اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

ثبت نام بیش از 14 هزار نفر ایلامی در جشنواره کتابخوانی رضوی

مدیر کتابخانه‌های عمومی استان ایلام گفت: جشنواره رضوی که یک رویداد بزرگ فرهنگی است که اختتامیه آن در دهه کرامت برگزار می‌شود که حدود ۱۴۴۵۰ شرکت کننده داریم.

ثبت نام بیش از 14 هزار نفر ایلامی در جشنواره کتابخوانی رضوی

حیدری مدیر کتابخانه‌های عمومی استان ایلام صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: نهاد کتابخانه‌ها به سمت ایجاد و تاسیس کتابخانه‌های روستایی حرکت کرده و نسبت به کتابخانه‌های شهری با اهمیت بیشتری افتتاح می‌شوند؛ با توجه به خروجی موثری که در کتابخانه‌های روستایی وجود دارد سعی شده که در سایر مناطق روستایی و محروم استان کتابخانه ایجاد کنیم.

وی افزود: در کل استان ۵۳ کتابخانه شامل ۳۳ کتابخانه شهری، ۱۴ کتابخانه روستایی و ۶ کتابخانه مشارکتی وجود دارد.

مدیر کتابخانه‌های عمومی استان ایلام گفت: در چند ماه آینده کتابخانه شهید غیوری در شهرک اسلامیه شهرستان مهران افتتاح خواهد شد؛ این کتابخانه به عنوان حق انتفاع است که طی قرارداد توسط یک خیر با کتابخانه‌ها منعقد و ساختمان در اختیار نهاد قرار داده و امکانات کتابخانه به ارزش ۱۲۰ میلیون تومان توسط بنیاد قلم چی تامین شده است.

حیدری خاطرنشان کرد: در تعدادی از روستاها مردم و دهیاری‌ها زمین‌هایی برای ایجاد کتابخانه اهدا کرده‌اند که در سال گذشته ۷ پروژه به سازمان برنامه بودجه معرفی که به علت کمبود منابع فقط ۴ پروژه تایید شد.

مدیرکل کتابخانه‌های استان ادامه داد: یکی از کتابخانه‌ها در شهر صالح آباد که زمین آن توسط شهرداری اهدا شده و دیگری کتابخانه سرتنگ در شهرستان سیروان، کتابخانه زرانگوش شهرستان بدره و کتابخانه مهر در شهرستان ملکشاهی که این تعداد در مناطق محروم و روستایی و فاقد کتابخانه احداث خواهند شد.

وی در ادامه گفت: برای روستاهای دارای جمعیت ۲۵۰۰ نفر این مجوز از طرف سازمان کتابخانه‌ها داده شده که نسبت به احداث کتابخانه با استانداردهای کامل اقدام کنند اما در کنار این طرح پیشخوان کتابخانه‌ها در سطح نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ایجاد شده است؛ در استان ایلام طی یک تفاهم نامه با سایر دستگاه‌ها از جمله سپاه، آموزش و پرورش، دهیاری‌ها یک فضایی در اختیار کتابخانه‌ها بگذارند و سازمان کتابخانه‌ها تجهیزات و کتاب را در اختیار پیشخوان قرار خواهد داد.

حیدری از پویشی تحت عنوان کتاب میراث ماندگار است خبر داد و افزود: این پویش از سال گذشته و در استانداری و شورای تامین آغاز شد هر کسی می‌تواند کتاب‌هایی که نیاز ندارد به کتابخانه‌ها اهدا کنند و در استان مورد استقبال گسترده قرار گرفته است؛ در کتابخانه‌های روستایی کتاب‌های درسی بیشتر مورد نیاز است و سهم بیشتری از کتاب‌های درسی اهدایی در اختیار روستاها قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: همچنین با همکاری سازمان نظام پزشکی در دو مرحله برای شهرستان‌های ایوان و بدره مبلغی جهت خرید کتاب کودک و نوجوانان و اسباب بازی در نظر گرفته و همچنین ستاد اجرایی فرمان امام مبلغ ۱۰ میلیون تومان جهت خرید کتاب اسباب بازی و همچنین تعداد ۱۵۰ کوله پشتی و نوشت افزار برای کتابخانه‌های روستایی در نظر گرفته و به دانش آموزان و اعضای فعال کتابخانه‌ها اهدا شد که همین باعث شد تعداد اعضای فعال کتابخانه و روستاها بیشتر شود و یک اقدام ارزشمند بوده است.

مدیرکل کتابخانه‌های استان در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کتابخانه‌ها در روستا تنها نهاد فرهنگی، پایگاه اجتماعی و همچنین یک فضای سرگرمی برای بچه ها است و اکثر کتابخانه‌های روستایی پرشورتر و برنامه‌ریزی گسترده‌ای دارند گرایش مردم روستا به کتاب و کتاب خوانی نسبت به کتابخانه‌های شهری خیلی بیشتر شده است.

وی افزود: در شهرستان هلیلان کتابخانه بنیاد علوی ایجاد شده که این کتابخانه همچنین به عنوان مرکز فعالیت‌های جهادی بنیاد علوی انتخاب شده است، به طور متناوب گفتمان جهاد تبیین سازمان دانش آموزی در کتابخانه برگزار و سعی شده این مکان فرهنگی در اختیار سایر نهادها قرار بگیرد که این یک همکاری بین کتابداران روستاها با سایر نهادها و گروه‌های جهادی جهت انجام برنامه‌ها در کتابخانه‌ها است.

حیدری گفت: کتابخانه‌ها بیشترین ارتباط با نسل جوان و مخاطبین را به صورت روزانه دارد که اقدامات مهمی در این زمینه انجام داده است؛ از جمله تشکیل محافل ادبی که اولین هدف از تشکیل این محفل ادبی، پایگاهی ادبی برای جوانان ایجاد شود تا بتوان مفاخر و مشاهیر ادبی را در سطح ملی و استانی معرفی کنیم.

وی ادامه داد: در این محافل ضمن استعدادیابی، آموزش هم صورت خواهد گرفت همچنین در گرامیداشت سردار سلیمانی به نام طلوع سرخ تعداد ۱۳۰ اثر ارسال شید که اکثر این آثار از نسل جوان بود که خیلی از آنها در این محفل شناخته شدند.

حیدری گفت: جشنواره رضوی که یک رویداد بزرگ فرهنگی است که اختتامیه آن در دهه کرامت برگزار می‌شود که حدود ۱۴۴۵۰ شرکت کننده داریم که ۲۸۰ برگزیده در این جشنواره که بیشتر آنها جوانان هستند معرفی خواهند شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در پایان گفت: از تمامی مسئولین استان می‌خواهیم که بازدیدی از سطح کتابخانه‌های استان داشته باشند که باعث دلگرمی مجموعه کتابخانه‌ها و کتابداران شود و همچنین باعث می‌شود مردم به سمت کتابخانه‌ها رغبت پیدا کنند همچنین با هم افزایی با دستگاه‌های اجرایی بتوانیم برنامه‌هایی در حوزه فرهنگ کتاب و کتاب خوانی اجرا کنیم.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول