اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

موفقیت ایران درساخت انواع پهپاد‌ و تبادل دانش با کشورهای دوست

اندیشکده آمریکایی در مطلبی به موفقیت ایران در ساخت انواع پهپاد و تبادل دانش در این حوزه با کشورهای دوست پرداخت.

موفقیت ایران درساخت انواع پهپاد‌ و تبادل دانش با کشورهای دوست

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک اندیشکده آمریکایی در مطلبی به  توسعه روابط نظامی ایران و چین و سفر مقامات نظامی چین به تهران پرداخت و نوشت، ایران با توجه به رشد ساخت پهپادهای بومی نیازی به خرید پهپاد از چین ندارد، اما در عین حال دو کشورمی‌توانند برای ارتقا پهپادهای خود به تبادل دانش بپردازند.

اندیشکده «میدل ایست» در مطلبی به قلم «توویا گرینگ» که روز دوشنبه منتشر شد نوشت، نمایندگان چین در سفر اخیر به تهران با مقامات ارشد ایران از جمله «آیت الله سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور، «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و «محمدرضا آشتیانی» وزیر دفاع ایران دیدار کردند. این دیدار در حالی صورت گرفت که چین بر تعهد خود به صلح و امنیت در خاورمیانه و خلیج فارس تاکید کرده در عین حال، ایالات متحده را به دلیل تحریم یکجانبه ایران مورد انتقاد قرار داده است.

تامین کنندگان تسلیحات چینی که نسبت به تحریم‌ها محتاط هستند، به دلیل تحریم تسلیحاتی سازمان ملل که تا اکتبر ۲۰۲۰ برقرار بود، با احتیاط با ایران برخورد کردند. با رفع محدودیت‌ها، شرکت‌های خصوصی و دولتی ممکن است به دنبال تنوع بخشیدن به مجموعه‌‌های خود با فروش فناوری های نظامی باشند. این در حالی است که چین در بیشتر دهه ۱۹۸۰ یکی از تامین کنندگان اصلی تسلیحات برای هر دو طرف در جنگ ایران و عراق بود.

این اندیشکده در بخش دیگر با اشاره به موفقیت ایران در ساخت انواع پهپاد بومی پیشرفته نوشت، چین، برخلاف سایر تامین کنندگان اصلی تسلیحات در منطقه، از جمله ایالات متحده این امکان را دارد تا به بزرگترین تامین کننده پهپادهای مسلح در منطقه تبدیل شود، اما نکته قابل توجه این است که ایران قادر است پهپادهای خود را در داخل تولید کند و پهپادهای چینی در حال حاضر منحصراً توسط دشمنان تهران استفاده می شود. گزارش‌ها حاکی از حمایت چین از تولید بومی وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین (پهپاد) در کشورهای خلیج فارس است، از جمله اخیراً سرمایه گذاری مشترک برای تولید پهپادهای نظامی بین چین و عربستان سعودی صورت گرفته است.

از سویی دیگر، با توجه به پهپادهای ارزان قیمت و باکیفیت چین و انتقال بالقوه  و دانش امکان همکاری دوجانبه در این زمینه بین ایران و چین وجود دارد.

 

اندیشکده میدل ایست در بخش دیگر نوشت، در ژانویه ۲۰۲۱، منابع چینی تایید کردند که ایران و پاکستان برای مقاصد نظامی به سامانه ماهواره‌ای ناوبری «بیدو» چین دسترسی پیدا کرده‌اند. اگرچه موشک‌های بالستیک موجود ایرانی به جای ماهواره‌ها به مکانیسم‌های هدایتی متکی هستند، اما بیدومی‌تواند به نیروهای مسلح ایران در تعیین مکان‌های پرتاب وهدف گیری مواضع کمک کند.

یک کارشناس نظامی چین گفت، بدون شک اثربخشی رزمی ایران با کمک ماهواره بسیار افزایش خواهد یافت. این در حالی است که طی روزهای گذشته یک شبکه خبری آمریکایی به موفقیت ماواره ایرانی «نور-۲» اشاره کرد.

شبکه فاکس‌نیوز گزارش کرد که ماهواره ایرانی «نور ۲» که اوایل سال جاری میلادی در مدار قرار گرفته بود، به عنوان بخشی از اولین دسته از تصاویر با وضوح بالا، تصویری از مرکز فرماندهی ناوگان پنجم ایالات متحده در بحرین ارسال کرد.

روز گذشته خبرگزاری‌های داخلی ایران گزارش کردند که ماهواره نور ۲ که در ماه مارس توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرتاب شده بود، همچنین تصاویری از استان‌های جنوبی فارس و بوشهر گرفته است.

 

«عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «چه کسی فکرش را می‌کرد که روزی ماهواره‌ای ایرانی که در مدار ۳۱۱ مایلی قرار دارد، بتواند از تمام سطح زمین تصویربرداری رنگی انجام دهد و تصاویر را به ایستگاه‌های زمینی که توسط جوانان ایرانی ساخته شده است ارسال کند. این اولین بار است که یک ماهواره بومی تصاویری با وضوح بالا با رنگ واقعی ارسال می‌کند.»

شبکه فاکس نیوز در گزارش خود به اظهارات مقام‌های آمریکایی درباره تصاویر ارسالی ماهواره نور 2 پرداخته و نوشت، نیروی دریایی ایالات متحده می‌‌گوید که منطقه عملیاتی ناوگان پنجم، «حدود ۲.۵ میلیون مایل مربع وسعت آبی را در بر می‌گیرد و شامل دریای عرب(شمال اقیانوس هند)، خلیج عمان، دریای سرخ و بخش هایی از اقیانوس هند است».

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول