اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

ایران، دیار نفس/ برای نجات زندگی لحظه‌ها مهم است!

۳۱ اردیبهشت ماه در ایران «روز ملی اهدای عضو» نام‌گذاری شده و هدف آن آگاهی بخشی به جامعه در مورد این موضوع است، اهدای عضو، عملی انسانی و خیرخواهانه است که می‌تواند نجات‌بخش جان بیمارانی شود که به دلایلی چون ابتلا به بیماری‌های گوناگون یا حوادث غیرمترقبه به اعضاء پیوندی نیاز دارند.

ایران، دیار نفس/ برای نجات زندگی لحظه‌ها مهم است!

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، فرارسیدن ۳۱ اردیبهشت ماه و روز ملی اهدای عضو، بهانه ای شد تا با تعدادی از خانواده های اهداکننده های عضو و همچنین تعدادی از دریافت کنندگان عضو، به گفتگو بنشینم.

شورش جهانگیری، دریافت کننده عضو اهدایی خطاب به اهدا کننده عضو گفت: از اینکه گذاشتی بازهم نفس بکشم ممنونم.

مهتاب السادات میرجلیلی، دختری است که با اهدای اعضای بدن مادرش، جان ۸ نفر را نجات داده است.

وی خطاب به روح مادرش گفت: آفتاب زندگیم، چه زود پشت ابرها پنهان شدی و تمام دنیایم را شبی تیره و تار فرا گرفت. پرستوی مهربانم، این دنیا برایت کوچک بود و به سوی آسمان پرواز کردی.

عمری حیات بخش زندگی من بودی و با رفتنت هم به انسانهای دیگر حیات بخشیدی زندگی ما با نبودت دیگر زندگی نیست، اما کسانی در این دنیا هستند که با مهربانیت نفس می کشند و زندگی می کنند.

خنده بر لبان ما خشک شد اما گل خنده بر لبان خانواده هایی شکفت که تا عمر دارند دعای خیرشان پشت سرت خواهد ماند. زندگی من، به زندگی باز نگشتی اما زندگیت را بخشیدی و زندگیهایی را بازگرداندی. پرستوی من برای همیشه جاودانه خواهی ماند.

صغری معافی هم که خود گیرنده عضو اهدایی است، گفت: پیوند عضو یعنی شروعی دوباره.

یعنی بخشیدن زندگی به انسانی دیگر و طلوع خورشید حیات زندگی در حیات انسانی دیگر.

اهدای عضو یعنی نقطه سرخط، شروعی دوباره!

سمانه چهره پرداز هم درباره اهدای عضو گفت: اهدای عضو یعنی هنوز کسانی هستند که بخشش را معنا ببخشند.

سپیده دقیقی هم خیلی کوتاه گفت: من بهترین هدیه عمرم را گرفتم و قلب سرخ او، زندگی دوباره‌ام بود!

اهدای عضو، عملی انسانی و خیرخواهانه است که می‌تواند نجات‌بخش جان بیمارانی شود که به دلایلی چون ابتلا به بیماری‌های گوناگون یا حوادث غیرمترقبه به اعضاء و یا نسوج پیوندی نیاز دارند.

۳۱ اردیبهشت ماه در ایران «روز ملی اهدای عضو» نامگذاری شده است و هدف آن آگاهی بخشی به جامعه در مورد این موضوع است.

تاریخچه پیوند اعضاء در ایران به سال ۱۳۱۴ باز می‌گردد که در آن سال قرنیه یک بیمار در یکی از بیمارستان‌های تهران پیوند زده شد و پیوند کلیه هم نخستین بار در سال ۱۳۴۷ در ایران صورت گرفت و بعد از آن پیوند دیگر اعضاء به تدریج در ایران انجام شد.

تا امروز بیش از 22 هزار و 500 پیوند عضو شامل پیوند های کلیه، کبد، قلب، پانکراس، ریه و روده در کشور انجام شده که سهم شیراز در این میان بسیار چشم گیر است و شهر شیراز در پیوند اعضا پیشگام محسوب می شود و این موضوع افتخار بزرگی محسوب می شود.

در سال های اخیر با پادرمیانی عشق و پیگیری های مستمر برخی از بزرگان، رشد قابل توجهی در کمیت اهدای عضو اتفاق افتاده است اما هنوز تا رسیدن به جایگاه مطلوب راه زیادی مانده است.

اکنون بیش از 60 درصد از پیوند ها از افراد دچار مرگ مغزی انجام می شود که این رقم در گذشته بسیار پایین بود.

سیاوش غلامی، مدیر واحد فراهم‌آوری و پیوند دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نیز درباره روز ملی اهدای عضو نکاتی را بیان‌نمود.

غلامی بت اشاره به اینکه بیان چند جمله کوتاه می تواند، مردم را در این زمینه ترغیب کند گفت: برای نجات زندگی لحظه‌ها مهم است و هر فرد مرگ مغزی می‌تواند جان ۸ نفر را نجات دهد.

در هر۱۰ دقیقه، یک نفر به لیست انتظار اضافه می‌گردد و در هر۲ساعت یک بیمار نیازمند به پیوند، جان خود را از دست می‌دهد.

در هر۱۲ ساعت، یک بیمار موفق به دریافت عضو حیاتی می‌شود و به زندگی باز می‌گردد.

مدیر واحد فراهم‌آوری و پیوند دانشگاه علوم پزشکی شیراز، درباره آمار بیماران نیازمند به پیوند هم‌گفت: اکنون قریب به ۲۵ هزار نفر در ایران نیازمند پیوند عضو هستند اما به دلیل نبودن عضو کافی برای پیوند روزانه ۷-۱۰ نفر از این بیماران به دلیل نرسیدن به موقع اعضای پیوندی جان خود را از دست می‌دهند.

غلامی در مورد کیفیت اهدای عضو بیان کرد: اهدای عضو می‌تواند بسته به عضو مورد نیاز، از فرد زنده سالم، فرد زنده دچار مرگ مغزی و فرد متوفی به بیماران صورت گیرد، کلیه و مغز استخوان از جمله اعضایی هستند که می‌توانند از افراد زنده سالم به بیماران پیوند زده شوند.

وی اضافه کرد: نسوجی مانند قرنیه، دریچه قلب، استخوان و تاندون نیز تا ۴۸ ساعت پس از مرگ فرد قابل پیوند هستند، اما مهمترین منبع برای پیوند اعضا متعلق به بیماران مرگ مغزی است، چرا که تمامی اعضا و نسوج قابل پیوند آنان را می‌توان به راحتی به بیماران نیازمند عضو پیوند زد.

هر بیمار مرگ مغزی می‌تواند با اهدای اعضای خود جان ۸ انسان دیگر را نجات دهد.

قشنگ‌‌ترین کار دنیا اهدای عضو پس از مرگ است

عمل ارزشمندی که می‌تواند زندگی را به چند نفر بیمار نیازمند و امید را به چند خانواده برگرداند.

غلامی درباره نام‌گذاری روز ملی اهدای عضو در تقویم هم گفت: روز ۳۱ اردیبهشت ماه که به عنوان روز اعضا عضو با شعار "اهدای عضو اهدای زندگی" نامگذاری شده است، در واقع سالروز فتوای تاریخی حضرت امام خمینی(ره)، مبنی بر جایز بودن اهدای عضو از میت مسلمان، است.

وی در بازخوانی تاریخی این موضوع گفت: پزشکان و کادر درمان در ابتدای پیوند عضو از فرد مرگ مغزی با دو مانع اصلی شرع و قانون رو به رو بودند.

دریافت مجوز شرعی، با صدور فتوا توسط امام خمینی(ره) حل شد و برای رفع مانع قانونی نیز با پیگیری های زیادی بعد از اینکه این موضوع در مجلس دوبار رد شد، در نهایت پس از 11 سال توسط نمایندگان مجلس و شورای نگهبان تصویب شد.

اهدای عضو به این معنی است که یک فرد یا ولی دم او اجازه می‌دهد تا بافت‌ها یا اعضای سالم او به شخص دیگری برای پیوند اهدا شود.

غلامی گفت: چند واقعیت در مورد اهدای عضو وجود دارد که به همه ما در شرایط اضطراری، برای تصمیم‌گیری بهتر، کمک می‌کند: هر فرد مرگ مغزی می‌تواند جان ۸ نفر را نجات دهد، در هر ۲ ساعت یک بیمار نیازمند به پیوند، جان خود را از دست می‌دهد و در صورت مرگ طبیعی نیز امکان اهدای عضو وجود دارد، حتی در صورت داشتن کارت اهدای عضو، در صورت عدم رضایت اولیای دم، اهدای عضو صورت نخواهد گرفت.

او افزود: باطل کردن کارت اهدای عضو بعد از تکمیل فرم امکان‌پذیر است.

غلامی اظهار داشت: کل مراحل اهدا و پیوند عضو (اخذ رضایت از خانواده فرد اهداکننده تا پایان برداشت و پیوند عضو) معمولاً ۳۶ ساعت به طول می‌انجامد.

وی افزود: تأمین کلیه هزینه‌های مربوط به امر اهدای عضو شامل بستری، برداشت و پیوند بر عهده وزارت بهداشت و درمان است و هیچ هزینه‌ای توسط خانواده اهداکننده پرداخت نخواهد شد.

هیچ محدودیت سنی‌ برای اهدای عضو وجود ندارد

او در ادامه گفت: فرایند برداشت عضو هیچ تغییری در ظاهر پیکر اهداکننده به وجود نخواهد آورد. پس از عمل برداشت، محل جراحی بخیه زده شده و از بیرون فقط به صورت یک خط تمیز عمل جراحی دیده خواهد شد.

تیم پزشکی فقط عضوهایی را برمی‌دارند که خانواده اهداکننده رضایت به برداشتن آن‌ها داشته باشند.

وی درمورد اینکه چگونه می توانیم کارت اهدای عضو دریافت کنیم، گفت: در عرض ۲ دقیقه می‌توانید به صورت اینترنتی ثبت‌نام کنید و کارت اهدای عضو خود را آنلاین تحویل بگیرید.

مدیر واحد فراهم‌آوری و پیوند دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در بیان روند اهدای عضو، بیان‌کرد: اهدا کنندگان اعضای بدن معمولاً در زمان اهدا دچار مرگ مغزی شده‌اند اما این امکان وجود دارد که در زمان اهدا، فرد اهداکننده زنده باشد. برای اهدا کنندگان زنده، قبل از اهداء عضو از آن‌ها آزمایش‌های گسترده‌ای گرفته می‌شود. همچنین آن‌ها مورد ارزیابی‌های روانی قرار می‌گیرند تا پزشکان متوجه شوند که آیا واقعاً فرد اهداکننده رضایت کامل نسبت به اهداء عضو را دارد یا خیر و در آخر در روز اهدا، فرد اهداکننده و فردی که قرار است عضو یا بافت به او پیوند زده شود در بیمارستان حاضر می‌شوند.

وی افزود: برخی از افرادی که دچار مرگ مغزی شده‌اند، پیش از مرگ به صورت داوطلبانه تمایل خود را نسبت به اهدای عضو با دریافت "کارت اهدای عضو " اعلام می‌کنند اما در صورت تأیید مرگ مغزی توسط چهار پزشک معتمد متخصص داخلی، متخصص بیهوشی، متخصص مغز و اعصاب و متخصص پزشکی قانونی، در صورت اعلام رضایت قانونی خانواده متوفی نسبت به اهدای عضو، اعضای حیاتی مناسب به بیماران نیازمند اهدا می‌شود. گفتنی است در این فرآیند خانواده اهداکننده و گیرنده عضو هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند.

غلامی در پایان بیان کرد: جراحی این فرایند بستگی به اندام‌هایی که اهدا می‌شوند دارد، پس از جراحی، اعضا از بدن فرد اهداکننده توسط جراحان، ارگان‌ها را در سریع‌ترین زمان ممکن به دریافت‌کننده پیوند می‌زنند، زیرا اکثر اعضای بدن فقط چند ساعت می‌توانند خارج از بدن سالم بمانند. زمانی که عضوی از بدن فرد اهداکننده خارج شد، محل آن را ترمیم می‌کنند و سپس جنازه را تحویل خانواده شخص برای مراسم تدفین می‌دهند.

عبدالحمید کشاورز، رئیس هیات مدیره انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران و مدیر انجمن فارس نیز در گفتگو با خبرنگار فارس بیان کرد: روز ۳۱ اردیبهشت ماه به عنوان روز اهدای عضو در ایران نام گذاری شده و در حقیقت روز پیوند علم و فقه و هنر برای یک اقدام نجات بخش در جهت نجات جان انسان ها است و سالروز فرمان تاریخی حضرت امام در خصوص جایز بودن اهدای عضو و مبنای پایه گذاری یک فرهنگ زیبا بوده است.

وی افزود: در اسلام حفظ جان مردم بسیار محترم شمرده شده و به همین دلیل برخی از مراجع و فقها گفته اند که اگر حفظ جان مسلمانی موقوف بر قطع عضو میتی باشد، این کار جایز است.

کشاورز در ادامه افزود: زندگی دیالیزی برای کسانی که دچار بیماری نارسایی کلیه هستند، بسیار سخت است و تنها راه نجات از هفته ای سه مرتبه و ساعت ها دیالیز شدن، پیوند کلیه است.

وی گفت: بخشیدن و بخشش بسیار زیباست و هدیه دادن لحظات خوبی را برای هم هدیه دهنده و هم هدیه گیرنده، می سازد.

مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی فارس همچنین اضافه کرد: هم اکنون بیش از ۲۸۰ هزار نفر از هم شهری های شیرازی کارت اهدای عضو را از انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی فارس، دریافت کرده اند و اعلام آمادگی کرده اند که در صورت وقوع حادثه، اعضای بدنشان به همنوعان اهدا شود و امید داریم که با همکاری و یاری مردم و رسانه ها این تعداد بالاتر رود و همه با میل و رغبت خود برای کمک به بیمارانی که منتظر دریافت عضو پیوندی هستند، اعلام آمادگی کنند و کارت اهدای عضو را دریافت نمایند و برای این کار یا به صورت حضوری به دفتر انجمن حمایت از بیماران کلیوی فارس واقع در بلوار بعثت، خیابان انصار مراجعه کنند و یا از طریق آدرس اینترنتی www.ehda.ir نسبت به تکمیل اطلاعات اقدام نمایند.

انتهای پیام/ن/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول