اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

نقش ارتباط پزشک و بیمار/ روابط عمومی ترکیب اخلاق، علم و هنر است

بیست و هفتم اردیبهشت ماه روز جهانی روابط عمومی و ارتباطات صرفاً یک نام در یک برگ از تقویم روزگار نیست، بلکه یک سرفصل از اخلاق، علم و هنر هست.

نقش ارتباط پزشک و بیمار/ روابط عمومی ترکیب اخلاق، علم و هنر است

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، ابراهیم نوری گوشکی، متخصص پزشکی خانواده در یادداشتی نوشت: روابط عمومی مهمترین عامل پیشرفت بشریت اسـت زیرا با ارتباط و انتقال مفاهیم در قالب کلمه، ما می‌توانیم اطلاعاتمان را انتقال بدهیم و امروزه هم با پیشرفت تکنولوژی، روابط عمومی مهم و مهمتر شده است و از مولفه‌های‌ اصلی نیازمندی های بشریت در همه عرصه های زندگی  بـه شمار می‌رود. روابط عمومی از دریچه‌ای دیگر، در واقع منزل مردم و تریبون سازمانها است.

 روز روابط عمومی و ارتباطات تداعی گر اهمیت و نقش روز افزون صنعت روابط عمومی در دنیای ارتباطات امروز است کـه امروزه بـه قلب تپنده آلبوم های گوناگون تبدیل شده هست.

اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات و در دورانی کـه اطلاع‌ رسانی در همه عرصه‌ها پیشتاز هست، دوچندان شده هست بـه گونه‌ای کـه موفقیت سازمان‌ها، ادارات ،شرکت‌ها ، فعالیت‌های اجتماعی و دوامشان در عرصه‌ها و فعالیت‌های تخصصی بـه عملکرد روابط عمومی‌های انها وابسته هست.

بیست و هفتم اردیبهشت ماه روز جهانی روابط عمومی و ارتباطات صرفاً یک نام در یک برگ از تقویم روزگار نیست، بلکه یک سرفصل از اخلاق، علم و هنر هست.

نوع کار روابط عمومی و مسئولیت‌هایی کـه برعهده این گروه  قرار داده شده سبب شد تا حرفه روابط عمومی، ششمین شغل پراسترس در جهان شناخته شود. زیرا مدیران روابط عمومی‌ها افراد متخصص در زمینه بازرسی آسیب‌ها هستند و بنابراین نیازمند توانایی تفکر و عمل سریع در شرایط پراسترس و تنش‌زا هستند.

روابط عمومی یک شغل نیست، یک ویژگی اخلاقی اسـت کـه هرکسی باید خویش را بـه ان مزین سازد و آنکه در صف اول مراوده با هموطنان قرار دارد بـه این مهم اولی تر اسـت.

لذا نقش روابط عمومی در همه عرصه ها و خصوصا از دریچه سلامت نیز در ارتباط پزشک و بیمار نقش بسیار مهمی دارد.

ارتباط بین پزشک و بیمـار نیز در قلـب طبابـت جـای دارد و محور همه اقدامات بالینی و سنگ زیربنای فعالیت خـوب پزشکی توصیف شده است. تحقیقات مختلف نشان داده است کـه ۸۰-۶۰ درصـد تـشخیصهـای پزشـکی و درصد مشابهی از تصمیمهای درمانی بر مبنـای اطلاعـات به دست آمده از مصاحبه پزشکی انجـام مـی‌گیـرد.

اسـاس مصاحبه پزشکی که خود پایه فعالیتهای پزشکی به شمار می آید، ارتباط اسـت. و در مطالعات مشخص شده که در بیش از ۵۰ درصد موارد این مدل ارتباط  پزشک با بیمار است که با دادن اطلاعات شفاف و درست و به دور از هر گونه نگرانی و تشویش، باعث بهبودی بیماران می شود.

از سویی، بسیاری از موارد شکایات علیه جامعه پزشکی به دلیل مشکل در برقراری ارتباط پزشک و بیمار است و این موضوع اهمیت و نقش ارتباط را در همه عرصه های زندگی بشر خصوصا در حوزه پزشکی و سلامت مشخص می کند. مدل ارتباطی پزشک و بیمار در سوگند نامه بقراط هم به خوبی به آن اشاره شده است و امروزه  از مدل پزشک محور و بیماری محور به مدل جدید بیمار محور و انسان محور با در نظر گرفتن همه ابعاد انسانی تغییر کرده است.

لذا یک ارتباط کامل درست و قابل فهم یک ضرورت نیز برای پزشک و تمام دست اندرکاران نظام سلامت کشور است و تمام ارایه دهندگان نظام سلامت باید مهارت یک ارتباط موثر را داشته باشند. لذا بـه مناسبت فرا رسیدن روز روابط عمومی فرصت را مغتنم شمرده،  این روز را گرامی داشته و بـه تمامی فعالان این عرصه و پزشکان و‌ دست اندرکاران نظام سلامت و همه مردم‌ عزیر تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول