اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

تنش لفظی آمریکا و روسیه در شورای امنیت درباره «بحران غذایی» در جهان

وزیر خارجه آمریکا در نشست شورای امنیت سازمان ملل، روسیه را به گروگان گرفتن امنیت غذایی جهان برای فشار بر اوکراین متهم کرد، روسیه در مقابل ادعاهای واشنگتن را کاملا نادرست خواند.

تنش لفظی آمریکا و روسیه در شورای امنیت درباره «بحران غذایی» در جهان

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی روسیه را به استفاده از غذا به عنوان سلاح و به گروگان گرفتن غلات میلیون‌ها نفر از مردم جهان به منظور به زانو درآوردن اوکراین متهم کرد. 

براساس گزارش آسوشیتدپرس، وی در یک نشست شورای امنیت سازمان که به درخواست واشنگتن برگزار شد مدعی شد: جنگ تجارت و حمل و نقل دریایی در منطقه وسیعی از دریای سیاه را متوقف کرده و ناوبری در منطقه را ناامن کرده، صادرات محصولات کشاورزی اوکراین را گیر انداخته و زنجیره تامین مواد غذایی در جهان را به خطر انداخته است. 

وی که ریاست این جلسه را بعهده داشت اظهار داشت، این مساله در زمانی اتفاق افتاده که گرسنگی در جهان پیش از این با تغییرات آب و هوایی و بیماری کووید-19 تشدید شده بود و اکنون بدتر نیز شده است. 

وزیر خارجه آمریکا که کشورش تحریمهای شدیدی را علیه ناوگان حمل و نقل روسیه اعمال کرده است ادعا کرد: از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، این کشور تلاش کرده دسترسی به دریای سیاه و دریای آزوف را تحت کنترل و بنادر اوکراین را مسدود کند که آمریکا آن را تلاشی عمدی برای جلوگیری از عبور و مرور دریایی و حمل و نقل دریایی می‌داند. 

بلینکن در ادامه اظهارات خود گفت: «در نتیجه اقدامات دولت روسیه، حدود 20 میلیون تن غلات در سیلوهای اوکراین بدون استفاده مانده، که باعث کاهش عرضه جهانی مواد غذایی و سر به فلک کشیدن قیمتها می‌شود و افراد بیشتری در سراسر جهان با ناامنی غذایی مواجه خواهند شد.» 

«واسیلی نبنزیام، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، در واکنش به ادعاهای بلینکن در این نشست، ادعاهای ایالات متحده و کشورهای غربی مبنی بر اینکه ما می خواهیم همه را از گرسنگی بکشیم و اینکه فقط شما و اوکراین به فکر نجات مردم دنیا هستید را رد کرد و آن را کاملا نادرست خواند.

پیش از این «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در آمریکا نیز در واکنش به ادعاهای غرب درباره عملیات جهانی روسیه و مساله امنیت غذایی در جهان گفته بود تحرکات احمقانه اقتصاد کلان کشورهای غربی امنیت غذایی جهانی را از بین برده و مشکلات در این زمینه مدت‌ها قبل از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین آغاز شده است.

به گفته وی، «بحران غذایی پس از موجی از تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی ضد روسیه که اعتبار دولت‌های غربی را به دلیل غیرقابل پیش‌بینی بودن اقداماتشان تضعیف کرد و همچنین زنجیره‌های تامین را شکست و جریان‌های مالی بین‌المللی را قطع کرد، تشدید شد».

این دیپلمات روس در ادامه با اشاره به اینکه اظهارات کشورهای غربی مبنی بر اینکه ممنوعیت آن‌ها شامل عرضه مواد غذایی و کودها نمی شود فریب است، گفت: زیرا تحریم‌ها در حوزه‌های مالی و حمل و نقل به طور مستقیم بر وضعیت بازارهای جهانی مواد غذایی تاثیر می‌گذارد.

روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه) به درخواست کمک جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک در منطقه دونباس اوکراین برای دفاع در مقابل حملات کی‌یف، عملیات نظامی خود را در اوکراین آغاز کرد و هدف آن‌ را خلع سلاح و نازی‌زدایی این کشور اعلام کرده است. 

در حالی آتش درگیری‌ها در اوکراین ادامه دارد که کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده و آمریکا با عرضه تسلیحات سنگین و تشدید تحریم‌ها علیه روسیه به این تحریم‌ها دامن می‌زنند. آمریکا و انگلیس پیشتاز کشورهای تحریک‌کننده اوکراین برای ادامه جنگ با روسیه هستند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول