اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

فارس من|آمادگی بورس انرژی برای عرضه خوراک پالایشگاه‌ها

یک مقام آگاه گفت: بورس انرژی آمادگی و زیرساخت لازم را برای عرضه خوراک پالایشگاه‌ها در این بازار شفاف دارد.

فارس من|آمادگی بورس انرژی برای عرضه خوراک پالایشگاه‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس، تعدادی از مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت موضوع «درخواست ورود خوراک پالایشگاه‌ها به بورس انرژی» خواستار پیگیری این مسئله و پاسخگویی مسئولان مربوطه شدند.

در این پویش آمده است « در حاضر حاضر نرخ خوراک پالایشگاه‌ها به شکل کاملا غیرشفاف توسط شرکت پالایش و پخش تعیین می‌شود. این مساله باعث شده انتشار صورت‌های مالی این شرکت ها همیشه با تاخیر انجام شده و ابهام این مساله بازار سرمایه را دچار نوسان کنند.

عمده محصولات شرکت‌های پالایشی در بورس انرژی و بورس کالا معامله می‌شود و برای از بین بردن رانت و افزایش شفافیت در اقتصاد باید خوراک پالایشگاه‌ها در بستر بورس انرژی معامله شود.
پیش‌بینی‌پذیر بودن اقتصاد یکی از شعارهای اصلی دولت آقای رئیسی است و این مهم باید هرچه سریعتر با تصویب ورود خوراک پالایشگاه ها به بورس انرژی محقق شود.

طبق ماده ۱۳ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور: کلیه پالایشگاههای کشور مشروط به پرداخت و تسویه وجوه نفت خام و میعانات گازی خریداری شده تحویلی به قیمت هر بشکه نود و پنج درصد (۹۵ ٪) تحویل روی کشتی (فوب) خلیج فارس و به‌ صورت نقدی یا اعتبار اسنادی یک ‌ماهه به شرکت دولتی ذی ‌ربط تابعه وزارت نفت، مجازند فرآورده‌ های نفتی مازاد بر نیاز داخلی را راساً صادر کنند و دولت مکلف است سالانه سهم صندوق توسعه ملی را پرداخت نماید.

تبصره ۱ - استفاده از ساز و کارهای بورس انرژی در خرید و فروش نفت خام و میعانات گازی و فرآورده‌‌های نفتی و انرژی برق در اولویت قرار دارد.

تبصره ۲ - شرکت دولتی ذی ‌ربط تابعه وزارت نفت مجاز است قیمت پایه نفت خام و میعانات گازی عرضه شده در بورس را:

۱ - تا دو درصد (۲ ٪) کمتر از نود و پنج درصد (۹۵ ٪) تحویل روی کشتی (فوب) خلیج فارس تعیین کند.

۲ - تا سه درصد (۳ ٪) کمتر از بند (۱) برای توسعه پالایشگاههای موجود یا احداث پالایشگاههای جدید تا ده سال پس از بهره ‌برداری، تعیین کند.

بنابراین از دولت شورای هماهنگی سران قوا انتظار می‌رود هرچه سریعتر ورود خوراک پالایشگاه‌ها به بورس انرژی را در دستور کار خود قرار دهد.»

خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، برای پیگیری این مسئله با شرکت ملی نفت تماس گرفت که آنها گفتند: چالش‌های جدی برای ورود خوراک پالایشگاه‌ها به بورس انرژی وجود دارد. عرضه نفت و میعانات گازی در بورس انرژی بیش از آنکه به تصمیم شرکت ملی پالایش و پخش بستگی داشته باشد، درگیر ملاحظات شرکت ملی نفت ایران است.

این مقام آگاه ادامه داد:در حال حاضر با وجود تداوم تحریم‌های نفتی علیه ایران، قیمت نفت ایران طبق قواعد بازار و نه گزارش مراجع رسمی به فروش می‌رسد. همین موضوع باعث شده است که شرکت ملی نفت به عنوان نهاد تعیین کننده قیمت نفت ایران در یک بازه زمانی سه ماهه عدد قیمت هر بشکه نفت ایران را برای پالایشگاه‌ها تعیین کرده و سپس محاسبات صورت‌های مالی بر این مبنا انجام شود. امیدواریم در آینده به عنوان یکی از بازارهای مهم عرضه نفت خام به عنوان مرجع قیمت‌گذاری هم باشیم.

همچنین خبرنگار فارس با بورس انرژی تماس گرفت که مدیریت ارتباطات بورس انرژی ایران در مورد معاملات خوراک پالایشگاه‌ها توضیح داد: پیش از این نیز پیشنهادهایی درباره انجام این معاملات به نهادهای مربوطه ارائه شده‌بود. بورس انرژی ایران زیرساخت لازم و ظرفیت کافی برای معاملات خوراک پالایشگاه ها را دارد و در صورت بررسی ملاحظات فنی از سوی وزارت نفت و پالایشگاه ها، می‌تواند معاملات خوراک پالایشگاه‌ها را نیز در چارچوب قراردادهای استاندارد بورس انرژی ایران اجرایی کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول