اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

توسعه فاز دوم میدان نفتی آزادگان با سرمایه‌گذاری 7.5 میلیارد دلاری بانک‌ها

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: در دولت قبل حدود یک میلیون بشکه از ظرفیت تولید نفت کشور از دست رفته بود ولی با روی کار آمدن دولت سیزدهم، احیای این ظرفیت انجام شد.

توسعه فاز دوم میدان نفتی آزادگان با سرمایه‌گذاری 7.5 میلیارد دلاری بانک‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از روابط عمومی وزارت نفت، محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره آخرین وضعیت بالادست صنعت نفت و پروژه‌های این شرکت گفت: ظرفیت تولید نفت ایران پیش از خروج آمریکا از برجام ۳ میلیون و ۸۳۸ هزار بشکه در روز بود. با توجه به تحریم‌ها و کاهش تولید نفت ایران، برای حفظ این ظرفیت باید سرمایه‌گذاری‌هایی انجام می‌شد تا چاه‌های تولیدی از مدار خارج نشوند.

وی ادامه داد: با این حال در دولت قبل این اقدام‌ها انجام نشد و حدود یک میلیون بشکه از ظرفیت تولید نفت کشور از دست رفت. با روی کار آمدن دولت سیزدهم، احیای این ظرفیت در دستور کار قرار گرفت و با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری، ایران توانست در مدت کوتاهی با اقدام‌های فنی، ظرفیت تولید نفت را به میزان پیش از تحریم‌ها بازگرداند.

خجسته‌مهر گفت: توسعه فاز دوم میدان آزادگان شمالی در غرب کارون، تکمیل طرح کنونی آزادگان جنوبی و توسعه فاز دوم آزادگان جنوبی به ارزش ۷.۵ میلیارد دلار با بهره‌گیری از توان شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی، توان فنی و اجرایی آنها و استفاده از توان تأمین مالی بانک‌های متعدد در کشور اجرا خواهد شد، این سرمایه‌گذاری و الگوی سرمایه‌گذاری وارد مرحله امضای تفاهم‌نامه و به‌دنبال آن امضای قرارداد خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: در این الگو اختصاص سهم سرمایه‌گذاری به هر یک از ذی‌نفعان انجام خواهد شد. بر اساس این الگو یک شرکت صاحب صلاحیت اکتشاف و تولید ایرانی از سوی چند شرکت ایجاد می‌شود و بقیه سهامداران مفروض ذیل این شرکت خواهند بود و سرمایه‌گذاری در قالب این مدل انجام می‌شود. با این هم‌افزایی است که امکان توسعه موفق این میدان‌ها وجود دارد.

 وی ادامه داد: سیاست ما این نیست که پروژه‌های بزرگ را به‌صورت انحصاری به مجموعه خاصی بدهیم، بلکه مبتنی بر توانمندی، همه ایرانیان می‌توانند در انجام این سرمایه‌گذاری در قالب شرکت‌ها مشارکت داشته باشند. این یکی از روش‌های مفید است که نقدینگی کشور به سمت اقتصاد مولد هدایت شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول