اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

نگاه کارشناسان قرقیز به تنش روسیه و اوکراین؛ منافع غرب از منطقه بی‌ثبات

غرب نیاز به ایجاد جبهه دوم در آسیای مرکزی برابر روسیه و سایر رقبا دارد؛ این منطق فرآیندهای ژئوپلیتیک است و در حالی که روسیه با اوکراین رویارویی دارد، منابع جدیدی از بی‌ثباتی باید ایجاد شود.

نگاه کارشناسان قرقیز به تنش روسیه و اوکراین؛ منافع غرب از منطقه بی‌ثبات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، میزگردی با موضوع «تأثیر درگیری روسیه و اوکراین بر آسیای مرکزی؛ پیش بینی‌ها و واقعیت» در دفتر خبرگزاری فارس در شهر بیشکک، با حضور کارشناسان سیاسی و اقتصادی قرقیزستان برگزار شد.

در این میزگرد «تالای بک جومادل اف» پیشکسوت نیروی انتظامی و کارشناس مسائل امنیت ملی، پروفسور «گوراس جباراف» دکترای علوم اقتصادی، «الماس تاجبی» کارشناس سیاسی و رئیس شورای روابط خارجی و امنیت قرقیزستان، «اوران حسین اف» کارمند سابق ماموریت OSCE در اوکراین  حضور داشتند.

«تالای بک جومادل اف» کارشناس مسائل امنیت ملی درباره اثرات منفی درگیری بر کشورهای آسیای مرکزی از جمله قرقیزستان، خاطر نشان کرد: با اینکه اوکراین از آسیای مرکزی دور است، این رویدادها در حوزه نظامی، مسائل مرزی و همچنین در حوزه فرهنگی و بشردوستانه منطقه تأثیر خواهند داشت.

این کارشناس با اشاره به اینکه در کشورهای آسیای مرکزی مشکلات حل نشده بین همسایه‌ها، از جمله مسائل مرزی، استفاده مشترک از مراتع و آب‌ها وجود دارد، گفت: در پس  زمینه درگیری‌های روسیه و اوکراین، ممکن است این مسائل برای طولانی مدت به حالت تعلیق درآید.

وی افزود: در شرایط این بازی ژئوپلیتیک و اینکه در کشورمان وارد یک منطقه تلاطم شده‌ایم، تمام نقاط مشکل دار افزایش یافته است.

جومادل اف با اشاره به اینکه غرب در این درگیری مستقیما دخیل است، گفت: اکنون غرب نیاز به ایجاد جبهه دوم در آسیای مرکزی در برابر روسیه و سایر رقبای جغرافیایی دارد. این منطق فرآیندهای ژئوپلیتیکی است و در حالی که روسیه با اوکراین رویارویی دارد، لازم است منبع جدیدی از بی ثباتی از جناح دیگر ترتیب داده شود. بنابراین کل منطقه آسیای مرکزی در یک دوراهی ژئوپلیتیک قرار دارد.

کارشناس مسائل امنیت ملی با اشاره به اینکه متاسفانه برای بی ثبات ساختن کشور ما هم وسیله و هم نیرو فراهم است، گفت: ما بیش از 20 هزار سازمان غیردولتی داریم که توسط غرب تامین مالی و آموزش می‌بینند و اغلب در پایتخت قرار دارند. اما در مناطق روستایی، انواع جنبش‌های رادیکال، رهبران افکار عمومی می‌شوند. آنها رادیکال هستند و ربطی به اسلام ندارند. از جهت دیگر خطر نفوذ گروه‌های تروریستی از خاک افغانستان به کشور هم بعید نیست.

به گفته وی، امروز نهادهای مجری قانون قرقیزستان و کشورهای منطقه باید اقدامات پیشگیرانه لازم را انجام دهند و نباید اجازه دهند تا منطقه مانند اوکراین به سکو و میدان جنگ بین قدرت‌ها برای کسب منافع تبدیل شود.

در این میزگرد «گوراس جباراف» دکتر علوم اقتصادی پیامدهای اقتصادی و ملموس درگیری روسیه و اوکراین در جهان را تبیین کرد.

وی گفت: غرب که انواع تحریم‌ها را علیه روسیه اعمال کرد، امیدوار بود که اقتصاد این کشور سقوط کند، اما همانطور که می‌بینیم این اتفاق نیفتاد. به عنوان مثال، در بازار ارز در آغاز خصومت‌ها، روبل روسیه به طور قابل توجهی سقوط کرد و امروز ارزش قبل از بحران را حفظ کرده است. با این حال، این به دلیل اصلاحات مالی یا اقتصادی در داخل فدراسیون روسیه نیست، بلکه بیشتر به دلیل واکنش بازارهای جهانی از جمله بازارهای نفت و گاز است که به طور قابل توجهی بر وضعیت تأثیر می‌گذارد.

به گفته وی، این امر با سیاست داخلی و اشتباه ایالات متحده تسهیل شد.

این کارشناس معتقد است اگر تأثیر اقتصادی روسیه بر قرقیزستان را ارزیابی کنیم، قبل از هر موضوعی باید هموطنان خود را که در فدراسیون روسیه کار و تحصیل می‌کنند، در نظر بگیریم.

جباراف خاطر نشان کرد: تنها نقل و انتقالات مهاجران امروزی به حدود 2 میلیارد دلار در سال می‌رسد و گردش تجاری بین کشورهای ما (روسیه و قرقیزستان) 2 میلیارد دلار دیگر است که در مجموع 4 میلیارد است که معادل نیمی از تولید ناخالص داخلی قرقیزستان است.

 وی افزود:قرقیزستان به طور قابل توجهی به روسیه و منابع انرژی و سوخت و روان کننده‌ها، آهن، چوب و غیره وابسته است. البته کشورهای آسیای مرکزی از همه امکانات و منابع برای مقابله با تهدیدها و چالش‌های مختلف برخوردارند، اما متاسفانه اراده سیاسی و درک کافی از نحوه اجرای این امر وجود ندارد.

وی در مورد اقداماتی که می‌توان پیامدهای اقتصادی را به حداقل رساند، قزاقستان را مثال زد که یکی از بزرگترین تامین کنندگان غلات است.

وی گفت: حدود 18 میلیون تن غلات را به 53 کشور جهان عرضه می‌کند. همچنین سرشار از فرآورده های نفتی است. ترکمنستان و ازبکستان دارای میدان‌های گازی هستند. منابع آب و انرژی در قرقیزستان و تاجیکستان فراوان است. یعنی 5کشور منطقه، همه اهرم‌های اقتصادی را در اختیار دارند.

جباراف خاطرنشان کرد که با این حال کلیشه‌های مختلفی وجود دارد که گفته می‌شود: «ما نمی‌توانیم کاری انجام دهیم و کشور فقیر هستیم» اما اینطور نیست. ما هنوز یاد نگرفته‌ایم مدرن و مترقی فکر کنیم. شاید لازم باشد نسل  جدید رهبرانی بیایند که جوهر ادغام اقتصادی، اجتماعی، معنوی را درک کنند تا نهاد منطقه‌ای مرکزی برای ادغام به روز شود.

«الماس تاجیبی» کارشناس سیاسی در مورد نقش کشورهای منطقه آسیای مرکزی در به حداقل رساندن پیامدهای درگیری روسیه و اوکراین گفت: کشورهای آسیای مرکزی اول از همه باید به نیروهای خود اعتماد کند و با خطرهای مرزی، مثل  نفوذ گروه‌های تروریستی، ورود مواد قاچاقی مخدر فوری مقابله کند.

به گفته وی سازمان اتحادیه نیروهای قرقیزستان و قزاقستان این را تجربه کردند و در زمان وقوع مشکلات مرزی تاجیکستان با افغانستان به خوبی از مرز تاجیکستان دفاع کردند. در واقع،  نیروهای کشورهای آسیای مرکزی یک همکار استراتژی روسیه هستند.

« اوران حسین اف» کارمند سابق ماموریت OSCE در اوکراین، خاطر نشان کرد که تقریباً از آغاز درگیری در شرق کشور، به مدت 7 سال شاهد بحران‌های انسانی بودم.

وی گفت: اوکراین برای کسانی که در اتحاد جماهیر شوروی سابق زندگی می‌کردند، کشور نزدیک و برادر است و آنها درد اوکراینی‌ها را به خوبی درک می‌کنند. از این درگیری‌ها بیشتر از همه ساکنان غیر نظامی اوکراین، از جمله زن‌ها و بچه‌ها آسیب دیدند و قربانی جنگ شدند.

حسین اف ادامه داد: من معتقدم این جنگ برای چند سال‌ ادامه دارد. اگر چه کشورمان آسیب مستقیمی از این جنگ نخواهد دید، اما از آنجایی که جدی است، درگیری تأثیر شدیدی بر کشورهای آسیای مرکزی خواهد داشت. این ممکن است تاثیر قابل توجهی بر مهاجران کارگری ما داشته باشد و همچنین باعث افزایش قیمت مواد غذایی وارد شده از روسیه باشد، زیرا ما به صادرات روسیه وابسته هستیم.

به عقیده وی، بیشکک باید در این درگیری‌ها باید به بی‌طرفی پایبند باشد و از گفت و گوی سیاسی حمایت کند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول