اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

آغاز مرحله دوم آبگذاری در کانال‌های آبیاری گیلان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گیلان با اشاره به آغاز مرحله دوم آبگذاری در اراضی شالیزاری گیلان گفت: با تلاش‌های صورت گرفته مرحله دوم آبگذاری کانال سد سنگر برای آبیاری شالیزارهای مناطق شرق گیلان از صبح روز گذشته به مدت هشت روز آغاز شد.

آغاز مرحله دوم آبگذاری در کانال‌های آبیاری گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، وحید خرمی امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به آغاز مرحله دوم آبگذاری در اراضی شالیزاری گیلان اظهار کرد: با تلاش‌های صورت گرفته مرحله دوم آبگذاری کانال سد سنگر برای آبیاری شالیزارهای مناطق شرق گیلان از صبح روز گذشته آغاز و به مدت هشت روز ادامه‌دار است.

وی با تأکید بر رعایت تقویم زراعی برای کاهش تنش آبی و رفع کمبود آب زراعی گفت: کشاورزان فعالیت‌های زراعیشان را با تقویم آبگذاری کانال‌ها هماهنگ کنند تا هم فعالیت‌های کشاورزی سرعت بیشتری گرفته و در طرف دیگر شاهد کاهش تنش آبی باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گیلان با تأکید بر مدون بودن اجرای تقویم زراعی در استان افزود: هرگونه تغییرات برنامه‌های آبیاری متناسب با شرایط آب و هوایی و نیازهای احتمالی، به عموم کشاورزان عزیز اطلاع رسانی می‌شود.

خرمی با درخواست از مردم در خصوص عدم حضور در حریم  بستر رودخانه سفیدرود بیان کرد: با توجه به افزایش آب رودخانه سفیدرود و کانال‌های آبیاری و برای جلوگیری از بروز حوادث احتمالی، شهروندان از نزدیک شدن به بستر و حریم رودخانه سفیدرود و کانال‌های آبیاری و تأسیسات آبی خودداری کنند.

استان گیلان بزرگ‌ترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور به شمار می‌رود که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را ازلحاظ سطح زیر کشت همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

بنا بر آمارهای آب منطقه‌ای استان، کشاورزان گیلانی سال گذشته فصل زراعی خشکی را پشت سر گذاشتند و رنج تولید برنج به دلیل بارش کم و خشک‌سالی برای آن‌ها چند برابر شد.

کارشناسان معتقدند لزوم توجه شالکیاران گیلانی به استفاده از تقویم زراعی به منظور کشت به  موقع برنج و استفاده از آب‌های سطحی موجود برای کاشت از جمله راه‌های تسهیل کار زراعی در شرایط موجود است.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول