اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

شهروز حقی: سرود محل تلاقی ارزش‌ها و هنر است

شهروز حقی، مربی و مدرس سرود با اشاره به سیر تحولات نقش‌آفرینی سرود در دوران انقلاب و پس از آن، اظهار داشت: بسیاری از محصولات هنری با زمان و موقعیت‌های اجتماعی خاص مرتبط هستند، این ارتباط را در شعر پارسی و موسیقی کلاسیک در اروپا نیز می‌توان مشاهده کرد. اتفاقات و فرآیندهای مهم اجتماعی در توجه به یک هنر یا مغفول ماندن از آن تاثیرگذار بودهاست.

شهروز حقی: سرود محل تلاقی ارزش‌ها و هنر است

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، شهروز حقی، مربی و مدرس سرود با اشاره به سیر تحولات نقش‌آفرینی سرود در دوران انقلاب و پس از آن، اظهار داشت: بسیاری از محصولات هنری با زمان و موقعیت‌های اجتماعی خاص مرتبط هستند، این ارتباط را در شعر پارسی و موسیقی کلاسیک در اروپا نیز می‌توان مشاهده کرد. اتفاقات و فرآیندهای مهم اجتماعی در توجه به یک هنر یا مغفول ماندن از آن تاثیرگذار بوده است.

وی تصریح کرد: سرود مانند هر بخش دیگری از هنر نیاز به نگاهی توسعه‌محور، سیاست‌گذاری صحیح، درایت فرهنگی و هنری، استفاده از متخصصین این رشته، زیرسازی آموزشی، صرف زمان و صبر و حوصله دارد

این مربی و مدرس سرود ادامه داد: در دهه ۵۰ و ۶۰ و حتی پیش از انقلاب دورانی بود که موسیقی پاپ متفکر اوج می‌گیرد، این نوع از موسیقی توجه زیادی به مافهیم جدید، شعر و ترانه‌های اجتماعی دارد. در آن دوران در جامعه ایران بحث رشد آگاهی‌ها و تغییرات فرهنگی بحث رایج کشور است، از سوی دیگر نیاز جامعه در دوران انقلاب و پس از آن در دوران جنگ تحمیلی اقتضای مفاهیم حماسی را دارد به همین دلیل است که سرود جایگاه و اهمیت ویژه‌ای در این زمان پیدا می‌کند. در حقیقت گفتمان هنری آن روز جامعه حول محور مفاهیم حماسی و انقلابی بوده است و اگر کسی دست به ساز می‌برد یا تصمیم می‌گرفت موسیقی بسازد یا شعری بگوید یکی از عمده‌ترین مطالب رایج و سوژه‌های بسیار مهم برایش مسائل انقلاب، رشادت‌ها و مفاهیم حماسی بود. با توجه به اینکه تعریف سرود با مفاهیم حماسی، ملی و میهنی گره خورده است، آن روزگار را می‌توان روزگار سرود نامید.

حقی با بیان اینکه امروز نیز سرود چندان مورد غفلت قرار نگرفته است، ابراز داشت: به نظر می‌رسد امروز نیز سرود آنچنان مغفول واقع نشده اما آنچه که مهم است این است که اگر پررنگ کردن نقش یک محصول هنری بدون فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم فرهنگی صورت بگیرد، به طول قطع اشکال ایجاد می‌شود. سرود سال‌های سال در آموزش و پرورش خلاصه و به نوعی زندانی شده است.

مربی و مدرس سرود، یادآور شد: آموزش و پرورش و مدارس یکی از خاستگاه‌های سرود است. اما می‌توان گفت نه تنها به قدر کافی به این بخش از هنر در درون آموزش و پرورس بها داده نشده بلکه با نبود سیاست‌های توسعه‌نگر در این حوزه، سرود محدود هم شده و سیاست‌های غلطی در مورد آن اعمال شده است. سرود تا به امروز بیشتر در حدی یک اتفاق داخلی بوده و حتی یک خبر نیز از آن منتشر نشده و در نهادها و سطح ملی متولی جدی نداشته است. می‌توان گفت جشنواره سرود اتفاق مهمی است که در این حوزه افتاده است.

وی افزود: بسیاری از نهادها مانند وزارت ارشاد، بسیج، صداوسیما و دیگران در مقاطعی مانند مقطع امروز از سرود بهره‌برداری تبلیغاتی می‌کنند و حتی پس از تاکید رهبر معظم انقلاب به توجه به سرود برخی مسئولین خود را اهل سرود و عضو گروه سرود معرفی می‌کنند اما واقعیت این است که در بسیاری از دستگاه‌هایی که باید در این حوزه کار می‌کردند بحث سرود بحث جدی‌ای نبوده است.

حقی با اشاره به علت تاکید رهبر معظم انقلاب به سرود، عنوان کرد: یکی از دلایلی که رهبر معظم انقلاب به سرود تاکید دارند این است که جامعه به سرود نیاز دارد. حضرت آقا فرموند: «ما به سرود نیاز داریم، به نغمه‌ای که زمزمه بشود»، از این جهت سرود ویژگی‌های مهمی دارد که می‌تواند نقش تربیتی موثری در جامعه ایفا کند. کشور ایران کشوری ایدئولوژیک و انقلابی است چنین کشوری نمی‌تواند خالی از مفاهیم دین و ملی و بدون موضع باشد. بنابراین ایجاب می‌کند شعارها و مفاهیم انقلابی، دینی و ملی در این جامعه به صورت دائمی تکرار و گوشزد شده و انتقال فرهنگی بین نسل‌ها به زبان هنر اتفاق بیفتد. سرود محل تلاقی ارزش‌ها و هنر است.

این مربی و مدرس سرود با بیان اینکه سرود نمی‌تواند مبتذل باشد، تصریح کرد: ساختار سرود ارزش محور است به همین دلیل نمی‌تواند در مفاهیم غیر اخلاقی و مبتذل به کار گرفته شود. وقتی یک گروه قرار است سرود بخوانند به طور طبیعی قرار است که به یک مفهوم ملی، دینی و ارزشی در سطح جامعه اشاره کنند. تاکید و توصیه رهبر معظم انقلاب به سرود، به دلیل همین کارکرد تربیتی بسیار جدی است، که سرود دارد. تمرین سرود با نوجوانان و جوانان این اثر را دارد که بسیاری از مفاهیم مهم و ارزشی با زبان هنر و گویشی که می‌تواند ملکه ذهن شود، به این نسل انتقال داده می‌شود.

وی افزود: جهت دیگر تاکید رهبر معظم انقلاب به مقوله سرود به این خاطر است که وقتی خوراک شنیداری و تکرار شونده به جوانان ارائه نشود لاجرم این نیاز با ترانه‌های غربی یا خارج از فرهنگ دینی و ملی جایگزین خواهد شد. امروز علاوه بر تهاجم فرهنگی غربی، کشورهای همسایه و کشورهای شرقی نیز به لحاظ فرهنگی خیز برداشتند و سعی در تسلط فرهنگی بر سایر کشورها دارند، برای مثلا موسیقی کره‌ای که متاسفانه مورد توجه و استقبال نوجوانان کشور قرار گرفته است. رهبر معظم انقلاب به درستی اشاره کردند که سرود باید به گونه‌ای باشد که توسط مخاطبین زمزمه شده و ملکه ذهن آنها شود.

حقی در خصوص ارتقای سطح کیفی و کمی در تولیدات سرود، اظهار داشت: چند سالی است که نوعی جوزدگی افراطی در حوزه سرود اتفاق افتاده و شدت گرفته است. توجه به سرود در حال افزایش است اما اشکال اینجاست که این توجه بسیار سطحی است. سرود شاخه‌ای از هنر موسیقی است که پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، از این جهت تربیت یک مربی سرود کارآمد، رهبر گروه سرود و حتی خواننده سرود باید با دقت و بر اساس اصول صورت بگیرد. آماده سازی یک گروه سرود خوب مدت‌ها زمان می‌برد و احتیاج به تمرین زیاد دارد.

مربی و مدرس سرود ادامه داد: متاسفانه برخی می‌خواهند این کار را یک شبه انجام دهند و این همان اشکال بزرگی است که در حال حاضر وجود دارد و سبب تولید محصولات بسیار نازل و حتی دارای اثر منفی می‌شود. به عنوان مثال در 22 بهمن امسال شاهد بودیم هر ۵۰ متر در خیابان یک گروه از نوجوانان ایستادند و با کیفیت بسیار پایین و با روش پلی بک سرود می‌خوانند، در این حقیقت این گروه‌ها سرود نمی‌خوانند بلکه با یک میکروفن قلابی ادای خواندن سرود را در می‌آورند، این نشان می‌دهد که مسئول و مربی این گروه‌ها دانش و توانایی لازم در این حوزه را ندارد. بنابراین یکی از آسیب‌های جدی در این حوزه رشد کمی کنترل نشده است.

وی افزود: برخی گروه‌ها بر روی آثار دیگران شعر می‌گذارند یا بدون اجازه دستکاری می‌کنند و با کیفیت بسیار نازل و تولید آثار نامربوط در این حوزه فعالیت می‌کنند. به عنوان مثال امروز آثاری وجود دارد که در رابطه با بزرگداشت سردار سلیمانی ساخته شده اما با موسیقی کاملا غربی و غیر مرتبط با مفاهیم سرود. بخشی از این گونه اشتباهات در حوزه سرود به بودجه‌ها و پول‌های بی مدیریتی که توسط برخی سازمان‌ها وارد این حوزه شده، برمی‌گردد.

حقی در پایان خاطرنشان کرد: سرود مانند هر بخش دیگری از هنر نیاز به یک نگاه توسعه‌محور و سیاست‌گذاری صحیح، درایت فرهنگی و هنری، استفاده از متخصصین این رشته، زیرسازی آموزشی، صرف زمان و صبر و حوصله دارد. مربی سرود باید آموزش ببیند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول