اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حماسه و مقاومت

تدارک بیش از 2200 برنامه برای گرامیداشت سوم و چهارم خرداد

دبیر ستاد مرکزی گرامیداشت مناسبت‌های دفاع مقدس و مقاومت از تدارک بیش از 2200 برنامه برای گرامیداشت سوم و چهارم خرداد خبر داد و گفت: اطلس گردشگری انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سوم خرداد رونمایی می‌شود.

تدارک بیش از 2200 برنامه برای گرامیداشت سوم و چهارم خرداد

به گزارش خبرنگار حوزه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، علی اصغر جعفری، معاون رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در نشست خبری صبح امروز (یکشنبه اول خرداد ماه) به مناسبت گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس اظهار داشت: امسال چهلمین سالگرد حماسه آزادسازی خرمشهر را‌‌‌‌‌‌‌‌ پیش رو داریم. عملیات بیت‌المقدس یکی از پرافتخارترین عملیات‌های دفاع مقدس بود که با هماهنگی و مشارکت نیروهای مسلح با رمز علی‌بن‌ابیطالب (ع) آغاز شد و بعد از ۲۵ روز در ساعت ۱۴ سوم خرداد با آزادسازی بیش از ۵ هزار کیلومتر مربع و به اسارت گرفتن ۱۹ هزار و ۱۷۰ عراقی به پایان رسید.

 دبیر ستاد مرکزی گرامیداشت مناسب‌های دفاع مقدس و مقاومت افزود: دشمن با تجهیزات و برنامه‌ریزی صورت گرفته خود خرمشهر را‌‌‌‌‌‌‌‌ به دژ تسخیرناپذیری تبدیل کرده بود و صدام به قدری اطمینان داشت که می‌گفت: اگر ایرانیان بتوانند خرمشهر را‌‌‌‌‌‌‌‌ پس بگیرند، بصره را‌‌‌‌‌‌‌‌ تحویل آنها خواهیم داد. هیچ کشوری در جهان تصور نمی‌کرد که ایران بتواند خرمشهر را‌‌‌‌‌‌‌‌ پس بگیرد، اما با همت دلاوران ارتش و سپاه که عملیات مشترکی را‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام دادند، خرمشهر آزاد شد و پس از آن رفتار ابرقدرت‌ها نسبت به ایران تغییر کرد.

جعفری گفت: شورای امنیت چند روز بعد از آغاز جنگ بیانیه‌ای صادر کرد و بدون اشاره به آن که عراق جنگ را‌‌‌‌‌‌‌‌ آغاز کرده است و یا توصیه برای بازگشت آنها به مرز، تنها گفت این ماجرا بین ایران و عراق باید پایان یابد و بعد از آن ۲۱ ماه سکوت کرد و واکنشی نسبت به جنگ ایران وعراق نداشت، اما بعد از عملیات بیت‌المقدس بیانیه‌ای صادر و درخواست آتش‌بس میان دو کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد.

معاون رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه عظمت فتح خرمشهر به قدری بود که امام خمینی(ره) فرمودند که خرمشهر را‌‌‌‌‌‌‌‌ خدا آزاد کرد، افزود: قطعا بدون عنایت الهی، خرمشهر آزاد نمی‌شد. عملیات بیت‌المقدس نشان داد ممکن است دشمن به ایران جنگی را‌‌‌‌‌‌‌‌ تحمیل کند، اما پایان آن جنگ با آنان نیست و در اختیار ایران است. این عملیات نقش امام(ره) و مشارکت مردم را‌‌‌‌‌‌‌‌ نشان داد که بعد از آن قدرت بازدارندگی و دفاعی عظیمی برای ایران به وجود آمد و نگاه دشمن را‌‌‌‌‌‌‌‌ به ما تغییر داد و صدام را‌‌‌‌‌‌‌‌ به یک سراشیبی بزرگ انداخت.

وی تصریح کرد: گرامیداشت سوم خرداد، آزادسازی خرمشهر و چهارم خرداد روز دزفول، پاسداشت آزادگی ملت ایران است و گرامیداشت یک روز در تقویم نیست، بلکه آغاز فصل درخشانی در تاریخ ایران است. دفاع مقدس کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌ بیمه کرد و امنیت امروز را‌‌‌‌‌‌‌‌ مدیون آن حماسه‌ها هستیم.

جعفری با اشاره به اینکه ستاد مرکزی گرامیداشت مناسب‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت سه سالی است که در سطح ملی و استانی فعال شده است و ۵۰۰ ستاد زیر مجموعه آن در طول سال مسئولیت برگزاری مراسم‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌ دارند، گفت: به مناسبت چهلمین سالگرد گرامیداشت دفاع مقدس، حجم وسیعی از برنامه‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌ از سال قبل آغاز کردیم و تا امروز در سامانه طراحی‌شده برای این برنامه‌ها ۲۲۲۷ برنامه برای گرامیداشت روزهای سوم و چهارم خردادماه در کشور و در سطح سازمان‌های لشکری و همچنین استان‌ها پیش‌بینی شده که البته تجربه نشان داده است تنها ۶۰ درصد برنامه‌ها در این سامانه ثبت می‌شود و بعد از برگزاری شاهد ۴۰ درصد رشد هستیم.

معاون رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به بخشی از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در این روزها گفت: در حوزه کتاب و در زمینه رونمایی از کتاب، تجلیل از نویسندگان، تجهیز کتابخانه‌ها، برگزاری نشست‌های تخصصی و مسابقات کتابخوانی ۲۴۴ برنامه پیش‌بینی شده است و ۶۰ عنوان کتاب رونمایی می‌شود. در حوزه رسانه در زمینه تجلیل از رسانه‌ها، تولید نماهنگ، دیدار با خانواده‌های شهدا و تبلیغات محیطی در مجموع ۷۹۲ برنامه پیش‌بینی شده است که ۲۱۰ مورد آن دیدار با خانواده‌های شهدا است.

وی با بیان اینکه ۵۶۴ همایش و یادواره در این دو روز برگزار خواهد شد،  اضافه کرد:در بخش هنری در زمینه گرافیک، خوشنویسی، اجرای موسیقی و نمایش هنری نیز ۱۴۶ برنامه پیش‌بینی شده است. همچنین ۱۷۲ نشست تخصصی با محوریت جهاد تبیین و تبیین عملیات‌ها برگزار خواهد شد.

جعفری با اشاره به برگزاری ۱۰۳ برنامه در بخش شعر و خاطره تصریح کرد: در بخش فیلم و تئاتر در زمینه پخش فیلم‌های سینمایی،‌ تجلیل از فیلم‌سازان و کارگردانان و همچنین بازسازی عملیات دفاع مقدس، ۷۳ برنامه خواهیم داشت. در بخش عمرانی و مهندسی نیز با هدف طراحی و بازنمایی یادواره‌های شهدای گمنام ۱۲ برنامه عملیاتی خواهد شد.

جعفری با اشاره به اینکه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، با همکاری وزارت گردشگری، اولین نشست میراث دفاع را‌‌‌‌‌‌‌‌ برگزار خواهد کرد، گفت: در روز سوم خرداد با همکاری وزارت میراث فرهنگی، همایش سراسری برگزار خواهد شد که در آن از اطلس گردشگری انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و همچنین شماره تماس ۴ رقمی موزه‌های دفاع مقدس رونمایی می‌شود و روایتگران و دست‌اندرکاران و پژوهش‌گران حوزه ایثار و شهادت نیز تجلیل خواهند شد.

معاون رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برگزاری اختتامیه جایزه ادبی یوسف در خرمشهر، برگزاری اختتامیه جشنواره خاطره‌گویی «افتخار من»، رونمایی از کتاب صوتی و تجلیل از رادیو ایران، اجرای تئاتر میدانی و خیابانی، اجرای جُنگ فرهنگی، اجرای گروه‌های موزیک نیروهای مسلح در میادین اصلی شهر تهران، نورافشانی در ۸ منطقه یادمان شهدای تهران و آغاز به کار قرارگاه جهاد تبیین دفاع مقدس از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در این ایام است.

وی ادامه داد: ارتش جمهوری اسلامی نیز در این ایام برنامه شکرگزاری و اهدای تاج گل به حرم امام(ره) در روز سوم خرداد و همچنین اجرای صبحگاه شکرگزاری در سراسر کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌ خواهد داشت. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم برگزاری همایش ۴۰۰ هزار شهید روحانی در قم، رونمایی از سردیس شهید کلهری در باغ موزه قصر، برگزاری نشست تبیین فاتحان در سوم خرداد، دیدار با خانواده شهدا و برگزاری بازخوانی رزمایش بیت‌المقدس را‌‌‌‌‌‌‌‌ اجرایی خواهد کرد.

معاون رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: فراجا، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز مراسم تجلیل از ۵۰۰ نفر از پیشکسوتان دفاع مقدس را پنجشنبه گذشته برگزار کرد و تجلیل از خانواده شهدا و افتتاح فضاهای فرهنگی و اداری را‌‌‌‌‌‌‌‌ نیز در این ایام خواهد داشت. وزارت دفاع هم از برخی دستاوردهای دفاعی رونمایی می‌کند و درنهایت نیز بنیاد شهید غبارروبی مزار شهدا را‌‌‌‌‌‌‌‌ در کشور انجام می‌دهد.

جعفری در پایان خاطرنشان کرد: در این هفته با هدف مقابله با شبهه‌پراکنی‌های دشمن، نشست‌های تحلیلی و تبیینی در خصوص دفاع مقدس و آزادسازی خرمشهر خواهیم داشت. امسال در مجموع شاهد هستیم تنوع برنامه‌ها، بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌ها و همچنین مشارکت‌های مردمی افزایش یافته است.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول