اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

فارس من| منع قانونی برای انتخاب جوانان در هیأت امنا مساجد وجود ندارد

مخاطبان خبرگزاری فارس مطالبه‌ای با عنوان «هیأت امنای مساجد از بین جوانان انتخاب شود» ثبت کرده‌اند. معاون مرکز رسیدگی به امور مساجد می‌گوید: توصیه ما به امامان جماعت، استفاده از نیروهای جوان و کارآمد برای هیأت امنا است.

فارس من| منع قانونی برای انتخاب جوانان در هیأت امنا مساجد وجود ندارد

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، مخاطبان خبرگزاری فارس در سامانه تعاملی «فارس من» مطالبه‌ای با عنوان «هیأت امنای مساجد از بین جوانان انتخاب شود» ثبت کرده‌اند که تاکنون ۲۹۴ امضا هم داشته است.

جوانان هیأت امنای مساجد شوند

آن‌ها در این سوژه با مطالبه «اصلاح قانون هیأت‌های امنای مساجد و امامزاده‌ها توسط مجلس» ذکر کرده اند: «استاد قرائتی زمانی گفتند خداوند متعال در قرآن کریم به ابراهیم خلیل دستور داد که همراه با جوانش اسماعیل (علیهماالسلام) کعبه را بازسازی کند و این خود دلیلی بر لزوم اداره مساجد توسط جوانان است اما متأسفانه امروز شاهدیم مساجد و بقاع متبرکه ما در شهرها و روستاها به دست افرادی افتاده که علاوه بر اینکه هیچ کارآمدی در این بقاع ندارند، بلکه موجب ضرر شده‌اند و بعضاً مساجد و امامزاده‌ها را خالی از نمازگزار و زائر کرده‌اند.

متاسفانه به دلیل نبود سازوکار قانونی در انتخاب اشخاص به عنوان هیأت امناء، جوانان اجازه کوچک‌ترین اعتراض یا دخالتی ندارند؛ لذا لازم است مجلس شورای اسلامی ضمن رسیدگی به این موضوع و ایجاد یک سازوکار قانونی در انتخاب هیأت امنای مساجد هم واکنش نشان دهد. مساجد و امامزادگان امروز باید به دست جوانان باشد تا آنها را به مکانی برای پیشبرد اهداف انقلاب و زمینه‌‌سازی ظهور آماده کنند.»

مصوبه مجلس در خصوص انتخاب هیأت امنای مساجد

مجلس شورای اسلامی ۱۶ فروردین‌ماه سال ۹۴ در مصوبه‌ای در ادامه بررسی طرح یک فوریتی حمایت از احداث، تجهیز، نوسازی و مدیریت مساجد کشور، بخشی از ماده ۱۳ این طرح را تصویب و بخش دیگری از آن را برای رفع ابهام به کمیسیون فرهنگی ارجاع دادند. بر این اساس نمایندگان با تصویب فراز ابتدایی این ماده مقرر کردند امام جماعت مدیر امور مسجد و نیز رئیس هیات امنای مسجد است.

نمایندگان با تصویب ماده ۱۴ وظایف و اختیارات هیأت امنای مساجد را به این شرح تعیین کردند:

الف: نمایندگی مسجد در برابر معاونت (معاونت امور مساجد سازمان اوقاف، مساجد و امور خیریه) مرکز امور مساجد و کلیه نهادها و موسسات و ادارات و تشکل‌های فعال در مسجد

ب: تصمیم گیری و هماهنگی تشکل‌های داخل مسجد، مراقبت، نگهداری، انجام تعمیرات و تلاش در رعایت پاکیزگی و آراستگی مسجد، اخذ سند مالکیت و ثبت مسجد در معاونت و ثبت اموال منقول با مشخصات دقیق در دفتر اموال مسجد با رعایت ضوابط شرعی

پ: مشارکت و همکاری در اجرای طرح و برنامه‌های لازم در امور فرهنگی و اجتماعی

ت: تعیین محل مناسب با هماهنگی دستگاه ذیربط، برای حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، آثار معنوی، مفاخر و نخبگان محل و ایجاد دفتر یادبود

ث: جلب کمک‌ها و مشارکت‌های اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور انجام فعالیت‌ها، تجهیز مسجد به فناوری‌های جدید متناسب با شئون مسجد

ج: جمع‌آوری درآمدها، کمک‌ها و نذورات نقدی و غیرنقدی و ثبت آن در دفاتر حسابداری مسجد

چ: پرداخت هزینه‌های ضروری، متعارف و جاری مسجد و پرداخت حقوق و دستمزد به خادم یا خادمان مسجد و پیگیری بیمه آنها

ح: تهیه گزارش عملکرد سالانه، صورت حساب و تنظیم و نگهداری اسناد درآمد و هزینه مسجد

خ: طرح دعاوی و دفاع از حقوق مسجد و تعقیب دعاوی مربوط به آن و در صورت لزوم، انتخاب وکیل برای انجام امور مذکور.

نمایندگان همچنین با تصویب تبصره ماده ۱۴ هیأت امنای مساجد را مکلف کردند تا فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی را در اولویت برنامه‌ها قرار دهند.

مجلس مصوبه‌ای در خصوص سن هیأت امنا ندارد

بر این اساس نمایندگان مجلس صرفاً در خصوص شرح وظایف هیأت امنای مساجد مصوبه داشته‌اند و انتخاب آن را از سوی امام جماعت مسجد با تایید و صدور حکم سازمان اوقاف و امور خیریه منوط کرده‌اند. بر این اساس امام جماعت مساجد کشور براساس شیوه‌نامه‌هایی انتخاب هیأت امنا را برعهده دارند و با معرفی به سازمان اوقاف و امورخیریه برای آنان حکم می‌گیرند.

اعضای هیأت امنا باید حداقل ۲۵ سال و حداکثر ۷۰ سال باشند

حجت‌الاسلام احمدرضا پرویزی، معاون جذب و آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس اظهار داشت: در استان تهران طبق تفاهم‌نامه منعقد شده میان مرکز رسیدگی به امور مساجد و سازمان اوقاف و امورخیریه در سال ۹۴، صدور حکم هیأت امنای مساجد در تهران به امور مساجد واگذار شد. امور مساجد به دلیل ارتباط با امام جماعت راحت‌تر می‌توانست این کار را به پیش ببرد.

وی افزود: در حال حاضر در استان تهران هیأت امنا براساس دستورالعملی از سوی امام جماعت انتخاب می‌شود و در نهایت از مرکز رسیدگی به امور مساجد حکم می‌گیرد. این امر حتی در مساجدی که دارای رقبات و موقوفه‌ هم هستند به همین شیوه است.

شرایط انتخاب هیأت امنای مساجد

پرویزی گفت: التزام به دین اسلام و ولایت فقیه، آشنایی با شئون و امور مساجد، دارابودن حسن سابقه و شهرت و اعتماد محلی، دارا بودن حداقل ۲۵ سال و حداکثر ۷۰ سال سن، سکونت و یا اشتغال در محله و ... از شرایط انتخاب هیأت امنای مساجد از سوی امامان جماعت است که برای هرکدام شرح وظایف عمومی و تخصصی نیز مدنظر قرار گرفته است.

توصیه ما انتخاب جوانان است

معاون جذب و آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: توصیه ما به امامان جماعت این است که از نیروهای جوان و کارآمد برای هیأت امنا استفاده کنند البته به هیأت‌امنای گذشته و قدیمی مساجد و همچنین افراد سازنده مساجد هم توجه داشته باشند و از ظرفیت آنان حداکثر استفاده را کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مدل اجرایی انتخاب هیأت امنا در استان تهران از سوی مسئولین سازمان اوقاف و امورخیریه مطلوب ارزیابی شده است و در تلاش هستند تا این روند را در سراسر کشور عملیاتی و اجرایی کنند.

نامه و تصمیم اوقاف درخصوص هیأت امنای مساجد

به گزارش فارس، براساس شنیده‌ها معاون حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف و امورخیریه در سال گذشته نامه‌ای به ادارات کل استان‌های خود اعلام داشته است که مسئولیت صدور مجوز حکم هیأت امنای مساجد را به مراکز رسیدگی به امور مساجد یا نهادهایی همچون سازمان تبلیغات اسلامی و دفتر نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌ها واگذار کنند و دیگر در این زمینه دخالتی نداشته باشند. جزییات این امر را پیگیری خواهیم کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول