب، بلکه در سایر عرصه‌های فرهنگی به تولید آثار فاخر و ماندگار همچون عروسک‌های دارا و سارا پرداخته است، موجب شد تا به سراغ مسؤولان این کانون برویم تا درباره دلایل عدم پیگیری برای حضور در نمایشگاه جویا شویم.

پیگیری مدیرعامل جدید کانون برای حضور در نمایشگاه کتاب

در همین باره، یکی از کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه ما آمادگی لازم برای حضور در این دوره از نمایشگاه را داشتیم، می‌گوید: دلیل اصلی نبود غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ارائه محصولات غیرمرتبط با کتاب همچون اسباب بازی و بازی‌های فکری در نمایشگاه بین‌المللی کتاب سال ۹۸ اعلام شده است. سال ۹۸ پس از پایان نمایشگاه کتاب، جلساتی با مسؤولان وقت نمایشگاه برگزار و مقرر شد تا کانون در اولین نمایشگاه حضوری غرفه‌ای نداشته باشد.

وی با بیان اینکه علی‌رغم برخی مخالفت‌ها، مدیریت جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مذاکراتی با مسؤولان مختلف برای حضور در نمایشگاه سی و سوم کتاب داشت، می‌افزاید: آقای علی اکبرزاده با وزیر آموزش و پرورش موضوع را مطرح کرد، اما موفق به حضور فیزیکی کانون در نمایشگاه نشدیم.

سخنگوی نمایشگاه: از غیبت کانون ناراحتیم

تصمیم نبود غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نمایشگاه کتاب در دولت قبل اتخاذ شد و دولت کنونی آن را اجرایی کرد. نکته جالب اینجاست که سخنگوی نمایشگاه کتاب می‌گوید: ما با اجرای این تصمیم پایبندی به قوانین نمایشگاهی را نشان دادیم. البته از نبود کانون و سایر ناشران ناراحت هستیم و حتی جلساتی برای محروم نشدن آنها در این دوره از نمایشگاه برگزار کردیم، اما حضور غرفه کانون در نمایشگاه امکان‌پذیر نبود.


غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نمایشگاه کتاب سال‌های گذشته

این امر در حالی است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یک نهاد وابسته به دولت است، اما برخی تصور می‌کردند دولت با نادیده گرفتن تخلفات آنها، زمینه حضورشان را فراهم کند. با این وجود، همانطور که رمضانی گفته است: در اجرای احکام رأفت اسلامی داریم، اما هیچ‌گونه مسامحه درنظر گرفته نمی‌شود.

همچنین ممکن بود با بخشش کانون، سایر ناشران متخلف در سال ۹۸ هم انتظار حضور در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب را داشته باشند که مسؤولان نمایشگاه کتاب، عدالت را برای همه ناشران رعایت کردند و از طرفی هم پذیرش این موضوع از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قابل توجه است.

به گزارش فارس، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سال گذشته در نمایشگاه مجازی کتاب به عنوان سومین ناشر پرفروش نمایشگاه شناخته شد و امسال نیز با ۴۵۰ عنوان کتاب در نمایشگاه مجازی فعالیت دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول