اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

آب‌بندان‌های غیرمجاز اقتصاد روستاییان گلستان را به مرز نابودی رساند

احداث آب‌بندان‌های غیرمجاز طی سال‌های اخیر موجب شده تا بسیاری از کشاورزان در فصل زراعت دچار مشکلات عدیده‌ای شوند، مردم روستای «بدراق نوری» نیز این روزها با این مشکل دست به گریبان هستند، به گفته مردم‌بومی روستا در صورتی که تدبیری برای مقابله با آب‌بندان‌های غیرمجاز نشود شاهد فروپاشی اقتصاد مردم در روستاها خواهیم بود.

آب‌بندان‌های غیرمجاز اقتصاد روستاییان گلستان را به مرز نابودی رساند

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، کاهش ریزش‌های جوی طی سال‌های اخیر موجب شد تا دسترسی به آب مورد نیاز در فصل زراعی به یکی از دغدغه‌های اصلی کشاورزان به خصوص در گلستان تبدیل شود از این رو از سال‌های دور ساخت آب‌بندا‌ن‌ها در جوار رودخانه‌های فصلی با هدف ذخیره آبرودها و استفاده در فصل آبیاری برای تولید ‌محصولات استفاده می‌شد، اما سیل مهیب در سال ۱۳۹۸ موجب تخریب اکثر آب‌بندان‌ها شد و بعد از آن احداث غیرمجاز آب‌بندان در حریم رودخانه‌های گلستان رشد قارچی پیدا کرد تا جایی که اغلب کشاورزان با کمبود شدید آب در فصل زراعی مواجه شدند.

در روستاهای زیادی در گلستان در حریم گرگانرود واقع شدند و بخش زیادی از آب مورد نیاز برای کشاورزی خود را از این رودخانه تأمین می‌کنند، اما احداث آب‌بندان‌های فراوان در مسیر گرگانرود موجب شده تا کشاورزی و اقتصاد بسیاری از روستاییان از جمله مردم روستای «بدراق‌نوری» از توابع شهرستان علی‌آبادکتول با مشکل جدی مواجه شود.

*نارضایتی مردم روستای«بدراق نوری» از رشد قارچی آب‌بندان‌های غیرمجاز در مسیر گرگانرود

در همین رابطه بدراق‌نژاد عضو شورای روستای «بدراق نوری» با بیان اینکه مردم این روستا از احداث آب‌بندان‌های غیرمجاز در مسیر رودخانه ناراضی هستند، گفت: چندین آب بند در مسیر رودخانه توسط چند شخص حقیقی احداث شده است، چندین بار برای مدیریت و نظارت بر این آب‌بندان‌ها به دستگاه‌های مختلف مراجعه کردیم اما در عمل شاهد اتفاقی نبودیم.

 

وی تصریح کرد: کشاورزان روستای «بدراق نوری» ۷۰۰ هکتار از اراضی خود را  با آبی که در مسیر گرگانرود  از این روستا می‌گذرد آبیاری می‌کنند وقتی آب‌بندان‌ها در این مسیر پر شود دیگر در روخانه آبی وجود نخواهد داشت.

عضو شورای روستای «بدراق نوری» افزود: حدود سه سالی می‌شود که مردم روستای «بدراق نوری» نمی‌توانند از آب رودخانه استفاده کنند و کشاورزی این روستا دچار مشکلات فراوانی شده است.

*تخریب آب‌بندان‌های غیرمجاز در مسیر گرگانرود تا مهرماه/ شناسایی ۱۶۶ آب‌بند در مسیر گرگانرود

سپس محمدرضا سیدالنگیسرپرست معاونت هماهنگی عمرانی استانداری گلستان‌ در خصوص مشکل مردم روستای «بدراق نوری» گفت: حدود دو هفته پیش مشکل روستای «بدراق نوری» به عنوان گزارش ویژه در کارگروه استانداری بررسی شد، در واقع دستگاه متولی در رابطه با آب‌بندان‌ها امور آب منطقه‌ای است و وظیفه دارد براساس قانون از حریم، بستر و حواشی رودخانه‌ها نگهبانی کند.

 تصریح کرد: دستگاه آب منطقه‌ای مکلف شده در حوزه آبریز گرگانرود که مردم ر وستای «بدراق نوری» ساکن هستند و آب‌بند ایجاد شده است بررسی‌های میدانی را انجام و نسبت به تخریب آب‌بندان‌های غیرمجاز حداکثر تا پایان مهر ماه اقدام کنند.

وی ادامه داد: از آنجایی که بعضی از آب‌بندان‌ها با هدف تولید و پرورش ماهی احداث شده و شاید در داخل  برخی از آب‌بندان‌ها بچه ماهی وجود داشته باشد برای آنکه این ماهی‌ها تلف نشوند تا مهر ماه به امور آب منطقه‌ای مهلت داده شده تا آب‌بندان‌های غیرمجاز را شناسایی و نسبت به تخریب ان اقدام کنند.

سرپرست معاونت هماهنگی عمرانی استانداری گلستان‌ با بیان اینکه براساس گزارشات قانون ۱۶۶ آب‌بند در حوزه گرگانرود شناسایی شده است، افزود:در سیلاب مهیب سال ۱۳۹۸ تمام آب‌بندان‌ها تخریب شد و در حوزه گرگانرود ظرف یکی دو سال اخیر برخی افراد بدون مجوز اقدام به احداث مجدد آب‌بند کردند.

سیدالنگی در خصوص آخرین وضعیت لایروبی رذگفت: در سفر اخیر ریاست جمهور به گلستان،بحث علاج‌بخشی سد وشمگیر در دستور کار قرار گرفت و برای این کار یک برنامه میان‌مدت چهار ساله تعریف شد و بودجه مناسبی هم برای سال ۱۴۰۱ در نظر گرفتند.

وی ابراز امیدواری کرد تا امور آب منطقه‌ای گلستان ظرف بازه زمانی مشخص لایروبی و علاج‌بخشی سد وشمگیر را انجام دهد.
انتهای پیام/۸۳۰۱۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول