اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  دانشگاه

حمایت از نخبگان دانشگاه آزاد در راستای مهارت افزایی

سرپرست باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در رویکرد جدید دانشگاه آزاد و برمبنای سند تحول و تعالی دانشگاه، بر شناسایی دانشجویان نخبه و حمایت از آنها در راستای مهارت آموزی و یافتن شغل، تمرکز داریم.

حمایت از نخبگان دانشگاه آزاد در راستای مهارت افزایی

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، محمد علی‌اکبری سرپرست باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی در نشست خبری چهلمین سالگرد تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی و رویداد ملی عصر امید که صبح امروز در تالار حافظ برگزار شد، ضمن قدردانی از برگزارکنندگان رویداد عصر امید، گفت: تمام مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی در برگزاری این رویداد ملی به صورت متحدالشکل و یکپارچه عمل می کند. 

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی از فرآیندها و مزیت های بسیاری برخوردار است که در دانشگاه های دولتی وجود ندارد، گفت: معتقدیم این دانشگاه دارای نخبگان خاص و دانشجویان فعالی است که باید شناسایی شده و پرورش داده شوند. اولویت اول ما شناسایی این نخبگان و حمایت از آنها در راستای مهارت افزایی است.

علی‌اکبری با اشاره به برگزاری شانزدهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تصریح کرد: برگزاری این مسابقات با حضور بیش از ۸۰۰ دانش‌آموز و دانشجو، تجربه خوبی بود و این نتیجه مهم را در بر داشت که دانشگاه آزاد اسلامی توانمندی های زیادی دارد و قادر است اینگونه مسابقات را در سال های بعد و در سایر رشته ها (نه فقط ربوکاپ) برگزار کند.

وی خاطرنشان کرد: کار دیگری که در باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی در دستورکار داریم، این است که دانشجویانی که در المپیادها رتبه می آورند را شناسایی کرده و به دانشگاه آزاد اسلامی جذب کنیم.

سرپرست باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به طرح پایش گفت: یکی از اقدامات مهمی که در دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد و انجام آن تقریباً چهار سال زمان برد، اجرای طرح پایش بود. در این طرح، پایان نامه های کارشناسی ارشد و رساله های دکتری را ساماندهی کردیم و در حال حاضر حدود 80 هزار تا 100 هزار پایان نامه و رساله داریم که همگی در یک سامانه به صورت بانک اطلاعاتی ثبت شده است. از طریق ثبت این پایان نامه ها و رساله ها در سامانه طرح پایش، موضوعات مورد علاقه صنایع در این سامانه به اساتید و دانشجویان معرفی می شوند تا چالش های صنایع مختلف شناسایی شده و برای حل آنها پایان‌نامه و رساله نوشته شود.

وی با بیان اینکه هدف از برگزاری طرح پایش این است که دانشجویان را با مسائل واقعی کشور آشنا کنیم تا دانشجویان براساس توانمندی هایشان، برای حل آنها اقدام کنند، تصریح کرد: در این طرح با صنایع و نهادهای مختلف ازجمله بانک مسکن، شرکت ذوب آهن اصفهان، کمیته امداد امام خمینی (ره) همکاری های بسیاری صورت گرفته که مزیت بزرگی برای دانشگاه آزاد اسلامی به حساب می آید.

علی اکبری با تأکید بر اینکه پتانسیل آموزش در دانشگاه آزاد اسلامی بالاست، گفت: همانطور که در ماه جاری و در جریان مسابقات ربوکاپ مشاهده شد، دو سوم شرکت کنندگان در این مسابقات را دانش آموزان تشکیل می دادند. این موضوع نشان می دهد که دانشگاه آزاد اسلامی از پتانسیل بالایی در آموزش برخوردار است.

سرپرست باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: در حال حاضر 760 انجمن فعال در واحدهای سطح کشور وجود دارد. یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام دهیم این است که این انجمن ها را فعال‌تر و تخصصی‌تر کنیم بدین معنی که انجمن هر واحد در حوزه خاصی از صنعت فعال شود. 

علی اکبری تأکید کرد: باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی در 268 واحد دانشگاه آزاد اسلامی و در 135 مدرسه سما، نماینده دارد. این باشگاه در رویکرد جدید دانشگاه آزاد اسلامی و برمبنای سند تحول و تعالی دانشگاه، بر شناسایی دانشجویان نخبه، حمایت از آنها و تسهیل فرآیندهایی که در راستای مهارت آموزی و یافتن شغل است، تمرکز داشته و تلاش می کند دانشجویان را برای دوره پس از فارغ‌التحصیلی آماده کند.

نجفی: ۱۵۰۰ دانشجو از واحد اصفهان در صنعت فعال هستند

در ادامه این نشست، پیام نجفی رئیس دانشگلاه آزاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه فراهم کردن زیرساخت‌ها برای تحقیق و پژوهش از اولویت‌های این دانشگاه است، گفت: در حال حاضر زیرساخت‌های نرم افزاری مناسبی در اکثر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی فراهم شده تا شاهد تحول در حوزه پژوهش و فناوری باشیم. بسترهای مناسب برای فعالیت‌های دانش بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان وجود دارد. 

وی با تاکید بر لزوم اشتغال‌زایی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی از طریق همکاری با صنعت، شرایطی را فراهم کرده تا دانشجویان بتوانند همزمان با تحصیل، به اشتغال نیز بپردازند. دانشگاه در این میان نقش فراهم کننده امکانات و نظارت را برعهده دارد. این همکاری بیشتر در رشته تخصصی و موضوعاتی است که کشور به آنها نیاز دارد.

نجفی با بیان اینکه صنعت در موضوعات خاص نیاز به نیروی متخصص دارد، اظهار داشت: رشته‌های فنی و مهندسی و علوم پایه کشاورزی ازجمله رشته هایی است که بیش از دیگر رشته ها در صنعت مورد نیاز است. در حال حاضر  حدود ۲۵۰۰ دانشجوی  متقاضی ورود به صنعت در واحد اصفهان وجود دارد که در حدود ۱۵۰۰ آنها در صنعت فعال هستند. 

وی ادامه داد: ارتباط دانشگاه آزاد اسلامی با صنایع و کارخانه‌های کشور بسیار فعال و سازنده است و در چند سال اخیر صنعت از اشتغال دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استقبال زیادی کرده است. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: رویداد ملی «عصر امید» از شرکت‌های دانش بنیان و محققان دانشگاه آزاد اسلامی نوپا حمایت می‌کند تا زنجیره اشتغال، آموزش و پژورهش در صنعت و فناوری دانش بنیان به خوبی شکل گیرد.

مرادی: رویداد عصر امید محلی برای ایجاد خودباوری و انگیزه در نخبگان و پژوهشگران است

محسن مرادی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی و واحد مشهد در ادامه این نشست به معرفی برخی از ظرفیت ها و پتانسیل های دانشگاه آزاد اسلامی این استان پرداخت و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی با دارا بودن 18 واحد و مرکز و 62 هزار دانشجو، یکی از قطب های آموزش عالی در شرق کشور است. بدین ترتیب 31 درصد از بار آموزش عالی شمال و شرق کشور برعهده دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی است.

وی خاطرنشان کرد: طی سال های اخیر و با رویکرد جدید دانشگاه آزاد اسلامی که حضور در متن جامعه و حل مسائل کشور را در پیش گرفته است، دانشگاه آزاد اسلامی به ویژه در خراسان تبدیل به محل و مأمن رجوع صاحبان صنایع و کسب و کارها شده است.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی با بیان اینکه این دانشگاه طرح های زیادی برای رفع مشکلات استان دارد، گفت: طرح هایی ازجمله راه اندازی مجدد کارخانجات تعطیل شده، همکاری با بنیاد مستضعفان، بزرگترین طرح پلاستیک زیست تخریب پذیر، همکاری با آستان قدس رضوی ازجمله فعالیت های این دانشگاه در رویکرد جدید است.

مرادی در پایان خاطرنشان کرد: 400 آزمایشگاه و کارگاه دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی که بالغ بر 500 میلیارد تومان تجهیزات دارند، به خدمت گرفته شده و در جریان رویداد ملی عصر امید عرضه خواهند شد. انتظار می رود با انعقاد قرارداد و تفاهم نامه های مختلف، سهم دانشگاه آزاد اسلامی بیش از گذشته نمایان شود و این دانشگاه به آنچه استحقاق دارد، دست یابد. رویداد عصر امید محلی برای ایجاد خودباوری و انگیزه در نخبگان و پژوهشگران خواهد بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول