اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

کسری بودجه دولت چطور تامین می‌شود؟

دولت کسری بودجه را با استقراض از بانک مرکزی جبران نکرده چرا که از نتایج افزایش نقدینگی بر تورم آگاه بوده است. شاهد این ادعا این است که تورم ۴۷ درصدی در شهریور ۱۴۰۰،در فروردین ۱۴۰۱ به ۳۹ درصد رسیده است.

کسری بودجه دولت چطور تامین می‌شود؟

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص تامین کسری بودجه توسط دولت گفت: دولت کسری بودجه را با استقراض از بانک مرکزی جبران نکرده چرا که از نتایج افزایش نقدینگی بر تورم آگاه بوده است. شاهد این ادعا این است که تورم ۴۷ درصدی در شهریور ۱۴۰۰،در فروردین ۱۴۰۱ به ۳۹ درصد رسیده است.

 

غلامرضا مصباحی مقدم  افزود: به نظر می‌رسد دولت به دو طریق توانسته کسری بودجه برطرف کند. یک راه افزایش درآمدهای مالیاتی از طریق پیگیری موارد فرار مالیاتی توسط سازمان مالیاتی کشور بوده است .برای نمونه یکی از موارد فرار مالیاتی، دستگاه های پوز بود که بانک مرکزی آنها را ساماندهی کرد. چهار هزار دستگاه پوز عزل شد و بناشد دستگاه هایی که به سیستم امور مالیاتی متصل اند اجازه فعالیت داشته باشند. دومین راه، افزایش قیمت نفت و در نتیجه افزایش فروش نفت بود.بدینوسیله دولت توانست درآمدهایی را به دست آورد که در بودجه پیش‌بینی نشده بود و بدین جهت توانست ۴۵۰ هزار میلیارد دلار تومان کسری بودجه را پوشش دهد.

وی تاکید کرد: باید به این نکته توجه شود که ارز ترجیحی طبق برنامه دولت، حذف نمی شود بلکه این ارز  که در ابتدای زنجیره به واردکننده داده می‌شد اکنون در انتهای این زنجیره به مصرف کننده داده میشود. لذا از قاچاق نیز جلوگیری میشود. مسئله دیگر این است که دهک اول جامعه نسبت به دهک دهم، ۱۶ برابر کمتر از مزایا و حقوق برخوردار می شدند و بدین وسیله یک نوع بی عدالتی و تبعیض در بهره‌برداری از این ارز ایجاد می‌شد اما الان بیشترین منفعت را دهک اول می برد چرا که نسبت به یارانه ای که میگیرد، مقدار کمتری مصرف میکند. برای مثال در مقایسه یک خانوار که ماهیانه سه مرغ و خانواده ای  که در ماه ده مرغ استفاده می کرد، خانواده ای که تعداد بیشتری مصرف می‌کرد، یارانه بیشتری نیز میگرفت.

وی خاطر نشان کرد: یارانه ای که برای مردم در نظر گرفته شده در بودجه ۱۴۰۱ ردیف بودجه دارد و خلق پولی توسط بانک مرکزی صورت نگرفته است. در نتیجه تورم قابل توجهی نیز نخواهیم داشت. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز بر این‌مساله تاکید کرد که یارانه‌ای که پرداخت شده در بودجه ردیف مخصوص به خودش را دارد و نقدینگی اضافه به بازار تزریق نخواهد شد.

وی در پایان گفت: ذکر این نکته ضروری است که دولت مابه التفاوت اجناسی که افزایش قیمت دارند را به حساب مردم واریز می کند تا مردم تحت فشار قرار نگیرند.

منبع: الف

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول