اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

حفاظت دولتی از محیط زیست جوابگو نیست

رییس سازمان محیط زیست گفت:تمام حفاظت از تنوع در کشور ما دولتی است و این روش در هیچ جای دنیا جواب نداده و نمی دهد.

حفاظت دولتی از محیط زیست جوابگو نیست

به گزارش خبرنگار فارس، حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست در همایش روز جهانی تنوع زیستی،  با اشاره به اینکه ایران از لحاظ دارا بودن تنوع زیستی حداقل در خاورمیانه رتبه اول را دارد، گفت: ٢٠٠ گونه پستاندار ، ۵٠٠ گونه پرنده  و  ١۶٠ گونه دوزیست در کشور برخی از این ظرفیت است. 

وی اظهارداشت: تعداد پرندگان ما تقریبا معادل پرندگان در قاره اروپا است که بیش از یک چهارم آن بومی کشور است. 

اکبری ادامه داد: ٣٠٩ منطقه چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست با مساحت ١٩ میلیون هکتار در کشور وجود دارد که در کنار آن با مناطق شکار ممنوع ٣٠ میلیون هکتار می شود. همچنین ٢٨٠ هزار هکتار عرصه داریم که توسط بخش خصوصی حفاظت می شود اگرچه تاثیرگذاری در حفاظت دارد اما با وجود تمام تلاش هایی که حداقل در دهه ٩٠ صورت گرفته موفق به افزایش عرصه ها نشده است. 
وی با بیان اینکه تمام حفاظت در کشور ما دولتی است و این روش در هیچ جای دنیا جواب نداده و نمی دهد باید چارچوب حفاظت از دولتی خارج و به مردم واگذار شود. 
اکبری گفت: از ١٢٨ گونه جانوری برای ١٩ گونه برنامه عمل حفاظت تهیه کردیم که متاسفانه پیشرفت در اجرای آنها کمتر از ١٠ درصد بوده که مشکل اصلی به کمبود اعتبارات برمیگردد. 
وی اظهارداشت: متنوع آرین مرجع علمی نمونه های کشور در سازمان حفاظت محیط‌زیست است که ١٠ هزار نمونه نمایشگاهی داریم که ٧ نمونه آن رکورد است که موزه تاریخ طبیعی نگهداری می شوند. 
اکبری افزود: ٩۴ هزار نمونه جانوری، گیاهی و سنگ و کانی در موزه تاریخ طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست وجود دارد . 
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: اکنون حدود ٢١۵ هزار راس قوچ و میش ، کل و بز، اهو، جبیر و گورخر در کشور وجود دارد که هر ساله مورد پایش قرار می گیرند که نتایج نشان می‌دهد نسبت به دهه ۴ حدود ١٠ درصد کاهش داشته اند. 
وی اظهار داشت: در ۶٠ تا ٧٠ سال گذشته بخش زیادی از این گونه ها را از دست دادیم که بیشترشان گوشتخواران هستند وقتی تا این حد کاهش داریم یعنی اینکه حیات گوشتخواران هم دچار خطر شده است چون این گونه ها طعمه گوشتخواران هستند. 
ادامه دارد
 اکبری ادامه داد: ١.۵ تا ٢ میلیون قطعه پرنده هر ساله در کشور سرشماری می شودد، بیش از ٧٠٠ راس حیات وحش در مراکز تکثیر در اسارت نگهداری می شود، ٢۶ باغ وحش، ١٨ باغ پرندگان و ٣۶ مرکز نگهداری در کشور فعال است که ١٩ هزار حیات وحش در آنها وجود دارد که تمام آنها از لحاظ حفظ زن بسیار مهم هستند . 
وی گفت: یکی از مشکلات ما مسأله خسارت حیات وحش به مزار و دام است که در حفاظت تأثیر زیادی دارد باید جوامع محلی درگیر موضوع شوند، تمام خسارات طبیعی شامل بیمه می شود به جز خیارات حیات وحش که درخواست کردیم این اتفاق رخ دهد. 
وی اظهارداشت: بیماری حیات وحش یکی دیگر از مشکلات ما است ، سال گذشته ١٠ کانون بیماری نشخوارکنندگان کوچک را شناسایی کردیم و سالانه بین ۵٠٠ تا هزار راس حیات وحش با این بیماری ها تلف می شوند البته قطعا آمار بیشتر از این است. در هر مرحله بیماری بین ٣٠ تا ۶٠ درصد جمعیت یک گونه کم می شود که در این حالت زنجیره غذایی دچار اختلال می شود. 
وی تاکید کرد: لازم است سازمان دامپزشکی با جدیت به موضوع ورود کند هنوز بسیاری از آبشخورهای ما در طبیعت مشترک است تا زمانی که واکسن دام های اهلی کامل نشود همین مشکل ادامه دارد. 
به گفته وی اکنون در هرمزگان درگیر آبله هستیم که باید هرچه زودتر کنترل شود. 
اکبری افزود: آتش سوزی ها هم از دیگر مشکلات ما است سال گذشته ١٠ هزار هکتار آتش سوزی داشتیم که بخش زیادی در مراتع بود و بخشی در جنگل ها به ویژه هیرکانی رخ داده است که موجب نابودی تنوع زیستی می شود. 
وی گفت: در سراسر کشور کمتر از ٣ هزار محیط بان داریم، و ۵٠٠ پاسگاه محیط بانی فعال است که بیشتر از لحاظ تجهیزات موتوری باید تقویت شوند که اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است. 
متاسفانه تعداد سلاح‌های شکاری و فشنگ های سهمیه ای در کشور زیاد است و بیشتر آنها صرف شکار غیرمجاز می شود این در حالی است که سازمان محیط‌زیست هیچ نقشی در توزیع این سلاح ها ندارد . 
اکبری گفت: یکی دیگر از مهمترین مشکلات ما تغییر اقلیم است که تنوع زیستی را دچار تغییر می کنند در کنار آن تخریب گسترده را هم داریم ، تقریبا در خارج از مناطق حفاظت شده زیستگاهی وجود ندارد امروز دیگر زیستگاهی مناسب برای آهو نداریم ، جاده سازی ، فعالیتهای معدنی مشکلات زیادی برای مناطق بکر ایجاد می کنند. 
وی اظهارداشت: اگر تلاش ها برای حفظ یوزپلنگ جواب نمی دهد به همین تخریب زیستگاه برمی گردد، البته در مناطق چهارگانه هم وضع چندان خوب نیست . بیش از ۵ هزار کیلومتر راه اصلی ، ۵٠٠ کیلومتر بزرگراه ، ٣ هزار ٣٠٠ کیلومتر خطوط نفت و گاز و دو میلیون هکتار معادن در مناطق چهارگانه وجود دارد . 
وی افزود: وزارت راه در فعالیتهای خود هیچ توجهی به این مسأله نمی کند و برای حفظ تنوع زیستی تمهیداتی نمی اندیشد ، نمی توانیم آنها را قانع کنیم که در جاده‌کشی اصول محیط‌زیست را رعایت کنند هیچ جای دنیا اینطور نیست مشکل اصلی نبود قانون در این زمینه است که برای این منظور لایحه ای آماده کردیم و به دولت و مجلس تقدیم کردیم . 
اکبری گفت: سالانه بین هزار و ۵٠٠ تا ٢ هزار لاشه پستانداران و بیش از هزار قبضه سلاح غیر مجاز کشف می شود این نشان می دهد سلاح های غیر مجاز دست مردم م چقدر زیاد است که بخش زیادی صرف شکار میشود 
وی تاکید کرد: بخش های از توسعه اجتناب ناپذیر است اما می توان با اخذ تصمیمات صحیح رویکرد پروژه را در قالب حفظ محیط‌زیست تغییر داد تا آسیب کمتری به تنوع زیستی وارد شود که در این زمینه باید نقش مشارکت های مردمی تقویت شود.
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول