اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

گره کور کارخانه صنایع تبدیلی شهدناب یاسوج باز می‌شود؟/ استمداد سرمایه‌گذار غیربومی از استاندار کهگیلویه و بویراحمد

کارخانه صنایع تبدیلی شهدناب یاسوج سال ۷۶ راه‌اندازی شد و پس از یک دوره فعالیت به دلیل مشکلات بانکی تعطیل شد.

گره کور کارخانه صنایع تبدیلی شهدناب یاسوج باز می‌شود؟/ استمداد سرمایه‌گذار غیربومی از استاندار کهگیلویه و بویراحمد

خبرگزاری فارس؛ نسیم راوند_ کارخانه صنایع تبدیلی آبمیوه و نوشیدنی‌های میوه ای یا گیاهی بدون گاز (شهدناب) در سال 76 با هدف ایجاد اشتغال و تولید در استان آغاز به کار کرد اما به دلیل برخی مشکلات از سال 86 تاکنون تعطیل شده است.

طی سال‌های اخیر جلسات متعددی برای بازگشت به کار این واحد تولیدی گرفته شد اما انگار قرار نیست گره کور کارخانه شهدناب  یاسوج باز شود.

حسنعلی روغنی مدیرعامل کارخانه شهدناب در همین خصوص به خبرنگار فارس گفت: ما در استان بوشهر بودیم اما به دلیل اینکه کهگیلویه و بویراحمد منطقه محروم بود ترجیح دادیم در این استان سرمایه‌گذاری کنیم و با وجود مشکلات فراوان این کارخانه را که یک واحد نیمه تمام بود را به نتیجه رساندیم و در زمان ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی افتتاح شد.

مدیرعامل کارخانه بیان کرد: کارخانه با ۱۰۰ نفر نیرو و با مشکلاتی شروع به کار کرد و تولید خوبی هم داشت، کنسانتره این کارخانه به آلمان، هلند و چند کشور دیگر صادر می‌شد و با استقبال خوبی همراه بود تا اینکه در سال ۸۶  کارخانه تعطیل شد.

روغنی با اشاره به مشکلات این کارخانه ، عنوان کرد: در همان روزهای ابتدایی بانک‌های استان به کارخانه کمک کردند اما کمک‌های آن ناقص بود و در زمان که نیاز داشتیم تسهیلات به ما پرداخت کنند پرداخت نکردند.

روغنی عنوان کرد: در چند نوبت تلاش کردیم واحد به چرخه تولید بازگردد و در همین جهت بدهی به بانک صنعت و معدن و بانک تجارت را کاملا تسویه کردیم، اما بدهی به بانک ملت به همراه سود۶.۵ تا ۷ میلیارد  تومان است و بانک به شدت ما را تحت فشار قرار داده است.

وی با بیان اینکه از همه استاندارانی که آمدند و رفتند گلایه دارم، افزود: هیچ کدام از این استانداران نیامدند و ببینند که واحدهای مهم و استراتژیک استان از جمله کارخانه شهدناب چه مشکلاتی دارند.

روغنی ضمن قدردانی از عسگری معاون اقتصادی استاندار گفت: از آقای احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد درخواست می‌کنم نه‌ تنها از این واحد بلکه سایر واحدها بازدید و از سرمایه‌گذاران حمایت کنند تا واحدی مانند شهدناب که یک تولیدی، اشتغال‌زا و صادرکننده است به چرخه تولید بازگردد.

وی با بیان اینکه استاندار از بانک ملت بخواهد اجازه دهد کارخانه راه‌‌اندازی و به سودآوری برسد، گفت: بانک به ما دلگرمی دهد تا کارخانه راه‌اندازی شود و بتوانیم بدهی که داریم را پرداخت کنیم.

اما رجبی رئیس اداره صنایع غیرفلزی سازمان صمت کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با فارس به مشکلات این واحد اشاره و عنوان کرد: اختلاف شرکاء، بدهی بانکی و سوء مدیریت باعث شده کارخانه صنایع تبدیلی شهدناب غیرفعال شود.

این مسئول عنوان کرد: کارخانه شهدناب واحدی است که قابلیت راه‌اندازی را دارد چرا که دستگاه‌های به‌روزی دارد و اکثر ماشین‌آلات استیل است.

رجبی با بیان اینکه بانک نیازمند تسهیلات سرمایه ثابت و سرمایه در گردش است، افزود: مشکلات کارخانه در کارگروه اشتغال، رفع موانع تولید و ستاد اقتصاد مقاومتی مطرح شد اما خود سرمایه‌گذاران پای کار نیامد و رغبتی برای راه‌اندازی واحد نشان نداد.

رئیس اداره صنایع غیرفلزی سازمان صمت کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در صورتی که مجموعه این کارخانه پای کار بیایند به آنها کمک خواهیم کرد، گفت: در صورت راه‌اندازی این واحد صنایع تبدیلی در استان زنده می‌شود و اشتغال خوبی ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول