اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

هشدار کشورهای بالتیک درباره «حمله روسیه علیه اعضای ناتو»

سه کشور لتونی، لیتوانی و استونی همزمان با تشدید تنش‌های غرب و روسیه، خواستار حضور گسترده نظامی ناتو هستند.

هشدار کشورهای بالتیک درباره «حمله روسیه علیه اعضای ناتو»

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در شرایطی که روسیه از تصمیم خود برای خروج از «شورای کشورهای دریای بالتیک» خبر داده است، سه کشور حوزه دریای بالتیک در تلاش برای استقرار گسترده نیروهای نظامی ناتو هستند.

به نوشته شبکه راشاتودی، روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در گزارش روز سه شنبه (دیروز) از تلاش فعالانه لتونی، لیتوانی و استونی به منظور تشدید حضور نظامی ناتو در شرق اروپا خبر داد.

طبق این گزارش به دنبال تشدید تنش‌های کشورهای غربی با روسیه بر سر اوکراین، سه کشور لتونی، لیتوانی و استونی در پیشنهادی مشترک خواستار آن شده‌اند که حضور نظامی ناتو در این منطقه به طرزی قابل توجه تقویت شود.

طبق این پیشنهاد که به طور رسمی علنی نشده است، نیروی نظامی متشکل از ۲۰ هزار نیرو باید در حالت آماده باش قرار گیرد تا در صورت بروز تهدید، به سرعت در هر یک از این سه کشور مستقر شوند.

واشنگتن پست از رویت پیشنهاد مشترک استونی، لتونی و لیتوانی خبر داد. طبق گزارش این روزنامه، در سند آمده است: «روسیه می‌تواند به سرعت نیروهای نظامی را علیه مرزهای شرقی ناتو جمع آوری کند و با یک جنگ کوتاه و یک عمل انجام شده با اتحاد (ناتو) مقابله کند. تجاوز نظامی مستقیم روسیه به متحدان ناتو را نمی‌توان نادیده گرفت».

به روایت این روزنامه، پیشنهاد استونی، لتونی و لیتوانی شامل افزایش حضور ناتو در هر یک از این سه کشور به ۶۰۰۰ سرباز است. پیش از آغاز بحران اوکراین، ۲۰۰۰ سرباز ناتو در این سه کشور حوزه بالتیک مستقر بودند.

واشنگتن پست گزارش داد، اعضای ناتو بر سر پیشنهاد افزایش حضور نظامی این ائتلاف اختلاف نظر دارند. در حالی که طبق این گزارش، لهستان حامی این ایده است، کشورهای اروپای غربی مانند فرانسه و ایتالیا در مورد تهدید ادعایی روسیه تردید دارند. این موضوع در دستور کار نشست اخیر وزرای خارجه ناتو در برلین قرار گرفت و دیپلمات‌ها تاکنون تنها برای گفت‌و‌گوی بیشتر درباره آن موافقت کرده‌اند.

رسانه‌ای شدن درخواست استونی، لیتوانی و لتونی برای استقرار گسترده ناتو در این منطقه در شرایطی انجام شده که وزارت امور خارجه روسیه روز گذشته اعلام کرد که روسیه از «شورای کشورهای دریای بالتیک» خارج می‌شود.

 شورای کشورهای دریای بالتیک یک سازمان بین‌المللی است که در سال ۱۹۹۲ بنیانگذاری شد و از ۱۱ کشور روسیه، دانمارک، استونی، فنلاند، آلمان، ایسلند، لتونی، لیتوانی، نروژ، لهستان و سوئد تشکیل شد و شماری از کشورها نیز به عنوان عضو ناظر در این شورا حضور دارند.

سازمان «شورای کشورهای دریای بالتیک» که حل مشکلات منطقه‌ای را از جمله وظایف خود می‌داند، جلساتش در سطح وزرای خارجه تشکیل می‌شد.

اعلام خبر خروج روسیه از این شورا در حالی منتشر شده که دو کشور فنلاند و سوئد به رغم مخالفت‌های شدید مسکو درخواست خود برای عضویت در ناتو را ارائه کردند.  روسیه پیش از این هشدار داده بود که عضویت این دو کشور اروپایی در ناتو، پیامدهای ناخوشایندی را به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول