اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

تولید ۱۸ مستند پرتره جدید؛ از کارآفرین ایرانی تا معمار اتریشی

۱۸ مستند با موضوع شخصیت‌های علمی، هنری، ورزشی و سیاسی در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی تولید شده است.

تولید ۱۸ مستند پرتره جدید؛ از کارآفرین ایرانی تا معمار اتریشی

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مستندهایی با موضوع شخصیت‌های ورزشی، چهره‌های علمی معاصر و کارآفرینان برتر در مرکز گسترش تولید شده و به زودی آماده نمایش خواهد شد. 
«در فصل خنده‌ دشوار» به کارگردانی محمدرضا عرب پرتره زندگی دکتر مرتضی فرهادی است و «ابدیت» ساخته محمود رحمانی به زندگی و آثار احمد اسفندیاری از پیشگامان هنر مدرن و نقاش نوگرای ایرانی می‌پردازد.
مستند «کاشف» به کارگردانی رضا خوشدل راد سرگذشت پر فراز و نشیب محمد میرزا چایکار، معروف به کاشف السلطنه، از رجال موثر و نامدار پایان دوره قاجار و ابتدای دوره پهلوی اول است 
مریم فرهمند در حال تولید مستندی با عنوان «از آفتابی به آفتابی دیگر» برای بیان روند شکل‌گیری شخصیت هنری و شناخت بن مایه‌های ایرانی و اسلامی در آثار منصور قندریز نقاش مشهور ایرانی است.
«عشق را زیر باران باید جست» ساخته الله‌کرم رضایی‌زاده زندگی‌نامه و بررسی پژوهش‌های مردم شناختی پرفسور کریستیان برومبورژه درباره گیلان و هادی آفریده هم در «هولاین در ایران» داستان سفر این معمار برجسته به ایران را مقابل دوربین برده است.
«رویای پوپک» به کارگردانی رضا سورانی به پوپک بسامی عضو تیم ملی وزنه برداری بانوان می‌پردازد که با شیوع کرونا در فرآیند تمرین او اختلال ایجاد شده است. احوالات یک جانباز جنگ تحمیلی که به احیای محیط زیست کمک می‌کند به نام «مرد نمکی» مستندی از ناصر نبی‌زاده است.
«آخرین خنیاگر» مستندی از افشین رشیدی قادری درباره یکی از هنرمندان شهیر مازندرانی و «پیرمرد مجسمه‌ساز» به کارگردانی عباس بلوچی عبدالله آباد در خصوص مجسمه سازی است که آثارش را روی دیوار خانه‌اش به نمایش گذاشته است. نیما حسن بیگی در «آواز گمشده» پرتره‌ای از قربان خان شاهی ارائه می‌دهد.
«تاجر عاشق» به کارگردانی رهبر قنبری زندگی و کار مرحوم مهدی ابراهیمی دریانی بنیانگذار سوپرمارکت‌های دریانی و بانی محلات مهم مانند شهرآرا، پاتریس لومومبا، تهران ویلا و بهبودی را روایت می‌کند.
«حمید» ساخته حسین دادگر پرتره مردی ۵۰ ساله است که ۳۵ سال است از یک ترس رنج می‌برد و «جیران» به کارگردانی ربابه روحی سامیانی روایت پیرزن ۶۰ ساله ای است که در بالای کوه‌ های جنگلی به تنهایی زندگی می‌کند و سال‌هاست در انتظار فرزند گم شده‌اش است.
«مردی با دوربین عکاسی» ساخته جمشید یدالهی آهنگر روایتی از جدید الاسلام عکاس پرتره، کلکسیونر دوربین و عکس های تاریخی است که برای تاسیس موزه ای در تبریز با مشکل روبه روست. مستند «پادشاه» به کارگردانی باقر سروش درباره کاک یوسف و خانواده‌اش است که تنها ساکنان یک روستا هستند، با وجود ویرانی همه خانه‌ها کاک یوسف نمای بیرونی ساختمان‌ها را سالم نگه داشته است.
«تکم» به کارگردانی احمد شادی درباره یک تکم چی پیر است که پس از چند سال تصمیم می‌گیرد آیین تکم گردانی در زادگاهش برپاکند. «رویای شام» ساخته ایمان گودرزی درباره شخصیتی است که سال‌ها زیر سیطره داعش زندگی کرده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول