اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

۴۰ هزار عشایر کرمانی عضو بسیج هستند/اجرای طرح الگوی کشت علوفه دامی عشایر در استان

مسئول بسیج عشایری سپاه ثارالله استان کرمان گفت: امیدواریم بتوانیم یک الگوی کشت علوفه تا علوفه دامی در سطح استان گسترش دهیم تا گوشه‌ای از مشکلات نهاده‌های دامی عشایر رفع شود.

۴۰ هزار عشایر کرمانی عضو بسیج هستند/اجرای طرح الگوی کشت علوفه دامی عشایر در استان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، شهریار سیاری امروز در نشست خبری به‌مناسبت هفته بسیج عشایری با اشاره به اینکه عشایر حافظان واقعی آداب و رسوم و فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی هستند، اظهار داشت: با توجه به سبک زندگی ایرانی اسلامی که در بین عشایر وجود دارد آسیب‌های اجتماعی نیز خیلی کمتر و حتی نزدیک به صفر است.

وی عنوان کرد: عشایر در عرصه  اقتصادی به‌ویژه اقتصاد مقاومتی تنها  قشر تولیدکننده‌ای هستند که با کمترین هزینه بالاترین راندمان را دارند و در تولیدات کشور نقش ایفا می‌کنند.

سیاری با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های کنونی دنیا بحث امنیت غذایی است، بیان داشت: عشایر در زمینه امنیت غذایی کشور نقش بسزایی دارند و در جامعه عشایری استان کرمان ظرفیت‌ها و فرصت‌های زیادی وجود دارد که باید حمایت شوند.

مسئول بسیج عشایری سپاه ثارالله استان کرمان افزود: می‌توانیم از ظرفیت‌های گردشگری، صنایع دستی و تولیدات  عشایری برای توسعه هرچه بیشتر استان استفاده کنیم.

وی  با اشاره به اینکه جامعه عشایری با مشکلاتی روبه‌رو است، بیان کرد: به‌دلیل خشکسالی‌هایی که در دهه اخیر در استان به وجود آمده حدود ۸۰ درصد مراتع استان خشک و آسیب جدی به دامداری و معیشت عشایر وارد شده است.

سیاری گفت: باید در زمینه نهاده‌های دامی و علوفه کار ویژه‌ای انجام شود تا عشایر از این مشکلات خارج شده و به معیشت خود برسند و تولیدات کشور را رونق دهند.

وی با اشاره به اینکه برخی از نهاده‌های دامی وارداتی هستند، تصریح کرد: در بحث جایگزینی نهاده‌های دامی و  تولید علوفه‌های متناسب با اقلیم خشک استان باید اقدام کنیم و در این زمینه از ابتدای سال کارهای مقدماتی علمی و آموزشی با همکاری بسیج عشایری جهاد کشاورزی شروع شده که امیدواریم بتوانیم یک الگوی کشت علوفه تا علوفه دامی در سطح استان گسترش دهیم تا گوشه‌ای از مشکلات نهاده‌های دامی عشایر رفع شود.

سیاری با اشاره به اینکه یکی دیگر از مشکلات عشایری بحث راه‌های مواصلاتی است، گفت: اکنون ۸ هزار کیلومتر راه مواصلاتی عشایری در سطح استان داریم که نیاز به تعمیر و بازسازی اساسی دارند.

وی عنوان کرد: بحث آب شرب یکی دیگر از مشکلات اساسی عشایر استان است و سپاه ثارالله با توجه به نهضت آبرسانی پروژه‌های خوبی در مناطق عشایری انجام داده است، البته در زمینه رفع نیاز آب شرب عشایر نیاز به همت جدی دارد.

وی بیان داشت: ۱۸ دستگاه اجرایی و نهاد باید به جامعه عشایری خدمت‌رسانی داشته باشند اما حضور آنها کمتر حس می‌شود و از نمایندگان مجلس به‌ویژه نمایندگانی که جامعه عشایری در حوزه انتخابیه آنان است تقاضا داریم از ظرفیت مجلس استفاده و مشکلات عشایر را به‌صورت جدی پیگیری کنند.

وی تاکید کرد: توزیع ۱۱ مرحله کمک‌های معیشتی، ذبح ۶ هزار راس گوسفند و توزیع گوشت آن بین نیازمندان عشایر، توزیع ۵۹ هزار وعده غذا در قالب اطعام علوی غدیر و بیش از ۲ هزار سری لوازم‌التحریر و ۲۶۰ سری لوازم منزل در بین عشایر استان انجام شده است.

مسئول بسیج عشایری سپاه ثارالله استان کرمان عنوان کرد: ۵۷ یادواره شهدای عشایری شهرستانی و استانی و همچنین همایش وحدت سران ایلات و عشایر جنوب‌شرق کشور سال گذشته برگزار شده است.

سیاری گفت: از ۲۹ اردیبهشت‌ماه هفته بسیج عشایری آغاز و در  این هفته ۲۵ برنامه در ۱۷ شهرستان عشایرنشین استان برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: برگزاری میز خدمت مدیران عشایری، شرکت در نماز جمعه مناطق عشایری، اعزام گروه‌های جهادی  دامپزشکی، ویزیت و واکسیناسیون رایگان، مسابقات بومی و ‌محلی، پخت غذای محلی، همایش با سران طوایف و ... از جمله برنامه‌های بسیج عشایری استان در این هفته است.

سیاری عنوان کرد: طبق آمار غیر رسمی سرشماری سال  ۱۳۹۹ در سطح استان کرمان، ۱۲۸ هزار نفر عشایر زندگی می‌کنند که ۴۰ هزار نفر عضو بسیج عشایری هستند.

انتهای پیام/۸۰۰۱۸/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول