اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

بستری شدن هزاران نفر در عراق به دلیل طوفان شن

طوفان شن دیگری که عراق را درنوردید هزاران نفر را به دلیل مشکلات تنفسی عازم بیمارستان‌ها کرد و فرودگاه‌ها، مدارس و ادارات دولتی این کشورهمسایه ایران را بست.

بستری شدن هزاران نفر در عراق به دلیل طوفان شن

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، طوفان شن دیگری که روز دوشنبه عراق را درنوردید، دستکم ۴۰۰۰ نفر را به دلیل مشکلات تنفسی عازم بیمارستان‌ها کرد و منجر به بسته شدن فرودگاه ها، مدارس و ادارات دولتی در سراسر این کشور همسایه ایران شد.

وبگاه «المانیتور» روز دوشنبه در گزارشی نوشت، این هشتمین طوفان گرد و غبار از اواسط آوریل است که عراق را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این طوفان به دلیل فرسایش خاک، خشکسالی شدید و بارندگی کم مرتبط با تغییرات آب و هوایی است. آخرین مورد در اوایل ماه جاری منجر به مرگ یک نفر شد، در حالی که بیش از ۵۰۰۰ نفر دیگر به دلیل مشکلات تنفسی در بیمارستان بستری شدند.

منابع خبری روز دوشنبه گزارش کردند که ابر غلیظی از گرد و غبار شهر «بغداد» را پوشانده و بسیاری از شهرهای دیگر از جمله «نجف» شهر مقدس شیعیان و«سلیمانیه» در کردستان عراق را پوشانده است. ماسه‌های زرد و نارنجی سقف ساختمان‌ها و خودروها را پوشانده و حتی به داخل خانه‌ها نفوذ کرده است.

این گزارش حاکیست، مقامات ۷ استان از ۱۸ استان عراق، از جمله بغداد، دستور بستن دفاتر دولتی را صادر کردن، اما مراکز بهداشتی برای کمک به افراد در معرض خطر، از جمله افراد مسن و افرادی که از بیماری‌های مزمن تنفسی و بیماری‌های قلبی رنج می‌برند، باز ماندند.

«سیف البدر» سخنگوی وزارت بهداشت عراق گفت که دستکم ۴۰۰۰ نفر به دلیل مشکلات تنفسی در بیمارستان بستری شدند.

 

«خبرگزاری دولتی عراق» نیز گزارش کرد که طوفان شن به شدت دید را در فرودگاه بغداد کاهش داد و مقامات را واداشت تا حریم هوایی را ببندند و پروازها را متوقف کنند.

این خبرگزاری اعلام کرد که فرودگاه‌های نجف و سلیمانیه نیز در این روز بسته بودند. مدارس سراسر کشور نیز تعطیل و امتحانات پایان سال به سه شنبه موکول شد. دانشگاه‌ها نیز امتحانات را به تاخیر انداختند. به گفته سازمان هواشناسی عراق، انتظار می‌رود آخرین طوفان شن تا عصر دوشنبه به تدریج از بین برود.

خاورمیانه همیشه درگیر گرد و غبار و طوفان‌های شن بوده است، اما این طوفان‌ها در سال‌های اخیر فراوان‌تر و شدیدتر شده‌اند. این روند با استفاده بیش از حد از آب رودخانه، ساخت سدهای بیشتر و جنگل زدایی همراه بوده است.

عرضه آب در عراق سال‌هاست که رو به کاهش است و عراق به عنوان یکی از پنج کشور آسیب‌پذیر جهان در برابر تغییرات اقلیمی و بیابان‌زایی طبقه‌بندی می‌شود. در ماه آوریل، یک مقام وزارت محیط زیست این کشور هشدار داد که عراق ممکن است طی دو دهه آینده با ۲۷۲ روز گرد و غبار در سال روبرو شود.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول