اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

مهاجرت معکوس به روستاها، با احیای قنوات در خراسان جنوبی

رئیس بسیج سازندگی کشور با اشاره به پیشتازی خراسان جنوبی در احیای قنوات گفت: هشتصد و بیستمین رشته قنات در خراسان‌جنوبی اخیرا در روستای جنت آباد قائنات افتتاح شد.

مهاجرت معکوس به روستاها، با احیای قنوات در خراسان جنوبی

خبرگزاری فارس - خراسان‌جنوبی، «آب مایه حیات» این جمله‌ای است که همیشه شنیده‌ایم و می‌شنویم چرا که بدون آب حیات انسان و تمام موجودات زنده در خطر انقراض و نابودی است.

خراسان‌جنوبی یکی از استان‌هایی است که در منطقه شرقی کشور واقع شده و با چندین سال خشکسالی پی در پی منابع آبی زیرزمینی این استان به شدت افت کرده است به گونه‌ای که برخی از دشت‌های استان از جمله دشت سرایان به سبب پایین آمدن سطح آب‌های زیرزمینی نشست کرده و بخش قابل توجهی از چاه‌های کشاورزی مسدود شده است.

قنات‌های خشکیده‌ای که زندگی می‌بخشیدند

یکی از مهمترین اقدامات بسیج سازندگی تلاش برای احیا، مرمت و بازسازی قنوات و چشمه‌های خشیکده یا کم‌آب خراسان‌جنوبی است که به آب رساندن این منابع آبی موجب رونق کشاورزی و زراعت در پایین‌دست و بالادست این چشمه‌ها و قنات‌ها شده است.

بسیج سازندگی با هدف اشتغال‌زایی پایدار در بخش کشاورزی و توسعه و رونق این حوزه و نیز محرومیت‌زدایی، اقدام به احیای قنات‌ها و چشمه‌هایی می‌کند و در این راستا نیز توفیقاتی را در سال گذشته و جاری کسب کرده است.

این چشمه‌ها سالیان دراز رنگ فوران آب را به خود ندیده بود اما با همت بسیج سازندگی و گروه‌های جهادی دوباره احیا و زنده شده و زندگی‌بخش کشاورزان منطقه شد.

احیای قنوات با هدف مهاجرت معکوس به روستاها

مهدی هنری، رئیس بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: بسیج سازندگی در راستای احیای قنوات و کمک به آبدهی آن‌ها به روستائیان کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۱۷ پروژه شامل قنات، استخر و کانال بتنی در استان انجام شد، تصریح کرد: اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد و ۷۱۰ میلیون تومان برای این پروژه‌ها هزینه شده است.

رئیس بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی یادآور شد: اجرای این طرح‌ها از طریق اعتبارات محرومیت‌زدایی سپاه، مؤسسات خیریه جهاد کشاورزی، مشارکت مردمی و گروه‌های جهادی تأمین شده است.

میزان آبدهی قنوات ۲ برابر شده است

هنری با بیان اینکه میزان آبدهی برخی از قنوات دو برابر شده است، ادامه داد: میزان رشد و آبدهی برخی قنوات به سبب تثبیت، احیا، مرمت و بازگشایی آن‌ها دوبرابر شده و برنامه‌های سال جاری این نهاد انقلابی استمرار فعالیت‌ها خواهد بود.

رئیس بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی اشتغال پایدار، مهاجرت معکوس از شهر به روستا، تولید محصولات باکیفت و سالم، تامین امنیت غذایی سالم، توسعه رونق کشاورزی و حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی را از مزایای این پروژه‌ها دانست.

وی با اشاره به پروژه‌های شاخص انجام شده، اضافه کرد: قنات جنت‌آباد قاین در هفته بسیج سازندگی به بهره‌برداری رسید و برای این پروژه ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده و حجم کار این طرح ۲۴۰ متر سرگشا و کول‌گذاری بوده است.

هنری با اشاره به این که ۱۰ سالی می‌شود که پروژه‌های تأمین منابع آب کشاورزی، احیاء و مرمت قنوات در اولویت پروژه‌های بسیج سازندگی قرار دارد افزود: این طرح‌ها با همکاری مردم و سازمان جهاد کشاورزی در تمامی شهرستان‌ها در حال انجام است.

موفقیت بسیج سازندگی در اجرای طرح های کیفی و کم هزینه 

وی هدف اصلی بسیج سازندگی را اجرای پروژه های عام المنفعه و زودبازده در نقاط دورافتاده و محروم استان دانست و خاطرنشان کرد: آماده همکاری با همه دستگاه های اجرایی، ایجاد اشتغال و توسعه روستاهای محروم استان هستیم.

هنری با بیان اینکه اهدای هزینه‌های مربوط به ختم و ترحیم برای احیای قنوات کشاورزی کاری جدیدی بود، افزود: با توجه به کار خوبی که شد مردم استان می‌توانند نذورات خود را در ماه محرم و صفر و هزینه‌های مراسمات در بحث کمک پروژه‌های زیر ساخت اشتغال اختصاص دهند و چون پروژه‌های آب و کشاورزی اولویت استان است این اقدامات خیرخواهانه می‌تواند کمک بزرگی باشد.

خراسان‌جنوبی بیشترین رشته قنات و چشمه سار را دارد

وی اظهار کرد: خراسان‌جنوبی بیشترین رشته قنات و چشمه سار را دارد و نیاز به احیای قنوات، استخر ذخیره آب و کانال‌کشی تا سر مزارع دارد که این طرح به عنوان آبخیز تا جالیز از تفاهم به مرحله کارشناسی و ان شاءالله در آینده نه چندان دور با ریز پروژه‌هایی که مشخص می‌شود به انعقاد قرارداد با وزارت جهاد کشاورزی منتهی می‌شود.

وی افزود: امیدواریم هم بخش مردمی، جلب خیرین و همکاری گروه‌های جهادی که بی منت و پر تلاش پای کار ایستادند و هم منابع اعتباری که از طرف دولت و قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و بسیج سازندگی برای این کار گذاشته می‌شود اجرا شود.

وی یادآورد شد: ۸۹۰ مین قنات مشترک بین سازمان جهادکشاورزی و همکاری همه جانبه بسیج سازندگی در سفر اخیر رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور در روستای جنت آباد بخش سده شهرستان قاین افتتاح شد.

رئیس بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی بیان کرد: یکی از مزیت‌های پروژه‌های محرومیت‌زدایی بسیج سازندگی احصا پروژه‌ها و نیازهای زیرساختی با اولویت مردمی و پس از جلسات متعدد تسهیل گری در دل روستاها است یعنی مردم در تصمیم سازی و اولویت‌بندی و سیاست گذاری فعالیت‌های روستا نقش اساسی دارند.

خراسان جنوبی در عملیات احیای قنوات پیشتاز است

رئیس بسیج سازندگی کشور نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به پیشتازی خراسان جنوبی در احیای قنوات، گفت: این نهضت با هم افزایی بین نهادها و مشارکت حداکثری مردم و خیرین باید شتاب بگیرد.

وی با بیان اهمیت تأمین آب مناطق روستایی که از اولویت های طرح جامع محرومیت زدایی مردم پایه است، ادامه داد: بنا به اقتضا و شرایط و بررسی های انجام شده مسئله اول ماندگاری مردم در روستاها موضوع آب برای شرب و بحش کشاورزی است.

رئیس بسیج سازندگی کشور به آغاز طرح ستاد احیای قنوات در استان خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: این اقدام از قبل در برنامه مشترک بسیج، سپاه و جهاد کشاورزی به نمایندگی از استانداری انجام شده است.

مشارکت خیرین برای احیای قنوات

سردار زهرایی تأکید کرد: تا مقوله محرومیت زدایی را مردم پایه نکنیم و مشارکت حداکثری مردم و خیران در آن نباشد موفقیت ها تضمین شده نیست.

رئیس بسیج سازندگی در ادامه گفت: مردم در خراسان جنوبی با وجود تمام مشکلات معیشتی که دارند اما در مباحث مذهبی از جمله بازسازی عتبات، کمک مومنانه یا در مباحث خیری از جمله محرومیت زدایی از متوسط کشور بالاتر هستند.

سردار زهرایی ادامه داد: حجم محرومیت در خراسان جنوبی زیاد است و منابع محدود اما همه باید در کنار هم قرار گرفته و محرومیت زدایی کنیم.

انتهای پیام/۳۶۳۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول