اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  روایت روز

سوت‌زنی| دلالان بازار طلای کاغذی و فردایی چه می‌کنند؟ / فضای مجازی جولانگاه معاملات صوری طلا

معاملات مجازی طلا مانند کاغذی و فردایی براساس حکم شرعی مراجع و معاونت حقوقی ریاست جمهوری باطل و ممنوع است، با این حال براساس گزارشات دریافتی از سامانه سوت‌زنی خبرگزاری فارس، سودجویان در فضای مجازی مردم را به معاملات صوری خود جلب می‌کنند‌.

سوت‌زنی| دلالان بازار طلای کاغذی و فردایی چه می‌کنند؟ / فضای مجازی جولانگاه معاملات صوری طلا

به گزارش خبرگزاری فارس، نوسانات بازار طلا موجب دلالی این فلز گران‌بها در بازار میدانی و مجازی شده است، به نحوی که طلای دست دوم و آب شده هم در کنار جواهرات معامله می‌شود.

طلای آب‌شده در بازار بدون اجرت، کارمزد و مالیات معامله می‌شود و به علت سود بالاتر مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است، در حالی که گاهی این نوع طلا به صورت صوری یا کاغذی مورد معامله قرار می‌گیرد، یعنی بدون وجود طلای فیزیکی با قیمت روز میان افراد معامله می‌شود، البته گاهی با قیمت احتمالی فردا یا شنبه هم معاملات انجام می‌شود که به طلای فردایی یا شنبه‌ای معروف است.

معاونت حقوقی ریاست جمهوری در سال ۹۹، براساس نظر مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه اعلام کرد:
معاملات موسوم به(معاملات فردایی) که به موجب آن ذی‌نفعان بازار طلا و جواهرات در پایان یک روز معاملاتی، در خصوص قیمت فلزات باارزش در روز آینده معامله می‌کنند و براساس تعهد مربوطه تحصیل سود می‌کنند یا متحمل زیان می‌شوند، چنانچه طرفین‌ قصدی‌ برای انجام معامله در موعد مقرر نداشته باشند، به لحاظ فقدان شرایط صحت معامله موضوع ماده ۱۹۰ قانون مدنی، باطل است.

همچنین دفتر مقام معظم رهبری در رابطه با حکم خرید و فروش شناور طلا(معاملاتی به طور مثال طرفین امروز توافق می‌کنند یک ماه آینده ۱۰۰ گرم طلا تحویل داده شود و آن طلا را با قیمت امروز معامله می‌کنند، به نحوی که اگر طلا گران شد سود کرده و اگر ارزان شود خریدار ضرر می‌کند)، پاسخی به شرح زیر داده است:
معامله‌ای که در آن، پرداخت پول به صورت نسیه بوده و فروشنده هم متعهد شده کالایی را عین مشخصی نیست، در آینده تحویل دهد، معامله دین به دین بوده و از نظر شرعی صحیح نیست.

برمبنای مطالب فوق، اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که معاملات غیر فیزیکی طلا موسوم به معاملات فردایی و کاغذی غیرقانونی بوده و با واحدهای کسبی و دلالان متخلف مطابق قانون برخورد می‌شود.

علیرغم آنچه مطرح شد، برخی سودجویان در فضای مجازی اقدام به تبلیغ معاملات صوری طلا کرده و درآمد سرشاری از این طریق کسب کرده‌اند، به نحوی که با اصطلاحاتی مانند طلای مجازی و سود روزانه جمع کثیری از مردم را به سمت این معاملات غیرقانونی سوق می‌دهند.

همچنین برخی کانال‌های تلگرامی با درنظر گرفتن ضریب یا اهرم برای افزایش سود معاملات مذکور، سعی در جذب نفرات بیشتری به سمت بازار صوری و غیرقانونی طلا هستند.

علاوه‌بر موارد فوق، بعضی سایت‌های اینترنتی اتاق معاملاتی برای طلای آب‌شده و بازار صوری خود درنظر گرفته‌اند که نیاز به نظارت و برخورد دستگاه‌های مربوطه دارد.

در کنار مواردی که گفته شد، تعدادی از کانال‌های معاملات کاغذی طلا، برای کسب درآمد بیشتر ساختار هرمی ایجاد کرده‌اند، به نحوی که هر فردی می‌تواند با آوردن اعضایی به عنوان زیرمجموعه، بخشی از سود آن‌ها را کسب کند.

موارد فوق نشان می‌دهد، معاملات صوری طلا از بازار خیابانی به فضای مجازی کشیده است، بنابراین لازم است دستگاه‌های نظارتی مربوطه از جمله اتحادیه طلا و جواهر و پلیس فتا برای صیانت از قیمت واقعی طلا بر بستر معاملات غیرقانونی نظارت کرده و با متخلفان برخورد کنند‌.

همان‌طور که مشخص است، قیمت‌گذاری طلا در معاملات‌ صوری تاثیر بسزایی در ایجاد حباب و بالارفتن تورم‌زا طلا در بازار واقعی دارد، به نحوی که معاملات کاغذی گسترده در بازارهای بین‌المللی تأثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا داشته است، به طوری که براساس آمارهای مؤسسه جی.اف. ام.اس، ارزش کل مبادلات کاغذی طلا در سال ۲۰۱۶ به ۹.۸ تریلیون دلار رسیده بود، که این رقم نسبت به مبادلات ۶.۷ تریلیون دلاری سال ۲۰۱۵ میلادی بیش از ۴۶ درصد رشد داشته است، که نشان می‌دهد مبادلات کاغذی بر روند نوسانات قیمت طلا از مبادلات فیزیکی و تقاضای سرمایه‌گذاری بیشتر بوده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول