اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

لغو محدودیت صدور بلیت پرواز سوریه از امروز/ بلیت برگشت فروخته نمی‌شود!

بلیت پرواز به سوریه از امروز بدون تأیید اسامی از سوی برخی نهادها صادر می‌شود. این امر در حالی است که پیش از این سفر سوریه فقط کاروانی بود و امکان صدور بلیت برای عموم وجود نداشت.

لغو محدودیت صدور بلیت پرواز سوریه از امروز/ بلیت برگشت فروخته نمی‌شود!

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، تهیه بلیت پرواز به دمشق با پیشنهاد ستاد توسعه اقتصادی ایران و سوریه، از امروز اول خردادماه بدون تأییدیه از سوی برخی نهادها و سازمان‌ها صادر می‌شود تا از این طریق روابط اقتصادی ۲ کشور تسهیل شود. این امر در حالی است که پس از برقراری سفرهای زیارتی به سوریه، اسامی زائران باید از سوی برخی نهادها مورد تأیید قرار می‌گرفت.

لغو محدودیت بلیت پرواز سوریه از امروز/ سفرهای انفرادی به سوریه افزایش می‌یابد؟

برداشته شدن محدودیت‌ها برای سفر به سوریه، در نگاه اول شاید برای افزایش روابط اقتصادی ایران و سوریه مثمرثمر باشد و بتواند تردد تاجران و سرمایه‌گذاران را افزایش دهد، اما با حذف تأییدیه اسامی برای صدور بلیت پرواز سوریه، ممکن است نه تنها اعزام‌های غیرمجاز، بلکه سفرهای انفرادی به سوریه نیز افزایش پیدا کند.

حرم حضرت زینب (س)؛ روز گذشته

البته در ماه‌های اخیر که سفرهای زیارتی به سوریه برقرار شد، برخی از افراد با روابطی که با نهادهای مختلف داشتند، اسامی زائرانی که جذب کرده بودند، تأیید و با راه‌اندازی کاروان غیرمجاز، از مشتاقان زیارت حرم حضرت زینب سلام الله علیها هزینه‌های بالایی طلب می‌کردند؛ تا جایی که سال گذشته در حالی که سازمان حج و زیارت سقف هزینه سفر به سوریه را ۱۰ میلیون تومان اعلام کرد، کاروان‌های غیرمجاز همین سفر را با بیش از ۱۶ میلیون تومان راه انداختند و بسیاری از افراد هم به دلیل ناآگاهی از اعزام با کاروان‌های رسمی، به عشق زیارت عمه سادات با کاروان‌های غیرمجاز همراه شدند.

انتقال زائران به سوریه با پروازهای داخلی و خارجی

اوایل برقراری سفر به سوریه، فقط پرواز ایرانی ماهان امکان انتقال زائران را داشت. البته پرواز اجنحةالشام نیز که یک شرکت هواپیمایی سوری است، فعال بود که به دلیل بالا بودن قیمت، زائران ایرانی فقط با پرواز ماهان به دمشق اعزام می‌شدند.

پس از مدتی بر اساس تفاهم‌نامه بین ۲ کشور و امکان برقراری پرواز سوریه از طریق سایر شرکت‌های هواپیمایی کشورمان، ایران ایر و آسمان هم به جمع پروازهای سوریه پیوستند و علاوه بر این، با مذاکراتی که مسؤولان حج و زیارت با اجنحةالشام داشتند، این شرکت هوایی نیز به انتقال زائران کاروان‌ها پرداخت و هزینه‌های پروازی نیز تاحدودی کاهش یافت.

سفرهای زیارتی به سوریه کاروانی است!

در آن ایام، با وجود افزایش پروازها به دمشق، رئیس سازمان حج و زیارت گفته بود که همه سفرهای زیارتی به سوریه کاروانی است و زائران امکان تشرف به سوریه را به صورت انفرادی ندارد. اما اکنون به نظر می‌رسد با لغو تأییدیه اسامی برای سفر به سوریه، دیگر محدودیتی در این زمینه وجود ندارد و افراد با مراجعه به دفاتر زیارتی هم می‌توانند بلیت سوریه تهیه کرده و به این سفر معنوی مشرف شوند.

البته شاید بهتر بود با توجه به وضعیت امنیتی در سوریه، مسؤولان سازوکاری پیش‌بینی می‌کردند که امکان تشرف انفرادی به سوریه وجود نداشت؛ چرا که به گفته مسؤولان سازمان حج و زیارت، همه سفرهای زیارتی به خارج از کشور باید زیر نظر این سازمان باشد و خارج از این چارچوب، غیرقانونی است.

دولت سوریه فقط سلامت زائران در دمشق را تضمین کرده است

علاوه بر این، بر اساس تفاهم‌نامه ایران و سوریه که سال گذشته به امضا رسید، دولت سوریه فقط امنیت زائران در دمشق را تأمین کرده است و به همین دلیل هم کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت در این سفر معنوی فقط زائران را به دمشق اعزام می‌کنند. اما با برقراری سفرهای انفرادی و حتی افزایش کاروان‌های غیرمجاز، سفر زائران به سایر شهرهای سوریه  دور از انتظار نیست و در صورت بروز مشکلات برای این افراد نه تنها دولت سوریه، بلکه مسؤولان کشورمان نیز تعهدی نسبت به آن ندارد.

فقط بلیت رفت به سوریه عرضه می‌شود

یکی از نکات قابل توجه در ارائه بلیت پرواز سوریه، هزینه آن و صادر نشدن بلیت برگشت به کشور است. به این ترتیب افراد می‌توانند با پرداخت هزینه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بلیت یک‌طرفه به سوریه را تهیه کنند و دیگر برای صدور بلیت برای عموم مشکلی وجود ندارد. در حالی که پیش از این برای صدور بلیت باید اسامی افراد تأیید می‌شد.

هزینه بلیت برگشت به سوریه دلاری است

این روند ممکن است برای زائران که بخواهند به صورت انفرادی به سوریه مشرف شوند، مشکلاتی را به همراه داشته باشند؛ چرا که دفاتر منتخب فقط بلیت یک طرفه به دمشق را صادر می‌کنند که البته این پروازها هم فقط ماهان و اجنحةالشام است و پرواز ماهان هم در ایران بلیت بازگشت صادر نمی‌کند! بر همین اساس، افراد برای بازگشت باید از همان دمشق بلیت پرواز تهیه کنند.

هزینه بلیت برگشت به ایران از دمشق هم به صورت دلاری دریافت می‌شود و با پیگیری‌های فارس به نظر می‌رسد که هزینه آن هم تا پایان ماه جاری ۱۷۵ دلار است که اگر دلار را ۳۰ هزار تومان در نظر بگیریم، هزینه بلیت برگشت به ایران از دمشق، ۵ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان شروع می‌شود.

هزینه بلیت آزاد بیش‌تر از هزینه سفر یک هفته‌ای به سوریه است

اگر به طور متوسط هزینه بلیت رفت به دمشق را ۴ میلیون تومان در نظر بگیریم، هزینه رفت و برگشت به سوریه بیش از هزینه سفر یک هفته‌ای به این کشور همراه با کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت تمام می‌شود. چرا که اکنون در دور جدید سفرهای زیارتی به سوریه هزینه سفر یک هفته‌ای به این کشور از هشت میلیون‌ تا ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده که این‌مبلغ برای زائرانی که از ایستگاه پروازی تهران عازم سوریه می‌شوند، از هشت میلیون و ۲۰۰ تا هشت میلیون و‌ ۸۰۰ هزار تومان است. این امر در حالی است که در صورتی که افراد قصد سفر انفرادی به سوریه را داشته باشند، فقط هزینه بلیت آنها بیش از ۹ میلیون تومان خواهد شد.

به گزارش فارس، سفرهای زیارتی به سوریه از اوایل دی‌ماه سال گذشته از سر گرفته شد و بر اساس تفاهم‌نامه بین ایران و سوریه، در یک سال ۱۰۰ هزار ایرانی در قالب کاروان‌های زیارتی امکان تشرف به زیارت حرم حضرت زینب و رقیه و سلام الله علیهما در دمشق را دارند. با برقراری سفرهای زیارتی به سوریه، با توجه به فضای امنیتی، اعزام زائران با سازوکار خاصی انجام گرفت و اسامی زائران باید از سوی برخی نهادها مورد تأیید قرار می‌گرفت تا دفاتر صدور بلیت خاص هم بتوانند برای آنها بلیت صادر کنند. اما از این پس بلیت سوریه بدون کاروان نیز از سوی برخی از دفاتر صادر می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول