اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

افزایش تنش‌ها در قدس؛ موافقت تل‌آویو با برگزاری راهپیمایی پرچم

مقامات رژیم موقت صهیونیستی در اقدامی به منظور تنش عمدی در بیت‌المقدس، با درخواست برگزاری راهپیمایی تحریک ‌آمیز پرچم در اواخر ماه جاری میلادی موافقت کردند.

افزایش تنش‌ها در قدس؛ موافقت تل‌آویو با برگزاری راهپیمایی پرچم

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، در اقدامی با هدف تشدید تنش عمدی در بیت‌المقدس از سوی رژیم موقت صهیونیستی، «عمر بارلیو» وزیر امنیت داخلی و «یاکوف شابتای»، بازرس کل پلیس، با درخواست «راهپیمایی پرچم» در اواخر ماه جاری که از سوی شهرک‌نشینان سازماندهی می‌شود، موافقت کردند. این راهپیمایی قرار است در با‌ب‌العامود و محله اسلامی در بخش قدیمی شهر اسلامی انجام شود.

رژیم صهیونیستی هر ساله در آستانه روز «اورشلیم» که در تقویم عبری، مصادف است با ۲۸ آیار، راهپیمایی بزرگی را برگزار می‌کند که از باب العامود و محله‌های قدیمی قدس عبور کرده و به صحن‌های مسجدالاقصی می‌رسد و سپس در آنجا برنامه‌ای موسوم به «رقص پرچم‌ها» اجرا می‌کند و از این طریق خواستار بیرون راندن فلسطینی‌ها از قدس می‌شود.

پس از اعلام موجودیت رژیم جعلی رژیم صهیونیستی در یوم‌النکبه (۱۴ می ۱۹۴۸)،  بخش غربی شهر قدس به تصرف این رژیم و قسمت شرقی به تصرف اردن درآمد. اما نهایتاً در پی جنگ شش روزه میان عرب‌ها و رژیم صهیونیستی و پیروزی این رژیم در ژوئن ۱۹۶۷ میلادی، بخش شرقی نیز به بخش غربی قدس الحاق شد و که تل‌‌آویو این روز را تحت عنوان «روز اورشلیم» (قدس) جشن می‌گیرد.

سال گذشته، این روز که مصادف بود  با ۲۸ رمضان و تحصن فلسطینی‌ها در مسجد الاقصی در هفته منتهی به روز جهانی قدس؛  صهیونیست‌های افراطی به مسجدالاقصی یورش بردند و پس از آن بود که نبرد «سیف القدس» علیه اشغالگران از سوی مقاومت فلسطین رقم خورد و صهیونیست‌ها ناگزیر به لغو راهپیمایی پرجم و تعویق آن شدند.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی، در روز چهارشنبه (دیروز، 18 می)، اعلام کردند که بارلیو و شابتای و نیز «دورون ترجمان» رئیس پلیس رژیم صهیونیستی در منطقه قدس با انجام این راهپیمایی تحریک‌آمیز در بیت‌المقدس که از محله اسلامی عبور خواهد کرد، موافقت کردند.

وزارت خارجه دولت تشکیلات خودگردان فلسطینی ضمن محکوم کردن این تصمیم رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «این تصمیم اسرائیل تحریک‌آمیز و تهاجمی است و بخشی جدایی‌ناپذیر از جنگ علنی اشغالگرانه علیه قدس، شهروندان و مقدسات آن و در ادامه کارزارهای تشدید تنش مستمر اسرائیل که تهدیدی برای کشاندن صحنه درگیری به سوی انفجار بیشتر است، می‌گنجد»

وزارت خارجه فلسطین، این اقدام را در چارچوب یهودی‌سازی قدس، تداوم الحاق آن به فلسطین اشغالی و تلاش برای از بین بردن هر جنبه ای از حضور فلسطینیان در آن توصیف و اعلام کرد که این امر بیانگر پافشاری رسمی اسرائیل بر پایبندی به اشغالگری، شهرکسازی، یهودی سازی و اقدام علیه قوانین بین المللی، قطعنامه های سازمان ملل متحد و اراده بین المللی برای صلح است.

این در حالی است که  «بنتسی جوبشتاین» رئیس سازمان صهیونیستی «لاهافا» و یکی از شاگردان حاخام افراطی «مایر کاهانا» روز گذشته، خواستار برچیدن و تخریب قبه الصخره برای افتتاح «معبد» ادعایی در صحن‌های مسجدالاقصی شد.

این سازمان افراطی، به صراحت خواستار طرد همه عرب‌ها از سرزمین فلسطین است و  از حامیان به آتش‌کشیدن کلیساهای مسیحی در فلسطین است. این سازمان حتی دارای برنامه‌ها و طرح‌های متعدد و افراطی برای جلوگیری از معاشرت دختران و زنان یهودی با غیریهودیان به منظور حفظ پاکی و یکدست ماندن نسل بعدی قوم یهود است.

جوبشتاین با انتشار  اطلاعیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی و صفحه اینستاگرام خود از «سازمان‌های معبد» و راست‌گرایان افراطی صهیونیست خواست تا یکشنبه آینده، برای یورش به مسجدالاقصی و آغاز اجرای پروژه برچیدن قبة الصخره با هدف آغاز ساخت «معبد» ادعایی، آماده شوند.

 رئیس این سازمان افراطی صهیونیست، با اطلاعیه‌ها و فراخوان‌های متعدد، تاکید کرد که روز «اورشلیم، روز آغاز تخریب قبه الصخره» است. وی همچنین تصویر یک بولدوزر را که چنگک آن بر روی گنبد طلایی قبة الصخره است، منتشر کرد.

سازمان لاهافا در ماه رمضان گدشته خواستار «تأدیب عرب‌ها» شده بود و صهیونیست‌های افراطی را به تجمع در مقابل صحن باب العامود در شهر اشغالی قدس فراخوانده بود که به درگیری‌های شدید در این باب و آغاز نبرد سیف القدس منجر شد.

دستور آغاز حمله پس از تعیین ضرب‌الاجل از سوی «محمد الضیف» فرمانده کل «کتائب القسام» شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین برای تمام گروه‌های مقاومت مستقر در نوار غزه صادر شد و رزمندگان مقاومت شهرها و شهرک‌های اشغالی را هدف حملات گسترده راکتی و موشکی خود قرار دادند.

این جنگ با وساطت مصر و با تعیین شروط از سوی مقاومت فلسطین در بامداد روز بیست و دوم ماه می با شهادت بیش از ۲۰۰ فلسطینی و هلاکت ۱۳ صهیونیست به پایان رسید. رژیم صهیونیستی در جریان این جنگ اماکن غیرنظامی بسیاری از جمله دفاتر رسانه‌های جهانی و بسیاری از مساجد مسلمانان را هدف حمله قرار داد و ویران کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول