اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

برداشت و حمل گیاهان دارویی کتیرا و آویشن در شهرضا ممنوع شد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرضا گفت: برداشت و حمل محصولات جنگلی و مرتعی از جمله آویشن، آنغوزه و کتیرا باید با مجوز اداره منابع طبیعی انجام شود و برداشت بدون اخذ مجوز و پروانه معتبر از منابع طبیعی تخلف محسوب می‌شود.

برداشت و حمل گیاهان دارویی کتیرا و آویشن در شهرضا ممنوع شد

 محمدباقر رئیسی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرضا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرضا اظهار داشت: طبیعت همواره از دخالت‌های انسان آسیب دیده است و برداشت گیاهان مرتعی باید با دقت و نظارت و در حد مجاز و به روش صحیح انجام شود تا اصل و ریشه گیاهان حفظ شود.

وی با بیان اینکه از ۳۳۰ هزار هکتار اراضی ملی در شهرستان شهرضا ۱۷۶ هزار هکتار مراتع ییلاقی و ۱۰۰ هزار هکتار مراتع قشلاقی و روستایی است، افزود: در طبیعت استان اصفهان حدود ۲ هزار گونه گیاهی وجود دارد که ۳۰۰ گونه از این گیاهان خواص دارویی داشته و ۴۵ گونه گیاهی برای مصارف دارویی، خوراکی و ادویه‌ای از سطح جنگل‌ها و مراتع استان برداشت می‌شوند، این محصولات شامل انواع صمغ، شیرابه، ریشه، گل و میوه گیاهان طبیعی از جمله کتیرا، کلوس(برگ کرفس کوهی)، آنغوزه، باریجه، موسیر، کنگر است که بخشی از آن‌ها به خارج از کشور صادر می‌شود.

 

رئیسی بیان کرد: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری برای جلوگیری از برداشت بی‌رویه و نظارت بر تولید و برداشت اصولی از این منابع خدادادی و تداوم بهره‌برداری از آن، اقدام به ابلاغ سیاست‌ها و ضوابط مرتبط با حفظ، احیا، اصلاح، توسعه و بهره‌برداری محصولات فرعی جنگل و مرتع کرده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرضا ادامه داد: برابر قوانین و مقررات، برداشت و حمل محصولات جنگلی و مرتعی از جمله آویشن، آنغوزه و کتیرا باید با مجوز اداره منابع طبیعی انجام شود و برداشت و حمل این گیاهان بدون اخذ مجوز و پروانه معتبر از منابع طبیعی تخلف محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به میزان کم بارندگی در سال زراعی جاری به کلیه همشهریان به ویژه بهره‌برداران، خریداران، رانندگان و سایر اقشار مرتبط با موضوع اعلام می‌شود، برداشت و بهره‌برداری این محصولات در سال جاری ممنوع و قرق است و با متخلفان طبق مقررات منابع طبیعی برخورد و محصول برداشت شده به نفع دولت ضبط و اعمال قانون می‌شود.

 

رئیسی با بیان اینکه سالانه حدود ۴ تا ۱۰ تن کتیرا از سطح منابع طبیعی شهرضا برداشت می‌شود و به کشورهای اروپایی صادر می‌شود، عنوان کرد: از خرید و فروش و حمل این محصولات طبیعی فاقد پروانه برداشت و مجوز حمل، خودداری شود و قبل از هر گونه اقدام در این خصوص به منظور کسب اطلاعات به اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شهرضا مراجعه کنید.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرضا خاطرنشان کرد: علاوه بر گشت مراقبت از عرصه‌های منابع طبیعی توسط مأموران یگان حفاظت این اداره همیاران طبیعت نیز با منابع طبیعی همکاری می‌کنند.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/آ/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول