اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

معرفی برنده یک واحد مسکونی پویش کتابخوانی مثبت 3/ دشمن برای پیری جمعیت دندان تیز کرده است

آیین اختتامیه پویش ملی کتابخوانی مثبت ۳، شب گذشته جمعه ۳۰ اردیبهشت‌ماه در سالن سینما فجر شهرستان اسلامشهر برگزار شد و در آن قرعه‌کشی ۱۰۰ جایزه یک میلیون تومانی و یک واحد آپارتمان مسکونی انجام شد.

معرفی برنده یک واحد مسکونی پویش کتابخوانی مثبت 3/ دشمن برای پیری جمعیت دندان تیز کرده است

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، آیین اختتامیه پویش ملی کتابخوانی مثبت ۳، شب گذشته جمعه ۳۰ اردیبهشت‌ماه در سالن سینما فجر شهرستان اسلامشهر برگزار شد و در آن قرعه‌کشی ۱۰۰ جایزه یک میلیون تومانی و یک واحد آپارتمان مسکونی در استان تهران به عنوان جایزه برای شرکت‌کنندگان این پویش در سینما فجر اسلامشهر برگزار شد.

دشمن برای پیرشدن جمعیت ایران دندان تیز کرده است

حجت‌الاسلام سیدحسین موسوی نویسنده کتاب مثبت ۳ در این آئین گفت: واقعیت‌هایی پیرامون فرزندآوری وجود دارد و متاسفانه جمعیت به سمت تک فرزندی رفته است که برگرفته از سبک زندگی اسلامی نیست. برای تبیین فرزندآوری اقدام به سخنرانی‌هایی گسترده ای در جمع نخبگان مذهبی و دانشگاهی و مردم کردیم و اکثریت مردم این موضوع را به چالش می‌کشیدند و ما صبورانه به شبهات و سوالات پاسخ می‌دادیم.

وی تصریح کرد: در جهت تبیین موضوع فرزندآوری حتی در میان استان‌ها و جمع‌های گوناگون علما رفتیم و متاسفانه انتقادهایی را از برخی بزرگان شنیدیم و این صحبت‌ها تبدیل به کتاب شد، اینکه با ابزار کتاب وارد مساله‌ای مهم شویم سخت است به خصوص در این شرایطی که جامعه نمی‌پذیرد به سمت فرزندآوری برود و اهل کتاب هم نیست.

موسوی بیان کرد: کتابی که محصول یک هیأت مذهبی است،‌ دومین کتاب پرفروش سال می‌شود، اگر مسیرتان به کتابفروشی‌های انقلاب می‌افتد متوجه خواهید شد، با کتاب قدم بلند برداشتن سخت است.

گردش مالی ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، پویش کتابخوانی مثبت ۳

وی خاطرنشان کرد: به همت دوستان و همراهان طرح گردش مالی کتاب مثبت سه، مبلغ ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در چند ماه شد، هر کتابی حاشیه سودی داشت که این سود متوجه جوایز طرح شامل یک دستگاه آپارتمان و صد کارت هدیه یک میلیون تومانی شده است و بخشی نیز متوجه دبیرانی شد که در هر استان توانستند با نگاه حکمرانی مردمی این حماسه را رقم بزنند.

نویسنده کتاب مثبت ۳ اظهار داشت: در رابطه با آثار و فواید فرزند آوری ۱۱ مورد در کتاب بیان شده است، یکی از فواید فرزندآوری این است که خانواده‌هایی که سمت چند فرزندی می‌روند، خانواده‌های قدرتمندی می‌شوند و از قدیم هر خانواده کم‌فرزند داشت، آن را ضعیف قلمداد می‌کردند و این نگاه درستی بود.

وی گفت:دهه ۶۰ نرخ باروری  ۶.۴ دهم درصد بود و هر زن ایرانی به طور متوسط ۶ و نیم فرزند می‌آورد و امروز نگران پیر شدن هستیم زیرا نرخ فرزندآوری به ۱.۶ دهم رسیده است، در حال حاضر زن و شوهر خانواده‌ای را تشکیل می‌دهند و دو فرزند هم نمی‌آورند و با این روند جمعیت ایران در آینده حفظ نمی‌شود. متاسفانه با این وضعیت که جلو می‌رویم، ایران پیر می‌شود و دشمنان برای پیری ایران دندان تیز کرده‌اند، در این چند ماه که پویش راه افتاد آنقدر ما را تهدید کردند. به طور کلی رسانه‌های غربی و غیره به این موضوعات حمله می‌کنند.

موسوی خاطرنشان کرد: قبل از اینکه مجلس قانون جوانی جمعیت را تصویب کند، هیأت یا مهدی اسلامشهر اعلام کرد سیاست‌های تشویقی دارد و خانواده‌های زیادی استقبال کردند و قرار شد تابستان ۱۴۰۰ فرزند خود را به دنیا بیاورند. ۱۹۰ نفر در طرح شرکت کردند و در تابستان و پاییز ۱۴۰۰ تعداد ۳۰ فرزند متولد شد اینکه ما معتقدیم جریان حلقه میانی می‌تواند کارهای بزرگی انجام دهد، همین است در این میان ۹ فرزند که طبق میثاق در تابستان متولد شده بودند از جوایز نقدی وغیرنقدی بهره‌مند شدند.

قاضی‌زاده هاشمی: عظمت و نام ایران و ترویج تمدن و فرهنگ اسلامی ایرانی نیاز به نیروی انسانی دارد

امیرحسین قاضی زاده هاشمی در آئین اختتامیه پویش ملی کتابخوانی مثبت سه اظهار داشت: هیأت مذهبی یا مهدی در خصوص مسئله جمعیت احساس مسئولیت کرده و پای کار است و عزیزانی این پیام را به درستی درک کرده‌اند. بنده از سال ۸۸ درگیر بحث جمعیت در مجلس بودم و اولین باری که شورای عالی انقلاب فرهنگی بحثی را در بحث‌های جمعیتی مطرح کرد و رهبری دستور دادند موضوع را با مجلس طرح کنند، کمیته‌ای در مجلس تشکیل شود. آن موقع بنده مسئول کمیته بودم و چندین طرح را دنبال و مطالعات گسترده در مورد جمعیت جهان و جمعیت شناختی از آن جمله بود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان کرد: ما نگران شدیم برخی از قومیت‌های ایرانی حذف شوند زیرا نرخ باروری این قدر کاهش یافته بود که فرهنگ تمدن ایرانی از جمله زبان گیلکی که برخی از ممیزات تمدن ماست به خطر بیفتد. تلاش‌هایی شد تا اخیراً در مجلس طرح جمعیت و خانواده به نتیجه رسید همان طور که پدران و مادران عزیز ما در گذشته فرزندانی را تقدیم کرده‌اند، نسل امروز نیز وظیفه ای سنگین دارند، اگر به یک نسل قبل برگردیم خانواده‌ای را به یاد نمی‌آوریم که ۶ فرزند نداشته باشد.

قاضی‌زاده هاشمی خاطرنشان کرد: فرزندان عزیزی بودند که کیان این کشور را حفظ و فداکاری کردند و ما خانواده‌ای با ۹ شهید داریم و هر چند یک سوم والدین شهدا در قید حیات هستند، بیش از ۳۰۰  نفر از والدین بیش از ۳ شهید داده‌اند.

وی گفت: کشوری که جمعیتش کم شود، بدون پشتوانه می‌شود و مجبور می‌شوند، کشور را با مهاجرین اداره کند، چون فاقد نیروی انسانی است تا اقتصاد و زندگی را اداره کند، کشوری مانند سوئیس زبانزد در رفاه است و یک سوم این کشور مهاجر هستند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بیان کرد: ایران در سال‌های بعد به سالمندی می‌رسد و چون نیاز به نیروی کار دارد، مجبور به استفاده از نیروی اتباع هستیم. والدین و جوانان باید از این زاویه احساس مسئولیت کنند چون عظمت و نام ایران و ترویج تمدن و فرهنگ اسلامی ایرانی و تمدن شیعی و اهل بیت(ع) در این دوره نیاز به نیروی انسانی دارد تا آن را پیش ببرد امید است با این حرکت مردمی در حوزه فرهنگ سازی کار شود و با حمایت دولت طرح پیش رود.

قاضی زاده هاشمی اظهار داشت: والدین برای تربیت این فرزندان نیز وظیفه سنگینی برعهده دارند، امید است نسل حاضر نیز بتوانند موفق عمل کنند و فرزندان موثری را تربیت کنند و باتربیت نسلی آماده ظهور نزدیک شود.

 یک نماینده مجلس: امروز هیچ فریضه‌ای مهم‌تر از حفظ جوانی جمعیت نیست

 امیرحسین بانکی پورفرد رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی در این آئین اظهار داشت: خوشبختانه با تلاش‌های گسترده گفتمان جوانی جمعیت در جامعه شکل گرفته است. در دورانی بود که هرکس برای جمعیت جوان کاری می‌کردند، مورد سرزنش قرا می‌گرفتند، به یاد داریم زمانی مراسم تشییع مدافعان حرم و شهدا مظلومانه برگزار می‌شد و خیلی‌ها سرزنش می‌کردند اما وقتی حججی شهید شد این مهجوریت کنار رفت و مدافعان حرم عزت پیدا کردند.

وی بیان کرد: خدا را شکر در بحث جمعیت نیز همین طور است و این موضوع محجور نیست، با تصویب قانون جوانی جمعیت و تبدیل شدن این مسئله به گفتمان در کشور، در حال حاضر همه‌جا صحبت از جوانی جمعیت و خانواده است و مردم به میدان آمده‌اند.

بانکی پورفرد تصریح کرد: با یک حرکت باید نرخ باروری را جا به جا کنیم، چون آمار پایین است. باید این جمعیت برکت پیدا کند، نشست‌های مخلصانه هیأت یامهدی اسلامشهر تبدیل به جریان شده و باید این ادبیات را ارتقا دهیم تا قانون جوانی جمعیت مطالبه مردم باشد.

وی خاطرنشان کرد: یک زمانی کمک می‌شد تا هزینه ناباروری را حل کنیم، ۳ میلیون زوج نابارور هزینه بالایی است الان فعالان جمعیت ۹۰ درصد از هزینه‌ها را تحت پوشش قرار داده‌اند و هر زوج سال ۱۴۰۰ اقدام کند، بیمه تامین اجتماعی و سلامت هزینه را می‌پردازد.

نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اگر فرد در بخش خصوصی درمان شده باشد، میزان ۵۰ درصد تعرفه پرداخت می‌شد اما در جلسه‌ای که با شورای عالی بیمه برگزار شد، ۹۰ درصد از پرداخت خصوصی در زمینه ناباروری تامین خواهد شد. برخی از اقلام قبل از اسفند تحت پوشش بیمه ناباروی نبود اما با این تصویب چند قلم وارد شد و هفته گذشته در جلسه‌ای در شورای عالی بیمه قرار شد اختصاص یابد.

بانکی پورفرد گفت: با این طرح سه میلیون زوج را می‌توان بارور کرد، اما جبهه مردمی باید برای فرزندآوری و تحقق قانون جوانی جمعیت مطالبه‌گری کند تا به جای تلاش برای رفع مشکل زوج‌های نابارور، دستگاه‌هایی که کوتاهی می‌کنند به صورت ملی مطالبه‌گری شود.

۹۰۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۰ تسهیلات فرزندآوری گرفتند

وی افزود: در قانون جوانی ۲۱ مانع برای فززندآوری شناسایی شد و برای هر یک موادی در نظر گرفتیم تا حل شود در این قانون تسهیلاتی که دو سال قبل بود ۵ برابر شد. حتی جوانانی که سال ۹۹ ازدواج کرده بودند و موفق به دریافت وام نشده بودند توانستند از ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان وام بهره‌مند شوند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: سال قبل ۹۰۰ هزار نفر موفق به دریافت وام شدند، از فروردین امسال نیز وام‌ها شروع شده است. اگر این قانون کامل اجرا شود مشکلات فرزندآوری به طور کامل رفع می‌شود. مردم و افکار عمومی باید پای کار بیایند و مطالبه‌گری از بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی صورت بگیرد و مدیران بداند اگر کار انجام ندهد مردم علیه‌اش بسیح می‌شوند.

بانکی پورفرد عنوان کرد: خالصانه عملیات تصویب قانون را انجام دادیم و امروز ابزار قانونی در دست است. رهبری ده سال است در این باره توصیه می‌فرمایند که این کار نیاز به قانون دارد، امروز قانون دست ما را گرفته و ابلاغ شده و دو روز قبل رئیس جمهور در ستاد ملی جمعیت گفت، تسیهلات قانون جوانی جمعیت زودتر باید اجرایی شود و دستور فوری دادند.

وی اظهار داشت: همه باید قوای خود را متمرکز کنند که قانون اجرایی شود و بعد اثرگذاری سراسری می‌شود که آثار و برکات زیادی دارد. ۳۰ سال قبل در هر خانه‌ای پر از بچه بود و امروز پر از جوان و میانسال است و ۳۰ سال دیگر پر از سالمند است و آن روز فرصت جبران نیست.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: مهم‌ترین نقطه موفقیت مسأله جمعیت است اگر جمهوری اسلامی همه موفقیت‌ها را داشته باشد اما جمعیت پیر باشد، تمام این موفقیت‌ها از بین می‌رود و به پشتوانه جمعیت، می‌تواند موفقیت به دست بیاورد، امروز هیچ فریضه‌ای مهم‌تر از حفظ جوانی جمعیت نیست.

مراسم اختتامیه و قرعه‌کشی‌جوایز پویش‌ملی‌ کتابخوانی مثبت۳ شب گذشته جمعه ۳۰ اردیبهشت‌ماه در سینما فجر اسلامشهر برگزار شد در نهایت و پس از قرعه‌کشی محمدرضا صابر برنده یک واحد مسکونی در شهرستان اسلامشهر شد. ۱۰۰ نفر نیز هدایای یک میلیون تومانی دریافت کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول