اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

هیأتی‌ها در مزرعه خانوادگی، محصولات ارگانیک تولید می‌کنند +عکس و فیلم

جوانان هیأت شهید اژه‌ای اصفهان، این روزها مزرعه خانوادگی خود را احیا کرده‌اند و با پرورش دام، زنبورداری و کشت گندم، جو، یونجه و گیاهان دارویی توانسته‌اند با تولید محصولات ارگانیک، نامی در بازار داخلی برای خود دست و پا کنند.

هیأتی‌ها در مزرعه خانوادگی، محصولات ارگانیک تولید می‌کنند +عکس و فیلم

خبرگزاری فارس ـ حوزه مسجد و هیأت ـ امیرحسین کسائی: عرصه تولید این روزها از جمله اقداماتی است که هیأت‌های مذهبی با هدف اشتغال‌زایی و کمک به اقتصاد جوانان در دستور کار قرار داده‌اند. در این راه یا خود هیأت‌ها مستقیم وارد این عرصه می‌شوند و یا تلاش می‌کنند با برپایی دوره‌های آموزشی و تشویقی راه و مسیر زندگی جوانان را از دنیای کارمندی و کار اداری به سمت تولید ببرند. این امر برکات بسیاری دارد که یکی از آن‌ها اشتغال‌زایی و دستگیری از خانواده‌هایی است که سرپرست آن خانواده، به دلیل نداشتن شغل، توان چرخاندن زندگی را ندارد.


محمدصابر پسته‌ای، مدیرعامل مزرعه تولیدی

جوانان هیأتی که مزرعه محصولات ارگانیک راه انداختند

در چهارمین گزارش روایت تولید، سراغ یک جوان هیأتی اصفهانی که برآمده از مجمع فرهنگی شهید اژه‌ای و هیأت این مجمع است، رفتیم که در زمینه تولید ملی وارد شده و منشأ خیرات و برکات شده‌اند. مجموعه شهید اژه‌ای، رویکردی فرهنگی و تربیتی دارد. این مجموعه مدارس متعددی دارد که در دوره‌های مختلف برنامه‌های فرهنگی و تربیتی برای دانش‌آموزان اجرایی می‌کند. اصلی‌ترین برنامه تربیتی آن‌ها، برپایی هیأت برای دانش‌آموزان به صورت هفتگی و در مناسبت‌های خاص است. این مجموعه برای آنان در قالب هیأت مجالس متعددی در مناسبت‌های سال برگزار می‌کند تا موجب رشد و پرورش روحی و معنوی آنان شود. یکی از مهم‌ترین اقدامات و برنامه‌های این مجمع برپایی دوره‌های آموزشی و مشاوره‌ای با حضور اساتید دانشگاه و تولیدکنندگان برتر است تا جوانان را به این عرصه ترغیب کند. محمدصابر پسته‌ای، مدیرعامل این مزرعه تولیدی می‌گوید: «از سال ۸۴ وارد مجمع فرهنگی شهید اژه‌ای شدم و چند سال بعد هم هیأت مجمع راه‌اندازی شد که هفتگی و مناسبتی برنامه‌ها و مجالسی برگزار می‌کرد. این مجمع بیش از ۲۵ سال قدمت دارد و کار اصلی‌اش در زمینه پرورش نخبگان و انجام کارهای فرهنگی و آموزشی با حضور آنان است.»


تصویری از هیأت عزاداری مجمع فرهنگی شهید اژه‌ای

دنیای رواشناسی را به عشق تولید رها کردم

از دل این دوره‌ها و آموزش‌ها، محمدصابر پسته‌ای که در تهران درس روانشناسی خوانده بود و حال و هوای دیگری در ذهن خود داشت تصمیم می‌گیرد تا مزرعه خانوادگی خود را احیا کند و فضای زندگی‌اش را به سمت تولید ببرد. او با همسر و برادرش که هر دو از بچه‌های فعال هیأتی اصفهان هستند و همچنین مهندس مسعود تبعه امامیه که حکم بزرگ‌تری در این کار داشته، مزرعه‌ای را تشکیل داده‌اند که توانسته به درآمد خوبی هم برسد. او می‌گوید: «تولیدکنندگی یکی از ویژگی‌ها و صفات خداوند است. انسان به عنوان خلیفه الهی باید صفات الهی داشته باشد. تولید زایندگی به همراه دارد و هر روز یک چالش و آورده جدید برای انسان ایجاد می‌کند که حس آن وصف‌ناپذیر است. به عشق تولید و فعالیت در این عرصه، رشته روانشناسی را به عشق تولید رها کردم.»


در این مزرعه بخشی از سطح زیرکشت به گیاهان دارویی اختصاص دارد

از پرورش اسب و گوسفند تا تولید عسل و گیاهان دارویی

پسته‌ای در مزرعه خود تولیدات بسیاری دارد و تلاش کرده از هر ظرفیتی برای تولید استفاده کند. او می‌گوید: «این مزرعه پیش از آن که توسط اقوام ما خریداری شود، محل پرورش اسب بود و سازه‌های لازم برای آن را هم داشت. برای همین در این عرصه وارد شدیم و چند اسب پرورش دادیم. دامپروری، زنبورداری، پرورش گیاهان دارویی، کشت گندم، جو و یونجه و ... از دیگر اقدامات ما در این مزرعه است. دو سال پیش برای پرورش دام با ۱۶ گوسفند کار را آغاز کردیم که امروز به ۲۵۰ رأس رسیده است. ۴ رأس گاو و ۵۰ قطعه مرغ هم در مزرعه ما به طور آزمایشی تهیه شده تا بررسی کنیم برای پرورش آن‌ها ظرفیت و امکان لازم را داریم یا خیر.»


زنبورداری و تهیه عسل یکی از محصولات این مزرعه است

با ۸ میلیون سرمایه برند خود را راه انداختیم

مزرعه خانوادگی آقای پسته‌ای این روزها برند اختصاصی خود را هم ایجاد کرده و توانسته در بازار داخل برای خود اسم و رسمی ایجاد کند و مشتری‌های خود را داشته باشد. او می‌گوید: «برند محصولات سالم ایجاد کردیم و با طراحی یک اپلیکیشن و سایت و همچنین ورود به اپلیکیشن‌های موجود، بازار خوبی برای خود ایجاد کردیم و محصولاتی همچون عسل، روغن محلی، روغن کنجد، عرقیجات، سرکه طبیعی، سرکه سیب و ... را تولید می‌کنیم. ما برند خود را با ۸ میلیون سرمایه ایجاد کردیم و امروز ارزش آن بسیار افزایش یافته است.»


آقای پسته‌ای می‌گوید: در تلاش هستیم صادرات را گسترش دهیم

به فکر بازارهای جدید  هستیم

پسته‌ای به دنبال افزایش بازار خود است و فکر صادرات را در ذهن خود پرورش می‌دهد و می‌گوید: «تاکنون چند بار به مقصد کشورهای خارجی صادرات داشته‌ایم، اما به دنبال آن هستم که در این عرصه بیشتر و گسترده‌تر وارد شویم تا بتوانیم بازار جدیدی برای خود ایجاد کنیم. امروز مزرعه ما سودآور شده و سرمایه‌گذاران خوبی داریم. بنابراین با ورود به عرصه صادرات می‌توانیم اثرگذاری بیشتر در کشور داشته باشیم که در حال بررسی اوضاع و شرایط هستیم.»


تصویری از جوانان مجمع فرهنگی شهید اژه‌ای

۲۵ نفر از کنار این مزرعه شاغل شدند

ارتباط این مزرعه و واحد اقتصادی با مجمع فرهنگی شهید اژه‌ای همچنان برقرار است و تعدادی از جوانان و نخبگان این مجمع، سرمایه‌گذاران بخش‌هایی از این مزرعه هستند. پسته‌ای می‌گوید: «در حال حاضر ۱۰ نفر به طور مستقیم و ۱۵ نفر به صورت غیرمستقیم با مزرعه ما مشغول به کار هستند که تعدادی از نیروهای مجمع را در بخش سایت و فناوری‌های نوین مزرعه جذب کردیم.»


آبیاری مزرعه آقای پسته‌ای به صورت کاملاً مدرن با رعایت صرفه‌جویی انجام می‌شود

برخورداری از نمونه مجهز سیستم‌های آبیاری اصفهان

برای کار در این مزرعه و تولیدی تلاش شده تا از علوم روز استفاده شود و پسته‌ای سعی کرده با بهره‌گیری از توان علمی مجمع بهترین‌ها را برای مزرعه خود رقم بزند. او می‌گوید: «از روز نخست کار در مزرعه با توجه به وضعیت آب منطقه شرق اصفهان تلاش کردیم تا مانع از هدر رفت آب در مزرعه شویم. امروز یکی از مجهزترین سیستم‌های آبیاری اصفهان در مزرعه ما برپا شده است. مزرعه ما در ابتدا به دلیل اینکه چندسال بلااستفاده بود، برای کشت و کار دچار کمبود بود؛ اما توانستیم در این مدت سطح زیر کشت را سه برابر کنیم و هر فصل ۲۵ هکتار زمین را زیر کشت ببریم. برای کشت هم خود را در کاشت گندم، جو و یونجه محصور نکردیم؛ بلکه سراغ گیاهان دارویی و فرآوری آن‌ها هم رفتیم.»

 

گوشه‌ای از برداشت محصولات مزرعه

نبود ثبات قیمت، مشکل اصلی تولیدکنندگان

پسته‌ای مشکل اصلی و اساسی این روزهای تولیدکنندگان کشور را ثبات نداشتن قیمت‌ها می‌داند و می‌گوید: «گرانی برای تولیدکننده مشکل‌ساز نیست. اگر ثبات باشد با تغییر رویه‌هایی می‌توان گرانی را هضم کرد و مانع مشکل‌آفرینی آن شد، اما متاسفانه در کشور ثبات نداریم و به همین دلیل نمی‌توان برنامه‌ریزی داشت.»

 

گزارش اختصاصی خبرگزاری فارس از فعالیت‌های این جوانان هیأتی

به دنبال راه‌اندازی توریست کشاورزی هستیم

این جوان هیأتی این روزها به دنبال اجرایی کردن یک ایده جدید برای جذب توریست و گردشگر در مزرعه‌شان در شهر اصفهان هستند. او می‌گوید: «در حال تلاشیم تا بتوانیم برای مزرعه‌مان مجوز توریست کشاورزی بگیریم و این بستر را ایجاد کنیم. فضاهای اقامتی در حال ساخت هستیم تا توریست و گردشگر به مزرعه طبیعی ما بیاید و بازدید داشته باشد و حتی چند روزی هم ساکن شود. اقدامات زیرساختی در حال انجام است و به دنبال مجوز هستیم تا ان‌شاءالله این کار را هم کلید بزنیم.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول