اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

15 پرسش اساسی از سازمان حفاظت محیط‌زیست/ چرا «ایران» می‌تواند نجات‌دهنده حیات‌وحش باشد؟

امروز اینکه چرا «ایران» می‌تواند نجات‌دهنده حیات‌وحش ایران باشد، پرسشی اساسی است که باید به آن پاسخ داده شود؛ اما پیش از آن، 15 پرسش اساسی از سازمان حفاظت محیط‌زیست وجود دارد که مدت‌ها بی‌پاسخ مانده است.

15 پرسش اساسی از سازمان حفاظت محیط‌زیست/ چرا «ایران» می‌تواند نجات‌دهنده حیات‌وحش باشد؟

به گزارش خبرگزاری فارس از شاهرود، طرح تکثیر یوزپلنگ‌های آسیایی با محوریت «ایران»، یوزپلنگ ماده، در پارک ملی توران در دست اجراست و متأسفانه تا امروز نتایج مطلوبی به همراه نداشته است.

سزارین صحرایی «ایران» در روز ۱۱ اردیبهشت‌ماه امسال با تولد سه توله‌ای همراه بود که تاکنون دو توله آن از دست رفته‌اند و تمام امیدها به تنها توله باقیمانده معطوف شده است.

پروژه تکثیر یوزپلنگ آسیایی در اسارت در پارک ملی توران نیازمند برنامه‌ریزی، امکانات و تجهیزات، پشتیبانی و تیم‌های قوی بود که بسیاری از فعالان زیست‌محیطی عقیده دارند سازمان حفاظت محیط‌زیست در این زمینه کوتاهی کرده است.

در روزهای اخیر نیز شاهد بودیم که رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای پی بردن به دلایل تلف شدن دو توله یوزپلنگ «ایران» و ورود یک دامپزشک اندونزیایی برای مراقبت از توله زنده مانده خبر داده است.

اما در این میان چندین پرسش اساسی مطرح است؛ آیا تبلیغات زودرس برخی دست‌اندرکاران در استان و گل‌وبلبل نشان دادن شرایط در فضاسازی و عدم توجه کافی سازمان حفاظت محیط‌زیست و ندیدن نقایص تأثیرگذار نبود؟

چرا این تبلیغات از سوی مدیر پارک ملی توران صورت نگرفت؟

ارتباط عاقبت این پروژه ملی با تلف شدن خرس‌های قهوه‌ای منطقه در چند سال اخیر چیست؟

ارتباط شرایط اکنون این پروژه با اعطای مجوز معدن‌کاوی و آزادسازی معدن‌کاوی در توران چیست؟ آیا این قبیل اقدامات از توجه به حفظ حیات‌وحش نادر منطقه حکایت دارد؟

آیا وضعیت این پروژه با اظهارات مدیر محیط‌زیست شهرستان شاهرود در باب افزایش تلفات حیات‌وحش در سال‌های گذشته ارتباط دارد؟

آیا اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان به گزارش مدیر شهرستانی خود وقعی نهاده است؟

ارتباط فرجام این پروژه با گزارشات دیگر کارشناسان چیست؟ آیا به گزارش مکتوب تلف شدن تعداد قابل‌توجهی از حیوانات منطقه در سال 97 توجهی صورت گرفته است؟

آیا در پیوست‌های زیست‌محیطی مناطق حساس زیستگاهی حیات‌وحش استان سمنان، صیانت از حیات‌وحش منطقه لحاظ شده است؟

آیا گزارش مجلس در مرداد 1400 مبنی بر از بین رفتن گونه‌های جانوری در حوزه انتخابیه استان سمنان مورد توجه اداره کل محیط‌زیست این استان قرار گرفته است؟ شکایات سامانه سامد چطور؟

آیا در اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان به مطالب اعلام‌شده رسانه‌های استانی و شهرستانی در بی‌توجهی مسؤولان به حیات‌وحش و گزارش خبرگزاری‌ها توجهی صورت گرفته است؟

سفر بدون حضور مسؤولان محلی آقایان کلانتری و سلاجقه، دو رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور در دو دولت متفاوت به استان سمنان نتیجه کدام عملکرد و ساختار است؟

آیا جمیع شواهد دلالت بر این ندارد که باور اراده و برنامه قابل قبولی در استان سمنان برای حفظ حیات‌وحش وجود ندارد؟

آیا محیط‌زیست برای برخی مدیران موضوعی تزئینی و تجملاتی نیست؟ و ده‌ها پرسش از این دست که باید به آنها پاسخ داده شود.

یادداشت از: گل‌چهره محمدمحمدی

انتهای پیام/74002/م/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول