اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

استیصال اوکراین از مخالفت بایدن با ارائه موشک‌اندازهای دوربرد

منابع مطلع می‌گویند مخالفت دولت آمریکا با ارسال سامانه‌های موشک‌انداز دوربرد به اوکراین، باعث نگرانی و استیصال مقامات کی‌یف شده است.

استیصال اوکراین از مخالفت بایدن با ارائه موشک‌اندازهای دوربرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، علی‌رغم تبلیغات پر سر و صدای آمریکا درباره ارائه حمایت نظامی به اوکراین، اما منابع آگاه می‌گویند کاخ سفید با ارسال موشک‌های دوربرد به کی‌یف مخالفت کرده است.

وبگاه «پالتیکو» بامداد پنجشنبه در این‌باره گزارش داد: «مقامات اوکراینی از مقاومت دولت بایدن در ارائه سامانه‌های موشکی دوربرد ساخت آمریکا مستأصل شده‌اند، سلاحی که کی‌یف می‌گوید برای پیشی گرفتن از روسیه در دوئل‌های توپخانه‌ای سنگین که در سراسر دونباس جریان دارد، حیاتی است».

مقامات دولت اوکراین ماه‌هاست که از آمریکا درخواست می‌کنند تا برای مقابله مؤثرتر با حملات روسیه، سامانه‌های موشک‌انداز چندگانه (MLRS) به این کشور ارسال کند.

اما سه منبع مطلع به پالتیکو گفتند که اوکراینی‌ها نگران هستند که کاخ سفید به دلیل ملاحظات استفاده از این سلاح برای حمله به داخل روسیه و در نتیجه گسترش و طولانی‌تر شدن درگیری، از ارائه آنها به کی‌یف خودداری کند.

یکی از کارمندان کنگره آمریکا در این‌باره توضیح می‌دهد: «در [نشست ناتو در پایگاه آلمانی] رامشتاین جنبشی وجود داشت، اما به نظر می‌رسد سرد شده است. مطمئناً کی‌یف در حال مستأصل و ناامید شدن از تأخیرهایی است که بر سر مسیر کمک‌های نظامی قرار می‌گیرد».

یکی از مقامات دولت بایدن که خواست نامش فاش نشود، به پالتیکو گفت: «دو کشور همچنان در مورد این سلاح در حال گفتگوی فعال هستند، اما حتی با وجود کمک نظامی به ارزش ۳.۸ میلیارد دلاری آمریکا که از آغاز جنگ به اوکراین ارسال کرده، هر چیزی که کی‌یف می‌خواهد را نمی‌توان به سرعت تأمین کرد».

این مقام توضیح داد: «ما باید با پولی که کنگره به حمایت از اوکراین اختصاص می‌دهد، درباره اینکه چه سیستم‌های تسلیحاتی بیشترین سود را به همراه دارد، تصمیم بگیریم. در طی چند هفته گذشته، زمانی که آخرین بسته بودجه شروع به کاهش یافت، دولت تصمیم گرفت ارسال توپخانه‌های هویتزر موثرتر و کارآمدتر است، زیرا می تواند تعداد بیشتری از آنها را ارسال کند و مهمات بیشتری را به قیمتی کمتر نسبت به هزینه ارسال کند».

بر اساس این گزارش، نگرانی‌هایی در کاخ سفید وجود دارد که با توجه به برد بیشتر و قدرت تخریب بالاتر این سلاح نسبت به توپخانه‌های سنتی مانند هویتزر، کرملین ارسال این سیستم یا شبیه آن را به عنوان تشدید تنش توسط تلقی کند.

پالتیکو همچنین افزود: «مقامات کی‌یف شکایت کرده‌اند که هر چه غرب در ارسال کامل تسلیحات مورد نیاز خود تردید کند، عواقب وخیم‌تری برای غیرنظامیان اوکراین خواهد داشت و به روسیه فرصت بیشتری برای برگزاری انتخابات محلی ساختگی در مناطق تحت کنترل خود می‌دهد».

پیش از این، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا با ادعای اینکه پس از شکست روسیه در نبرد کی‌یف، جنگ اوکراین وارد مرحله جدیدی شد، گفته بود اوکراینی‌ها برای پیروزی در این جنگ به کمک نیاز دارند. (جزئیات بیشتر)

روسیه از روز ۵ اسفند (۲۴ فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول