اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

راشاتودی: جنگ گندم در راه است

راشاتودی به نقل از کارشناسان نوشت: کشورهای غربی ممکن است روسیه را برای تبادل گندم به ازای لغو تحریم های این کشور تحت فشار قرار دهند.

راشاتودی: جنگ گندم در راه است

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، راشاتودی به نقل از کارشناسان نوشت: کشورهای غربی ممکن است روسیه را برای تبادل گندم به ازای لغو تحریم های این کشور تحت فشار قرار دهند.

این رسانه افزود: قیمت های گندم به سطح بی سابقه ای در دو ماه گذشته رسیده است زیرا تولیدکنندگان اصلی این محصول همچون روسیه، قزاقستان و هند برای حفظ بازارهای داخلی خود صادرات گندم را لغو کرده اند. این امر نگرانی هایی را درباره ناامنی غذایی و گرسنگی در سراسر جهان برانگیخته است.

 کارشناسان در مصاحبه با روزنامه ایزوستا گفته اند از زمان آغاز سال جدید میلادی هزینه گندم افزایش بیش از ۶۰ درصدی داشته است.

به گفته آنها این افزایش به دلیل درگیری بین روسه و اوکراین بوده که تقریبا یک سوم از صادرات جهانی گندم را تامین می کند.

در فصل برداشت ۲۰۲۲-۲۰۲۱میلادی که از ژوئیه سال گذشته آغاز شد گندم روسیه ۱۶ درصد و گندم اوکراین ۱۰ درصد از صادرات این محصول در جهان را تشکیل می داد. اما جنگ باعث ممنوعیت صادراتی دو کشور شد. در فوریه، روسیه صادرات همه دانه های (گندم، چاودار، جو و ذرت) به خارج از اتحادیه اقتصادی اورسیا را تا ۳۰ ژوئن ممنوع کرد و در عین حال اوکراین تنها بندر خود در اودسا را تعطیل کرده است.

تحریم های ضد روسیه شرکت های بین المللی را وادار کرده روابط تجاری بلندمدت خود را با روسیه قطع و این کشور را ترک کنند که باعث اختلال در زنجیره عرضه شده است.

گذشته  از این به دنبال تصمیم مسکو برای منع صادرات، قزاقستان نیز محدودیت های خود را اعمال کرد. در عین حال اوایل ماه جاری هند صادارت گندم را لغو کرد و گفت «امنیت غذایی در هند، کشورهای همسایه و دیگر کشورهای آسیب پذیر در خطر است».

بعد از انتشار اخباری از دهلی نو معاملات گندم در شیکاگو افزایشی ۶ درصدی داشت و به ۱۲.۴۷ دلار در هر بوشل (واحد اندازه گیری گندم) رسید که بالاترین نرخ در دو ماه گذشته بود. قیمت گندم در اروپا نیز به رقم بی سابقه ۴۶۱ دلار در هر تن افزایش یافت.  

بحران غلات در سراسر جهان حس می شود اما تاثیر آن در آفریقا که به صادارت از منطقه دریای سیاه برای تامین ۹۰ درصد نیاز خود متکی است، محسوس تر بوده است.

آنتونی گوترش دبیر کل سازمان ملل درباره خطر فقر و گرسنگی به دلیل اوضاع کنونی در بازار گندم جهان هشدار داد.

راشاتودی نوشت: کشورهای غربی روسیه را به آغاز «جنگ گندم» متهم می کنند اما کارشناسان می گویند روسیه تنها مسئول وخامت این بحران نیست و اگر هم هست این اقدام داوطلبانه نبوده است.

روزنامه ایزوستا به نقل از کارشناسان نوشت: روسیه و اوکراین تنها صادرکنندگان کلیدی گندم در جهان هستند اما  دیگر تولید کنندگان نیز می توانند بازارهای جهانی را از بحران نجات دهند.   برای مثال آمریکا و کانادا به ترتیب ۲۶ و ۲۵ میلیون تن گندم یا حدود ۲۵ درصد صادرات جهانی گندم را تشکیل می دهند. فرانسه با (۱۹ میلیون تن) و آلمان با (۹.۲ میلیون تن) در تولید گندم جهان نقش دارند. اما به گفته تحلیلگران این کشورها بعید است گندم خود را با کشورهای نیازمند سهیم شوند و امنیت غذایی در کشور خود را در اولویت قرار می دهند.

داریا آکیمووا از شرکت تحقیقاتی Ntech گفت این کشورها مواد خام خود را حفظ می کنند تا از اقتصاد کشورشان در مقابل افزایش نرخ تورم جلوگیری کنند.

کارشناسان عمدتا نتوانسته اند پیش بینی کنند که وضعیت بازار گندم چه خواهد شد. به گفته برخی مشکلات ناشی از عرضه این محصول که تولیدی گسترده دارد در فصل برداشت جدید حل خواهد شد و به ویژه پایان جنگ عرضه این محصول از سر گرفته خواهد شد.

با مشخص نبودن زمان پایان جنگ برخی از کارشناسان نیز مدعی اند که کشورهای غربی در مقطعی مجبور خواهند شد روسیه را تحت فشار قرار دهند تا به ازای لغوتحریم ها ذخایر خود را با دیگر کشورها سهیم شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول