اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه

نگاهی به یک مصوبه درباره تغییر کاربری فضاهای فرهنگی از کار افتاده/ نگرشی در مسیر توسعه و پیشرفت

خبر تخریب چند سینمای از کارافتاده مانند سینما عصر جدید و اروپا مدت‌هاست که مطرح شده و اسامی تغییر کاربری برخی از سینماهای دیگر هم در میان است.

نگاهی به یک مصوبه درباره تغییر کاربری فضاهای فرهنگی از کار افتاده/ نگرشی در مسیر توسعه و پیشرفت

خبرگزاری فارس - گروه هنر و رسانه: بحث انحلال سینماهای از کار افتاده یا غیر قابل استفاده این روزها به محملی برای سودجویی و هیاهو ایجاد شده است. خبر تخریب چند سینمای از کارافتاده مانند سینما عصر جدید و اروپا مدت‌هاست که مطرح شده و اسامی تغییر کاربری برخی از سینماهای دیگر هم در میان است.

یکی از مسائلی که در این زمینه مطرح است، مقصر دانستن دولت جدید در آغاز این اقدام است و تغییر کاربری سینماها و یا تخریب برخی از آنها مسئله‌ای است که بسیاری از افراد سعی دارند آن را به سازمان سینمایی کنونی و از طرفی وزارت ارشاد دولت سیزدهم ربطش بدهند.

این در حالی است که صحبت‌های اخیر قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی در تشریح این مصوبه نشان می‌دهد این اقدام از دولت قبل و از سال ۱۳۹۹ آغاز شده و حتی موافقت با تغییر کاربری برخی از سینماها نیز در آن دولت صورت گرفته است.
بسیاری از منتقدان این طرح، بدون آن‌که بخواهند به اصل این موضوع دقت کنند که این طرح در اصل به چه موضوعات و مباحثی اشاره دارد و پیرامون چه مسائلی نکاتی را اعلام می‌دارد.
اگر چه اتفاقی که در این طرح مطرح شده به ذات امر غیرمعقولی نیست و در همه جای دنیا تغییر کاربری امر روتین و پذیرفته‌شده ای است، اساس این اعتراض‌ها و یا خبرسازی‌ها مبنی بر جلوگیری از اجرا شدن این طرح کمی غیر منطقی و نامعقول به نظر می‌رسد.
به نظر می‌رسد افرادی که در مقابل طرح‌هایی از این جنس مقاومت می‌کنند و اجرایی شدن آن را در حد فاجعه بالا می‌برند، منافعی دارند که این منافع در خطر افتاده است. و گرنه با یک نگاه ساده به این نوع طرح‌ها قرار نیست که یک فعالیت‌ فرهنگی یا بهتر فضای فرهنگی ساقط شود. بلکه بر اساس این مصوبه یک محیط فرهنگی احیا می‌شود و تنها شکل کارکرد آن است که تغییر خواهد کرد.
این هیاهوها در اصل نه تنها هیچ کمکی به فضای فرهنگی کشور نمی‌کند بلکه این فضا را از حرکت در مسیر پیشرفت باز می‌دارد. باید تمهیدی چیده شود تا افرادی که در برابر طرح‌هایی از این دست سد ایجاد می‌کنند به شکلی کاملاً قانون‌مند قانع و در مسیر این تحول همراه سایر دلسوزان باشند.

نویسنده: ابوالفظل ذوالفقاری

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول