اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

«جنگنده‌های تامکت‌ فعال ایران» و موفقیت خلبانان ایرانی

یک وبگاه آمریکایی ویژه حوزه هوایی در مطلبی نوشت که آمارهای موجودحاکی از موفقیت چشمگیر خلبانان ایرانی با جنگنده اف-14 در نبرد هوایی است.

«جنگنده‌های تامکت‌ فعال ایران» و موفقیت خلبانان ایرانی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک وبگاه آمریکایی در حوزه صنایع هوایی در تازه ترین گزارش به بررسی روند موفق خلبانان و تیم تعمیر نگهداری نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پرداخت و نوشت، خلبانان ایرانی بهترین آمار موفقیت‌های رزمی را با جنگنده «اف-۱۴ تامکت» کسب کرده‌اند.

وبگاه «19 فورتی فایو» در مطلبی به قلم «کریستین دی اور» افسر سابق نیروی هوایی آمریکا نوشت، جنگنده «اف-۱۴ تامکت» اگرچه به اندازه جنگنده «اف- ۱۵ ایگل» در نبردهای هوایی رو در رو (داگ فایت) آمار خیره کننده‌ای ندارد، اما تامکت دارای سابقه عملکرد رزمی بسیار قابل احترامی در نبردهای هوا به هوا است.

بزرگترین طنز آمار تامکت این است که اکثر امتیازات آن نه توسط خلبانان آمریکایی و نه حتی خلبانان یکی از متحدان ایالات متحده، بلکه توسط خلبانان ایران، کشور متخاصم به دست آمده است. دشمنی که «جورج دابلیو بوش» رئیس جمهور وقت آمریکا آن را محور شرارت خواند.

این وبگاه نوشت: «هیچ یک از خلبانان آمریکایی تامکت به وضعیت «تکخال» (پنج یا بیشتر پیروزی هوایی) نرسیدند، اما دستکم یک خلبان نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران به این وضعیت دست یافت. سرهنگ «مصطفی روستایی»، خلبان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که در جریان جنگ ایران و عراق پنج برتری هوایی برابر جنگنده‌های عراقی ثبت کرد. در مجموع، خلبانان ایرانی تامکت ۱۳۰ پیروزی مقابل تنها  چهار شکست داشتند.»

در مورد آن معدود خلبانان خوش شانس عراقی که موفق به از بین بردن یک تامکت شدند، شواهد ناچیز نشان می‌دهد که دو مورد آن  توسط «میگ-۲۳ فلانکر» و مورد دیگر توسط جنگنده «میراژ»  انجام شد.

این وبگاه در خاتمه نوشت، ایران تنها کشوری است که با هواپیماهای اف-۱۴ فعال پرواز می‌کند. بر اساس برآوردهای سال ۲۰۱۹، نیروی هوایی ایران ۲۴ فروند جنگنده اف-۱۴ (برخی منابع شمار بیشتری را ذکر کرده‌اند) از دسته پروازی اصلی ۷۹ فروند را نگهداری می‌کند.

یک نشریه آمریکایی دیگر نیز چندی قبل با پرداختن به موضوع پرواز جنگنده‌های اف-۱۴ تامکت نیروی هوایی ایران و سابقه موفق این جنگنده‌های رهگیری و برتری هوایی در نبرد با رژیم بعث عراق نوشت، برتری جنگنده‌های اف-۱۴ تامکت به سرعت آشکار شد و طبق گزارش‌ها، دستکم ۵۰ برتری هوایی در ۶ ماه اول جنگ ایران و عراق به دست آورد و در عوض تنها یکی از آن‌ها آسیب دید.

نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در گزارشی به قلم «ترور فیلثث» با اشاره به نحوه دستیابی ایران به این جنگنده‌ها به موفقیت آن‌ها برابر نیروی هوایی عراق پرداخت ونوشت، به دنبال این سلسله موفقیت‌های خیره ‌کننده، خلبانان عراقی تاکتیک‌های خود را در تقابل با تامکت‌های ایران تغییر دادند و به طور کلی از درگیری با آن‌ها خودداری کردند.

 

نشنال‌ اینترست با اشاره به موفقیت مهندسان بخش بازآماد ایران نوشت،علیرغم محدودیت‌هایی که برای جنگنده‌های اف-۱۴ اعمال شده بود، مهندسان ایرانی نیز اقدام‌هایی در تامکت انجام دادند، از جمله اضافه کردن محفظه بمب برای تبدیل آن‌ها از جنگنده‌های برتری هوایی به جنگنده‌هایی با قابلیت تهاجم به اهداف زمینی.

نشنال اینترست در خاتمه  با ذکر مشکلات ایجاد شده بابت تامین قطعات یدکی این جنگنده‌ها در آن برهه به دلیل تحریم‌های آمریکا نوشت، تا پایان جنگ با رژیم بعث، این جنگنده تنها ۸ شکست در کارنامه خود ثبت کرد. در سال ۱۹۸۸، تعداد هواپیماهای عملیاتی به حدود ۳۰ فروند کاهش یافت. امروزه تخمین زده می‌شود که این تعداد به ۴۰ فروند افزایش یافته است، اگرچه از نظر میزان آمادگی متفاوت هستند. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول