اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

گزارش «پالتیکو» درباره سفر انریکه مورا به تهران

به ادعای نشریه آمریکایی، مقامات ارشد غربی می‌گویند مذاکراتی که در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه درتهران بین هماهنگ‌کننده مذاکرات وین و مقامات تهران انجام شد، پیشرفت جدیدی ایجاد کرده، اما توافق هنوز قطعی نیست.

گزارش «پالتیکو» درباره سفر انریکه مورا به تهران

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نشریه آمریکایی «پالتیکو» درباره سفر اخیر «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران گزارش داد تهران طی دو روز نشست هفته گذشته تمایل خود را برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای متوقف شده نشان داد، اما درخواست نهایی‌اش که به ادعای این گزارش، باعث ممانعت از توافق شده را رها نکرده است.

طبق این گزارش، انریکه مورا مقام ارشد اتحادیه اروپا که مذاکرات هسته‌ای را هماهنگ می‌کند، در تلاشی برای غلبه بر بن‌بست هفت هفته‌ای مذاکرات بین ایالات متحده، ایران و قدرت‌های غربی به ایران سفر کرد. به نوشته پالتیکو، مقامات ارشد غربی به این نشریه گفتند مذاکراتی که در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه انجام شد، پیشرفت جدیدی ایجاد کرد، اما توافق هنوز قطعی نیست.

به ادعای این رسانه آمریکایی، گفت‌وگوهای احیای برجام اکنون با توجه به درخواست‌ ایران مبنی بر حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های «تروریستی خارجی» دچار وقفه شده است. به گفته مقام‌های غربی، مورا این پیام را ارائه کرد که ممکن است ایالات متحده درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت‌وگو کند - اما تنها زمانی این کار را می‌کند که مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد. طبق این گزارش، ایران عقب‌نشینی نکرد اما نشان داد که مایل است در این مدت گفت‌وگوها را در مورد موضوعات غیر سپاه پاسداران از سر بگیرد و ممکن است خواسته‌های جایگزین بالقوه‌ای را مطرح کند.

بر اساس این گزارش، با پایان یافتن نشست‌ها در تهران در اواخر هفته گذشته، مقامات برخی از نشانه‌های عمومی از پیشرفت محدود را ارائه کردند. «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در جریان نشست وزرای امور خارجه گروه هفت گفت که سفر مورا به تهران بهتر از حد انتظار پیش رفته و گفت‌وگوهای ازسر گرفته می‌شود. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم روز دوشنبه گفت که دیدارها در تهران مسیر درستی را تعیین کرده و رو به جلو است.

به ادعای این گزارش، موضوع برچسب تروریستی آخرین نقطه گیر در مذاکرات تلقی می‌شود. متن توافق عملا نهایی شده است، به استثنای دو نکته جزئی دیگر که مقامات غربی آن را «مسائل فنی مرتبط با برداشته شدن تحریم‌ها» خوانده‌اند که باید به سرعت حل شود.

به نوشته پالتیکو، در حالی که واشنگتن در ابتدا پیشنهاد کرد در صورتی که ایران متعهد به حمله نکردن به آمریکایی‌ها در منطقه شود و از برنامه‌های ترور مقامات سابق ایالات متحده جلوگیری کند، برچسب تروریستی سپاه را حذف می‌کند، اکنون در واشنگتن در میان جمهوری‌خواهان و برخی دموکرات‌ها مخالفت فزاینده‌ای وجود دارد. 

دیپلمات‌های غربی مورد استناد پالتیکو گفتند که مورا این پیام را به «علی باقری کنی» مذاکره‌کننده ارشد ایران داد که آمریکا برچسب تروریستی را به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای لغو نخواهد کرد، اما ممکن است در آینده درباره این موضوع مذاکره کند. مورا هیچ پیشنهاد جدیدی از آمریکا به تهران ارائه نکرد.

طبق این گزارش، در حالی که ایران از مواضع خود عقب نشینی نکرد، نشان داد که آماده است مذاکرات متوقف شده را از سر بگیرد و به بحث در مورد موضوعات غیر سپاه ادامه دهد. بنابراین اکنون دیپلمات‌های غربی از تهران انتظار دارند که خواسته‌های جایگزین بالقوه‌ای را مطرح کند و به واشنگتن فرصتی دهد تا درباره امتیازات دیگری که می‌تواند ارائه دهد فکر کند. مقامات غربی گفتند اگر این پیشنهادها واقع‌بینانه باشد، طرف‌ها می‌توانند در هفته‌های آتی دوباره گفت‌وگوهای حضوری داشته باشند- اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه با انداختن توپ در زمین ایران گفت: «توافق همچنان دور از قطعیت است. ایران باید تصمیم بگیرد که آیا بر شرایط نامربوط پافشاری می‌کند و آیا می‌خواهد به سرعت به توافقی دست یابد که به اعتقاد ما منافع همه طرف‌ها را تامین می‌کند». طرف ایرانی هم روز جمعه موضع رسمی خود را تکرار کرد و «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران گفت: اگر آمریکا تصمیم خود را بگیرد و به تعهدات خود پایبند باشد، یک نتیجه خوب و معتبر در دسترس است. تماس ها ادامه دارد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول