اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

ماجرای صف شلوغ نان از کجا آب می‌خورد؟/از تعطیلی نانوایی‌ها تا شایعه کمبود آرد

اجرای سیاست اصلاح ارز ترجیحی طی روزهای اخیردر کشور آغاز شده و استان زنجان در این طرح به عنوان پایلوت در اجرای نان انتخاب شده است، طرحی که اصلاح روند فعلی معیوب را به دنبال داشته و از قاچاق آرد هم جلوگیری می‌کند.

ماجرای صف شلوغ نان از کجا آب می‌خورد؟/از تعطیلی نانوایی‌ها تا شایعه کمبود آرد

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، داستان نان و شلوغی صف‌ها، یک سناریوی تکراری است که هر از چندگاهی رخ می‌دهد، هر بار هم یک علت خاصی دارد.

گویی پایانی بر صف نان نیست، سال گذشته معضل صف‌های طولانی نان گلایه شهروندان را در پی داشت، نانواها از قیمت پایین گله داشتند، مردم از کیفیت و صف طولانی نان.

هر چند برخی افراد دلایل دیگری از جمله گرانی دیگر اقلام خوراکی و جولان نانوایی‌های غیرمجاز را عامل شلوغی صف‌های نانوایی می‌دانستند اما عاقبت با کنترل بازار آرد و سامان‌دهی نظام توزیع آرد یارانه‌ای این مشکل برطرف شد و آرامش و ثبات به صف‌های نانوایی برگشت.

از هفته گذشته دوباره این موضوع در حال تکرار است، مسؤولان می‌گویند که سیلو‌های گندم پر است، همچنین در قیمت آرد نانوایی‌ها تغییری رخ نداده است و اصلا قرار نیست نان گران شود، اما شلوغی و التهاب در صف‌های نانوایی موضوعی است که در چند روز اخیر در زنجان و حتی شهر‌های دیگر کشور به وضوح پیدا است.

مردم می‌گویند علت این است که برخی نانوایی‌ها تعطیل کرده یا برخی دیگر ساعت پخت را به شدت کاهش داده‌اند، نانوایی‌ها نیز مدعی‌اند دلیل کاهش ساعات پخت، مناسب نبودن قیمت تمام شده نان است.

هر اتفاقی هم افتاده باشد، مگر مصرف نان مردم نسبت به قبل تغییری پیدا کرده است که اینقدر صف شلوغ است؟

به یکی از نانوایی‌های سطح شهر می‌روم، حداقل 15 نفر در صف هستند، طی مسیر می‌کنم که به اول صف برسم، یک نفر از پشت از شانه‌ام می‌زند، کجا خانم آخر تشریف ببرید؛ آخر صف!!

خودم را معرفی  می‌کنم و به داخل نانوایی می‌روم، شاطر نانوایی بی‌حوصله از جوابگویی می‌گوید: خانم دنبال علت شلوغی نباشید، کاملا مشخص است، چند قلم کالا گران شده و مردم به خرید نان روی آورده‌اند تا وضعیت عادی شود.

یکی از شهروندان کلافه از صف طویل نانوایی به خبرنگار فارس می‌گوید: حدودا 20 روز است که نانوایی‌ها شلوغ شده و کسی حوصله ندارد در صف بایستد، اما چاره‌ای نداریم، چون برخی از نانوایی‌ها تعطیلند.

این شهروند زنجانی ادامه می‌دهد: البته نمی‌‎دانم شاید در سایر ساعات روز نانوایی اینقدر شلوغ نباشد، ولی من که هر روز صبح از این نانوایی خرید می‎‌کنم، همین قدر و حتی بیشتر شلوغ است.

یکی دیگر از افرادی که در صف نان ایستاده است، می‌گوید: حدود یک ماه است که نانوایی‌ها خیلی شلوغ شده است، غیر از صف‌های طولانی، تعداد نان را هم کم کرده‌اند و گاهی می‌بینم از یک خانواده چند نفر با هم آمده‌اند در صف ایستاده‌اند تا تعداد نان بیشتری بگیرند!

به نانوایی دیگری می‌روم، تعداد کمتری نسبت به نانوایی قبلی در صف هستند، سراغ شاطر نانوایی می‌روم و درباره نحوه پخت نان و صف از آنها می‌پرسم، اینطور توضیح می‌دهد: خانم الان نانوایی زیاد شلوغ نیست، باید موقع ظهر بیایید، تا ببینید، چند ده نفر در صف ایستاده‌اند و واقعا کارمان زیاد شده است.

وی ادامه می‌دهد: تقاضا برای نان زیاد شده است، یک بخش از تقاضا به دلیل این است که مصرف نان مردم بیشتر شده است و نمی‌توان آن را کتمان کرد، یک بخش هم متاسفانه تقاضای کاذب است که دامداران نان خشک تهیه می‌کنند.

این نانوا معتقد است: با اجرای طرح آزادسازی یارانه‌ها و سر و سامان دادن به موضوع صف هم کوتاه‌تر خواهد شد.

از نانوایی‌ها به سمت فروشگاهی می‌روم که نان بسته‌ای در آن توزیع می‌شود، هیچ نانی در قفسه نان نیست،علت را جویا می‌شوم.

به گفته فروشنده: چند روز است که نان بسته‌ای در آنجا توزیع نشده است و علت آن هم اجرای طرح جدید است.

این فروشنده می‌گوید: البته در توزیع نان تافتان در فروشگاه مشکلی وجود ندارد، اما چون بیشتر مردم نان لواش می‌خرند، این نوع نان به فروشگاه نرسیده است.

 

نصب 300 دستگاه کارت خوان هوشمند در نانوایی‌ها

معاون سیاسی، امنیتی استاندار زنجان با اشاره به اینکه بیش از 300 دستگاه کارت خوان هوشمند در نانوایی‌های استان نصب شده که مردم در حال خرید نان با آن هستند، افزود: برخلاف همه جنجال و شایعاتی که در این حوزه صورت گرفت و موجب ایجاد التهاب در بین مردم شد، تاکنون مشکلی در حوزه خرید نان پیش نیامده و حتی قیمت آن نیز تغییر نکرده است.

ابوالفضل رفیعی با تاکید بر اینکه نان و دارو خط قرمز دولت در طرح اصلاح هدفمندی یارانه‌هاست، ادامه داد: این امر در راستای حمایت از همه اقشار جامعه انجام شد و غنی و فقیر هم اصلاً در این دو موضوع مطرح نیست.

وی با اشاره به موضوع بازرسی‌ها و نظارت بر بازار در سطح استان، افزود: در برخی نانوایی‌ها شاهد کاهش ساعات پخت بودیم که به صورت ویژه با افراد متخلف در این زمینه برخورد قضایی صورت خواهد گرفت.

کیفیت عامل شلوغی نانوایی‌ها

معاون اقتصادی استاندار زنجان نیز با اشاره به اجرای طرح جدید آزادسازی قیمت آرد گفت: در این طرح کیفیت حرف اول را می‌زند.

خلیل قاسملو درباره شلوغی برخی از نانوایی‌ها در یک مقطع زمانی گفت: طبیعی است که کیفیت در داشتن مشتری مهم است و علت شلوغی برخی از نانوایی‌ها نیز همین است.

 

100 نانوایی در زنجان دو شیفته شده است

مدیرکل غله استان زنجان از انتخاب بیش از 100 واحد نانوایی برای ارائه نان به صورت دو شیفت کاری از 18 اردیبهشت خبر داد و گفت: از این تعداد، 40 واحد خبازی (نان لواش) در سطح شهر زنجان و مابقی در سایر شهرستان‌های استان، تا اطلاع ثانوی به‌ صورت فعال در دو شیفت کاری فعالیت خواهند کرد.

ولی‌الله زمانی برحسب هماهنگی‌های صورت گرفته با فرمانداران شهرستان‌های تابعه با اولویت شهرها و مراکز شهرستان‌ها برای طبخ نان در شیفت بعد از ظهر با صلاحدید فرمانداران آن شهرستان نسبت به تعیین واحدهای نانوایی منتخب و فعالیت‌شان به ‌صورت دو شیفت اقدامات لازم انجام شده است.

وی با بیان اینکه با اجرای این طرح نانوا آرد را به قیمت آزاد تهیه می‌کند و یارانه آرد به ازای فروش نان به حساب نانوا واریز می‌شود، ابراز کرد: با اجرای این طرح قاچاق آرد منتفی است.

زمانی با بیان اینکه با اجرای این طرح نانوا نمی‌تواند گرانفروشی کند، چراکه چرخه فروش نان، سیستمی است، عنوان کرد: در سیستم جدید، کارت خوان هوشمند مخصوص نانوایی‌ها که تولید شده است در آن قیمت انواع نان مشخص و تمهیدات لازم در خصوص فروش نان دیده شده است.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان با بیان اینکه محدودیتی برای مردم در خرید نان وجود ندارد و میزان مصرف نان مردم مشخص است، تصریح کرد: دستگاه کارت خوان جدید مخصوص نانوایی‌ها در مراحل نصب و تست است و تمامی نانوایی‌ها به این کارت خوان های جدید مخصوص نانوایی مجهز می‌شوند.
 وی با بیان اینکه در اجرای این طرح نظارت‌های لازم انجام خواهد شد، خاطرنشان کرد: تمامی مسائل و تمهیدات برای جلوگیری از بروز فساد و خرید سوری نان و ... دیده شده است.

کارخانجات آرد می‌توانند گندم وارد کنند

رئیس سازمان صمت استان زنجان با تشریح اجرای طرح آزادسازی قیمت آرد گفت: طرح نان و شیوه پرداخت یارانه با نظر و سلیقه مردم زنجان انجام می‌شود و این امر یک فرصت خوب برای استان است.

ناصر فغفوری با بیان اینکه در بحث نان زنجیره‌های مختلفی وجود دارد که ما خودمان به عنوان مصرف‌کننده ذینفعان را بررسی می‌کنیم تا ببینیم کدام یک از زنجیره‌ها از اجرای طرح نان به مشکل برخورد می‌کند،گفت: در این طرح قیمت خریدی که دولت برای گندم داده متفاوت‌تر از سال‌های گذشته است.

فغفوری با یادآوری اینکه کارخانجات همیشه توجه‌شان به آن میزان گندم یارانه‌ای است که به آن‌ها اختصاص داده شده است، افزود: همین امر سبب شده بود کارخانجات هیچ علاقه‌ای به خرید گندم آزاد و فعالیت با ظرفیت‌ بالاتر نداشته باشند اما در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که کارخانه‌ خودش می‌تواند بازاریابی کرده و حتی ورود موقت گندم را از خارج از کشور نیز داشته و با ظرفیت بالا فعالیت کند.

انتهای پیام/73005

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول