اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

بی‌رغبتی به رشته‌های علوم پایه نگران‌کننده است

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه پیام نور کشور از بی‌رغبتی به رشته‌های علوم پایه ابراز نگرانی کرد.

بی‌رغبتی به رشته‌های علوم پایه نگران‌کننده است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، محمدعلی ابراهیمی در دهمین کنفرانس ملی ریاضی که به میزبانی دانشگاه پیام نور شیراز به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، با بیان اینکه استان فارس، استان پیشرو در برگزاری همایش‌های ملی است، اظهار داشت: برگزاری دهمین کنفرانس ملی ریاضی، زمینه مناسبی برای ارائه نقطه نظرات، بحث و تبادل‌نظر محققان کشور در زمینه علوم ریاضی و انتقال‌دهنده دیدگاه‌ها و دستاوردهای جدید این حوزه است.

وی توجه به بحث آموزش ریاضی و بررسی موانع توسعه ریاضیات را نیازمند توجه ویژه دانست و افزود: همان‌گونه که مقام معظم رهبری تأکید فرمودند متأسفانه در حوزه علوم پایه و ریاضی چالش‌های جدی داریم که غافل شدن از این رشته‌ها لطمات بزرگی را به کشور وارد خواهد کرد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه پیام نور کشور ادامه داد: حساسیت‌ها و آسیب‌هایی که کشور از محل عدم توجه به علوم پایه و بی‌رغبتی مخاطبان به این رشته‌ها خواهد دید، جبران‌ناپذیر است.

ابراهیمی با اشاره به برخی سختی‌های آموزش ریاضی به شیوه مجازی اضافه کرد: ارائه آموزش ریاضی در سیستم‌های آموزش از راه دور، یادگیری ترکیبی و آموزش الکترونیکی نیازمند بازنگری است.

او‌گفت: برای ایفا کردن نقش پررنگ‌تر در این حوزه می‌توان از محتواهای چندرسانه‌ای، ظرفیت‌های مختلف آموزشی ازجمله انیمیشن‌ها، سیستم‌های پیشرفته آموزش از راه دور و... استفاده کرد.

این استاد دانشگاه معتقد است: برای کمک به آینده کشور، بایستی به توسعه ریاضی درسنین پایین توجه نمود.

ابراهیمی تصویب قانون جهش دانش‌بنیان در مجلس شورای اسلامی را بسیار مهم ارزیابی کرد و بیان داشت: طبق ماده ۱۴ این قانون، دانشگاه‌ها می‌توانند به تأسیس سازمان توسعه و سرمایه‌گذاری بپردازند.

وی ابزار امیدواری کرد و گفت: با راه‌اندازی این بخش در دانشگاه پیام نور، علاوه بر سایر حوزه‌ها، زمینه آموزش مفاهیم ریاضی برای سنین پایین در این مرکز فراهم شود.
معاون پژوهشی دانشگاه پیام نور تقویت تعامل با جامعه جهانی ریاضیات و همکاری‌های علمی در سطح بین‌المللی را مهم ذکر کرد و افزود: به دنبال ایجاد زیرساخت لازم برای همکاری اساتید ایرانی خارج از کشور و همچنین اساتید غیر ایرانی در هدایت پایان‌نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستیم.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: لازم است چالش‌های پیش روی دانش‌آموختگان ریاضی بررسی و به دنبال به‌کارگیری آنان در بخش‌های بین‌رشته‌ای باشیم.

وی در پایان سخنان خود از ایجاد هسته‌های پژوهشی در دانشگاه پیام نور خبر داد و تصریح کرد: با ایجاد این هسته‌ها، اعضای هیئت‌علمی در گروه‌های سه تا پنج نفره به فعالیت‌های پژوهشی مشترک می‌پردازند.

دانش‌بنیان شدن اقتصاد از مباحث اساسی کشورهایی است که به توسعه و پیشرفت فکر می‌کنند

در ادامه محسن جاجرمی زاده اظهار داشت: به دلیل عدم تعریف مناسب رابطه علوم پایه با کسب‌وکار، برخی رشته ازجمله ریاضی مظلوم واقع‌شده و تقاضا برای آن کاهش یافته است.

دبیر شورای راهبردی دهمین کنفرانس ملی ریاضی به بحث توسعه دانش‌بنیان به عنوان یکی از ضروریات فعلی جامعه اشاره کرد و افزود: دانش‌بنیان شدن اقتصاد یکی از مباحث اساسی همه کشورهایی است که به توسعه و پیشرفت فکر می‌کنند.

وی به تبیین جایگاه مهم رشته ریاضی در زندگی انسان پرداخت و بیان داشت: بحث کمیت به عنوان یک بحث بسیار اساسی در رشد و توسعه جوامع بعد از رنسانس رقم خورد. چرا که تمدن و سبک زندگی خاصی که در همه شئون سرعت و شتاب پیشرفت و توسعه را رقم می‌زند، مبتنی بر همین نگاهی است که بشر به دنبال تبدیل مسائل کیفی به کمی است.

جاجرمی زاده تصریح کرد: ریاضیات درهمِ علوم خودش را نشان می‌دهد، بشر با ارزیابی و دقت و تیزبینی ابزارهایی را بکار می‌گیرد که خطای محاسباتی را در عمل کاهش دهد و به اهداف خود دست یابد.

در بخش پایانی نیز حسام‌الدین زعیم، دبیر علمی دهمین کنفرانس ملی ریاضی نیز هدف از برگزاری این همایش را پویایی و تبادل دانش بین پژوهشگران علوم ریاضی ذکر کرد.

به گزارش فارس، در این کنفرانس ۱۶۶ مقاله دریافتی از محققان و پژوهشگران سراسر کشور مورد پذیرش قرار گرفت که ۱۰۶ مقاله به صورت شفاهی و ۳۲ مقاله نیز به صورت پوستر ارائه شد.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول