اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

برگزاری نکوداشت پزشک خیر لنگرودی که محبوب مردم سیرجان است/فرزندآوری دغدغه وزارت بهداشت

آئین بزرگداشت دکتر حاج علی صادقی پزشک خیّر لنگرودی که عمر خود را در شهر سیرجان برای فعالیت و خدمت به مردم این شهر قرار داد در لنگرود برگزار شد.

برگزاری نکوداشت پزشک خیر لنگرودی که محبوب مردم سیرجان است/فرزندآوری دغدغه وزارت بهداشت

به گزارش خبرگزاری فارس از لنگرود، آئین بزرگداشت دکتر حاج علی صادقی پزشک خیّر لنگرودی عصر امروز در سالن اجتماعات دانشکده پرستاری و پیراپزشکی لنگرود برگزار شد. 

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این آئین نکوداشت با بیان اینکه برگزاری آیین بزرگداشت مفاخر را کاری ارزشمند دانست و اظهار کرد: حفظ ارزش‌ها و تجلیل از خیران و پزشکانی همچون حاج علی صادقی که نام و آوازه آن‌ها در حوزه وزارت بهداشت الگو است، امری مهم و ضروری است. 

کمال حیدری با بیان اینکه امروز وجود چنین افرادی که از شهر خود در دیار غربت معروف و ماندگار شوند، در جامعه کم پیدا می‌شود و این قدم انجمن آثار و مفاخر فرهنگی جای قدردانی دارد، گفت: این عزیزان هم طبیب جسم و هم جان بودند و کسانی که با همه وجود برای مردم جان فشانی می‌کنند قطعا ماندگار خواهند شد. 

وی یکی از دغدغه‌های وزارت بهداشت را بحث جمعیت و فرزندآوری عنوان کرد و افزود: گیلان یکی از استان‌هایی است که از حیث جمعیت در وضعیت بحرانی قرار دارد و باید آینده را دریابیم که گیلان در حال از دست رفتن است و فرهنگ فرزند آوری در این استان سخت گرفته شود. 

به گفته معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، متاسفانه بسیاری از افراد متمول هم به داشتن کمترین فرزند تمایل دارند و این نشان دهنده این است در بحث جمعیت آوری، مشکل فرهنگی غالب شده است. 

دکتر صادقی یک الگو در حوزه عملگرایی است
نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه هم‌افزایی به عنوان فرهنگ پیش رو باید در نظر گرفته شود تا از مزیت‌ها نهایت استفاده گردد، اظهار کرد: یکی از حلقه‌های مفقوده در کشور ما این است که شاخص‌های ارزش‌گذاری شناخته نشده، هر چقدر به ارزش‌ها بیشتر ارزش گذاشته شود بزرگ و بزرگ‌تر خواهد شد و در مقابل ارزش گذاری، ناهنجاری و بدرفتاری ها، آن را بزرگ‌تر خواهد کرد. 

پرویز محمدنژاد با بیان اینکه امروز سیره عملی در سیرجان توسط دکتر حاج علی صادقی دیده شده و یک الگو در حوزه عملگرایی است، گفت: یکی از معادلات و قراردادهای که بین لنگرود و سیرجان تحت عنوان خواهر خواندگی منعقد شده می‌تواند بسترهای لازم را برای ایجاد تغییر و تحول در حوزه‌های مختلف، زیرساخت‌ها و اقتصاد فراهم کند. 

دبیر آئین بزرگداشت دکتر صادقی نیز با بیان اینکه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی لنگرود در سال ۱۳۹۸ شروع به کار کرد، اظهار کرد: تاکنون در این انجمن ۲۰۰ نفر از مفاخر و مشاهیر شهرستان شناسایی و شناسنامه فعالیت و آثار آن‌ها جمع آوری شد و پرتره ۶۲ نفر از آن‌ها کشیده و سردیس شش نفر نیز توسط شهرداری و شورای اسلامی لنگرود تهیه و در سطح شهر نصب شد. 

محمد حسن‌پور با اشاره به اینکه حاج صادقی لنگرودی در سیرجان حدود ۴۰ سال زحمت کشید، افزود: هر کس جان انسانی را نجات دهد مثل این است که جان همه مردم را نجات داده است و پزشک تعهد اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی و انسانی به جامعه دارد و در کنار تخصص و علم خود کار پزشک کار فرهنگی، اجتماعی و انسانی است. 

وی با بیان اینکه برگزاری کنگره‌های تخصصی با هدف پاسداشت و بزرگداشت فرهیختگان و چهره‌های نام آشنای عرصه فرهنگ و هنر و ادب شهرستان از مهم‌ترین اولویت‌های این انجمن است، گفت: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی شهرستان لنگرود در نظر دارد هر سال یک مفاخر را به نحو شایسته به مردم معرفی کند. 

به گزارش فارس، در پایان این مراسم پیوند خواهرخواندگی دو شهر سیرجان و لنگرود توسط روسای شورا و شهرداران این دو شهر امضا شد. 

دکتر صادقی تحصیلات ابتدائی را در شهرستان لنگرود و دورۀ متوسطه را در شهرهای رشت وانزلی به پایان رساند و پس از اخذ دیپلم وارد دانشکده پزشکی تهران شد، در سال ۱۳۲۹ با مدرک دکترا فارغ التحصیل شد و سپس برای انجام خدمت سربازی عازم بوشهر گردید. پس از پایان خدمت سربازی در سال۱۳۳۱ به سیرجان رفت و دیار باران خورده‌ی لنگرود را وا گذاشت تا در کویر طبابت کند. به گزارش فارس، دکتر حاج علی صادقی در سال ۱۳۰۱ شمسی در شهرستان لنگرود به دنیا آمد، پدرش معروف به حاج ابوطالب حاج صادقی شغل اصلیش عطاری بوده و به درمان بیماران با داروهای گیاهی که در آن زمان در اکثر شهرهای ایران مرسوم بوده می‌پرداخت. 

پس از آن استخدام بهیاری سیرجان شد و مدتی در هلال احمر شیر خورشید مشغول فعالیت بود. او به صورت ۲۴ساعته مشغول خدمت‌رسانی بود. علاوه بر خدمت‌رسانی در طب، در مسائل اجتماعی و روان نیز دست به خیر داشت. دکتر در سیرجان هر آنچه به دست آورد را وقف کرد. محله فقیرنشین آنجا را انتخاب و بیمارستان امام رضا (ع) سیرجان را افتتاح کرد. 

ساده زیستی دکتر صادقی، یکی از خصوصیات برجسته او بود که هر کس در برخورد اول با دکتر، متوجه آن می‌شد، نسخه دکتر، کاغذ‌های معمولی ورق دفترچه یا باقیمانده مقواهای دور ریز بود که با حوصله، قسمت سفید و قابل نوشتن آن‌ها را جدا کرده بود. 

دکتر صادقی، در حیات منزل ساده‌اش روی یک صندلی می‌نشست و همان جا (بدون تشریفات و منشی و شخصی برای نوبت) بیماران را ویزیت می‌کرد. به وفور دیده شده بود که از بیماران نیازمند حق ویزیت نمی‌گیرد. 

فصل بهار، هشتم اردیبهشت سال۱۳۶۹، برای سیرجان خزان زود رسی را بدنبال داشت. درپی خبر درگذشت دکتر صادقی، تشییع جنازه‌ای برای ایشان برپا می‌شود که شهرهای سیرجان و کرمان تعطیل می‌شوند. این مرد شریف در بیمارستان امام رضا (ع) سیرجان به خاک سپرده شد. 

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول