اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

آرزوی وزارت خارجه آمریکا برای آشوبگری در ایران؛ خوابی که تعبیر نشد!

آمریکایی‌ها بازهم درخصوص مسائل داخلی ایران مواضع مداخله‌جویانه اتخاذ کردند، با این تفاوت که مواضع اخیر آنها بیشتر ناشی از ناتوانی آنها است.

آرزوی وزارت خارجه آمریکا برای آشوبگری در ایران؛ خوابی که تعبیر نشد!

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه ایران نوشت: آمریکایی‌ها بازهم درخصوص مسائل داخلی ایران مواضع مداخله‌جویانه اتخاذ کردند، با این تفاوت که مواضع اخیر آنها بیشتر ناشی از ناتوانی آنها است. سخنگوی وزارت خارجه ایالات‌متحده در توئیتی نوشته است: «معترضان شجاع ایرانی برای دفاع از حقوق خود می‌ایستند. مردم ایران این حق را دارند که دولت خود را پاسخگو بدانند. ما از حقوق آنها برای تجمع مسالمت‌آمیز و آزادی بیان به صورت حضوری، مجازی و بدون ترس از خشونت و انتقام حمایت می‌کنیم.» این توئیت در واکنش به چند تجمع پراکنده در برخی شهرستان‌ها نسبت به افزایش قیمت‌ها انجام شده است. سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به این ذوق‌زدگی بی‌حاصل امریکا گفت: واکنش امریکا نشان می‌دهد مصون‌سازی و مردمی‌سازی اقتصاد که دولت در پیش گرفته است، موجب نگرانی آنها شده است. مسیر دولت برای خنثی‌سازی و بی‌اثر کردن تحریم‌ها و جدا کردن اقتصاد کشور از دلار مسیری قطعی است. وی تأکید کرد: ایران فشار حداکثری را به شکست کشانده است و ایالات‌متحده باید به جای دخالت‌هایی که همواره به خجالت می انجامد به حاکمیت ملی ایران احترام بگذارد.

تلاش ناکام غرب علیه ایران

امریکایی‌ها سال‌‌ها به دنبال تضعیف حاکمیت با حمایت از آشوب‌های خیابانی و در نتیجه تغییر نظام سیاسی ایران بوده‌اند و برای رسیدن به این مقصود از جنگ ترکیبی اعم از نبرد سیاسی، اقتصادی، اطلاعاتی و حتی ابزارهای نظامی استفاده کرده‌اند. نقطه اوج این جنگ ترکیبی را می‌‎توان در کارزار فشار حداکثری این کشور با نقش‌آفرینی اتاق فکرهای امریکایی همراه با نقش‌آفرینی جدی دستگاه‌های امنیتی کشورهای معاند و نقش ویژه خزانه‌داری امریکا  که به مرحله اجرا رسید، ملاحظه کرد. از اردیبهشت سال ۱۳۹۷ ایالات‌متحده با خروج یک‌جانبه از توافق ۲۰۱۵ و بستن گلوگاه‌های اقتصادی و فشار بر سایر کشورها برای صفر کردن همکاری خود با تهران، تلاش داشت تا ایران را در دوگانه تسلیم یا جنگ قرار دهد. با وجود ضعف‌های قابل‌توجه دولت گذشته اما قوه عاقله نظام توانست با هدایتگری در این مسیر مانع از تسلیم کشور به پروژه امریکایی‌ها شود. انتخابات سال ۱۴۰۰ و تغییر گفتمان کشور به طور کامل ایالات‌متحده را از ثمربخش بودن فشار حداکثری ناامید کرد. این مسأله باعث شد تا مقامات این کشور بارها در سخنان رسمی خود به شکست فشارحداکثری و افزایش قدرت و بازدارندگی تهران اعتراف کنند.

دولت مردمی خنثی‌کننده پروژه دشمن

در چنین شرایطی اصلاحات اقتصادی در دولت سیزدهم کلید خورد تا آثار هرگونه وابستگی کشور به نتایج مذاکرات کاهش یابد. مقامات غربی که تصور می‌کردند اتفاقاتی مانند فاجعه پاتک شبانه دولت پیشین به مردم در گران کردن بنزین و اتفاقات پس از آن می‌تواند تکرار شود، خود را برای آشوب و ناامنی در ایران و تضعیف تیم مذاکره‌کننده کشورمان در بیرون از مرزها آماده کرده بودند. با این وجود صحبت‌های رودرروی رئیس دولت، معاونان و وزرای اقتصادی با مردم و آگاه‌سازی نسبت به فواید این طرح، در کنار واریز زودهنگام یارانه‌ها به حساب مردم، باعث شد جامعه با اطمینان خاطر با این طرح روبه‌رو شود.

این وضعیت قبلاً نیز در ارتباط با حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت، منجر به همراهی مردم با دولت شده بود. قطع توزیع بنزین در جایگاه‌های سوخت سراسر کشور به دلیل «حمله سایبری» به سامانه هوشمند سوخت با تدبیر رئیس‌جمهور همراه بود. آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌‌جمهور به سرعت سخنرانی خود در نشست همسایگان افغانستان را لغو و به منظور بررسی وضع عملیاتی کردن جایگاه‌های عرضه سوخت در سراسر کشور و بررسی مشکل پیش آمده به وزارت نفت رفت. این همراهی دولت با مردم سبب شد جامعه نیز با درک شرایط پیش آمده، نهایت همکاری را با مسئولان از خود نشان دهد.

مأموریت دو اروپایی برای سازماندهی آشوب

ارز ترجیحی منجر به افزایش فساد و قاچاق شده بود و حتی در صورت عدم اقدام به‌موقع دولت نسبت به سرنوشت آن، می‌توانست به کمبود بسیاری از کالاهای اساسی در کشور به دلیل شرایط ویژه جهانی کشیده شود. همین امر به اجرای طرح حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و پرداخت یارانه نقدی طبق بودجه مصوب در مجلس برای سال‌جاری منتهی شد. به همین دلیل کشورهای معاند آخرین تلاش‌های خود برای ایجاد هرج و مرج در کشور را به کار بستند که با هوشیاری نهادهای ذیربط روبه‌رو شدند. در همین خصوص هفته گذشته وزارت اطلاعات با صدور اطلاعیه‌ای، از بازداشت دو فرد اروپایی سازمان‌دهنده آشوب و بی‌نظمی خبر داد. بنا به گفته این وزارتخانه، دو فرد اروپایی که با هدف سوء‌استفاده از مطالبات بحق برخی از صنوف و اقشار کشور و تغییر جهت مطالبات عادی به آشوب، بی‌نظمی اجتماعی و بی‌ثبات‌سازی جامعه وارد کشور شده بودند، شناسایی و بازداشت شدند. این افراد مأموریت داشتند با توجیه، هدایت، شبکه‌سازی و مرتبط‌سازی افراد و شبکه‌های آلوده داخلی، بر مشکلات و مطالبات اقشار شریف و زحمتکش جامعه اشراف پیدا کرده و با منحرف‌سازی مطالبات و مرتبط‌سازی گروه‌های متصل به خود، جامعه را با موج سهمگینی از تخریب و شرارت و ناامنی مواجه نمایند. از همین رو به  نتیجه نرسیدن طرح‌های دشمنان را می‌توان اصلی‌ترین دلیل عصبانیت این روزهای مقامات غربی و بخصوص کاخ سفید دانست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول